سید جعفر تشکری هاشمی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ما قوانین بر زمین مانده بسیاری در حوزه حمل و نقل داریم که دولت در روند اجرای آن موظف به پرداخت مبالغی به شهرداری تهران است.
وی با اشاره به این قوانین اعلام کرد: قانون حمایت از سامانه های ریلی، قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت، جرایم راهنمایی و رانندگی، قانون مالیات بر ارزش افزوده و قانونی که در ارتباط با به روز رسانی قیمت انرژی ها و بعد پرداخت یارانه به حمل و نقل که در تبصره ۱۲ قانون بودجه نیز اشاره شده است، از جمله قوانینی محسوب می شوند که دولت را مکلف به پرداخت سهم خود در مدیریت حوزه حمل و نقل می کند.
تشکری هاشمی تاکید کرد: شهردار تهران به حتم در حوزه مطالباتی که از دولت دارد و قدمت آنها به چندین سال می رسد، پیگیری های لازم را خواهد داشت.
۶۰ درصد ناوگان ریلی نیازمند تعمیرات اساسی
رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران در خصوص توسعه خطوط ریلی و خرید ناوگان مترویی نیز اظهارداشت: اکنون حدود ۶۰ درصد ناوگان ریلی به حد استانداردی که باید به صورت تدریجی وارد فاز تعمیر شوند، رسیده اند.
وی خاطرنشان کرد: برآوردهای ما این است که ۲ تا سه میلیارد تومان به ازای هر واگن به هزینه برای تعمیرات اساسی نیاز داریم که متناسب با تامین منابع، اقدام به تعمیر این لوکوموتیو ها و واگن ها می کنیم.
تشکری هاشمی ادامه داد: اگر اعتبار داشتیم، همه را در یک مرحله تعمیر می کنیم اگه نه متناسب با حداکثر کارکرد ما کار بازسازی را شروع می کنیم.
این عضو شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: این ناوگان لوازم یکبار مصرف نیستند که اگر فرسوده شد دور ریخته شود، می توانند هر کدامشان چند دهه در خدمت مردم باشد و مورد استفاده قرار گیرد.
وی اضافه کرد: از سوی دیگر، حتی در صورت تعمیر همه ناوگان، باز هم باید به دنبال تامین منابع برای جبران کسری لوکومتیوها و واگن ها باشیم که هم می تواند در قالب ساخت و تولید داخلی این ناوگان تامین و در صورت نبود توان داخلی، به واردات قطعات مورد نیاز توجه شود.
تشکری هاشمی اظهارداشت: البته اکنون ما اتاق پیران، تزئینات و بسیاری از قطعات ساخت ناوگان ریلی در داخل تولید می شود اما به این معنا نیست که اگر بخش هایی را نتوانستیم تولید کنیم کار متوقف می شود.
رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: به مردم تا حد امکان خدمات رسانی می شود و اگر کسری در تولید ناوگان با اتکا به توان داخلی وجود داشت، به حتم باید به فکر واردات قطعات مورد نیاز برای جبران کسری ها باشیم.