به گزارش روز شنبه مرکز اطلاع سانی و روابط عمومی وزارت آموزش وپرورش، رضوان حکیم زاده در گفت و گویی افزود: «طرح تثبیت و جبران یادگیری مهارت های پایه دانش آموزان دوره ابتدایی»، در تابستان امسال و ابتدای سال تحصیلی جدید، با جدیت دنبال خواهد شد.
وی در خصوص برنامه های جدید معاونت آموزش ابتدایی برای دانش آموزان این دوره مهم تحصیلی اظهار داشت: با توجه به شرایط آموزش غیرحضوری دانش آموزان در سال گذشته، یکی از استراتژی های معاونت آموزش ابتدایی، شناسایی ضعف های احتمالی برخی از دانش آموزان در یادگیری مهارت های پایه است.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: در دوره تابستان، بخشنامه ای تحت عنوان «طرح جبران وتثبیت یادگیری» به تمام مدارس کشور، ارسال شده است که به موجب آن تمام دانش آموزانی که در کارنامه آن ها برای درس های «فارسی» و «ریاضی» دوره اول ابتدایی و در درس های «فارسی»، «علوم» و «ریاضی» دوره دوم ابتدایی قابل قبول و نیازمند تلاش منظور شده است؛ مشمول این برنامه جبرانی می شوند.
حکیمزاده اهداف اجرای این طرح را «تعمیق یادگیری و تقویت بنیه علمی دانش آموزان»، «حمایت از دانش آموزان لازم التوجه و کاهش افت تحصیلی»، «تکرار پایه و ترک تحصیل»، به ویژه در پایه های اول و دوم ابتدایی بیان کرد.
وی افزود: از آنجا که یادگیری مهارت های پایه؛ سنگ بنای یادگیری های بعدی است؛ برنامه ابتدای سال تحصیلی نیز این است که با همکاری معلمان، «طرح تثبیت و جبران یادگیری مهارت های پایه دانش آموزان دوره ابتدایی» را با جدیت دنبال کنیم.
ضرورت یادگیری مهارت های سواد پایه برای تمام دانش آموزان
حکیم زاده تأکید کرد: همه دانش آموزان صرف نظر از نوع استعداد باید مهارت های سواد پایه را فرا گیرند.
وی گفت: این که دانش آموزان استعدادهای متفاوتی دارند و هرکدام از آنها می توانند در زمینه خاصی توانایی ویژه ای داشته باشند؛ صحیح است، اما موضوع مهم این است که همه دانش آموزان در دوره آموزش عمومی، مهارت های سواد پایه را صرف نظر از نوع استعداد فرا گیرند. به ویژه تأکید ما بر مهارت های خواندن و نوشتن است و همچنین صحبت کردن و گوش کردن که «مهارت های زبانی» هستند.
معاون آموزش ابتدایی گفت: پژوهش های بسیاری در داخل کشور و در سطح بین المللی انجام شده که نشان می دهد، اگر بچه ها مهارت های پایه سواد را به خوبی یاد نگیرند، امکان یادگیری خوب ریاضیات را هم نخواهند داشت و حتی در علوم و دیگر دروس هم اوضاع به همین شکل است.
حکیم زاده تصریح کرد: باید صرف نظر از این که دانش آموز در چه زمینه ای استعداد برتر دارد، در دوره اول ابتدایی، به صورت متوازن و در تمام زمینه ها کودکان را تقویت کنیم.
وی ادامه داد: در دوره دوم ابتدایی، آموزش و پرورش «برنامه شهاب» را در نظر گرفته است که در آن شناسایی و هدایت استعدادهای برتر مد نظر است و به کمک پرکردن چک لیست هایی، استعدادهای متنوع دانش آموزان ارزیابی می شود. این برنامه در سه سال آخر دوره ابتدایی انجام می شود و در نهایت به دوره متوسطه متصل می شود.