ساری – ایرنا – آخرین نقشه رنگ‌بندی کرونایی اعلام شده توسط سامانه ماسک نشان می‌دهد که چهار شهرستان دیگر مازندران نیز از وضعیت قرمز کرونایی خارج شدند و فقط یک شهرستان بر اساس ارزیابی‌های این سامانه اکنون در وضعیت قرمز قرار دارد.

به گزارش ایرنا، تازه‌ترین ارزیابی‌ انجام شده سامانه ماسک متعلق به وزارت بهداشت کاهش تعداد شهرستان‌های با وضعیت قرمز و افزایش تعداد شهرستان‌های نارنجی و زرد در سراسر کشور را نشان می‌دهد که در مازندران نیز این وضعیت قابل مشاهده است.

 تعداد شهرستان‌های قرمز کشور از ۳۰۶ شهرستان در نقشه رنگ‌بندی ششم شهریور، به ۲۴۶ شهرستان کاهش یافته و تعداد شهرستان‌های با وضعیت نارنجی نیز در آخرین رنگ‌بندی اعلام شده ۱۱۰ شهرستان بود که به ۱۴۴ مورد افزایش یافت. تعداد شهرستان‌های با وضعیت زرد نیز از ۳۲ مورد به ۵۸ شهرستان رسیده است.

در مازندران نیز که طبق رنگ‌بندی اعلام شده سامانه ماسک در روز ۶ شهریور، ۱۵ شهرستان از وضعیت قرمز خارج شده بودند و تعداد شهرستان‌های قرمز استان به پنج شهرستان رسیده بود، اما از امروز با خروج چهار شهرستان تنکابن، عباس‌آباد، ساری و بهشهر تعداد شهرستان‌های قرمز به یک شهرستان رسید و فقط شهرستان رامسر در وضعیت قرمز قرار دارد.

در حال حاضر شهرستان‌های گلوگاه، بهشهر، نکا، میاندورود، ساری، قائمشهر، جویبار، سوادکوه، آمل، بابل، بابلسر، فریدونکنار، محمودآباد، نور، نوشهر، چالوس، تنکابن و عباس‌آباد اکنون در وضعیت نارنجی کرونا قرار دارند. دو شهرستان کلاردشت و سوادکوه شمالی هم که از هفته قبل در وضعیت نارنجی قرار گرفته بودند به جمع شهرستان‌های زرد کشور اضافه شدند و تعداد شهرستان‌های با وضعیت زرد مازندران به سه شهرستان رسید.

بر اساس آخرین آمارهای دو دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل، تعداد مجموع بستری‌شدگان مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سراسر استان تا ظهر روز جمعه ۱۲ شهریور به یکهزارو ۴۹۱ نفر رسیده است که ۲۸۳ نفر از این افراد در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت و درمان قرار دارند.

تعداد مجموع بستری‌شدگان کرونایی مازندران از روز ۲۲ مرداد در روندی کاهشی قرار گرفت که این روند کاهشی همچنان ادامه دارد. اما تعداد قربانیان کرونا در مازندران همچنان دو رقمی است. از یکم شهریور تا ظهر روز جمعه ۱۲ شهریور ۳۵۸ نفر در بیمارستان‌های مازندران بر اثر ابتلا به کووید۱۹ جان باختند و تعداد مجموع قربانیان کرونا در مازندران از ابتدای سال جاری تا روز دوازدهم شهریور به۲هزارو ۱۴۹ نفر رسید.

 تعداد مجموع بستری‌شدگان کرونایی در بیمارستان‌های مازندران که در روز یکم شهریور ۲هزارو ۹۳۷ نفر بود، در روزهای دوم شهریور به ۲۸۷۹ نفر، سوم شهریور ۲۸۱۹ نفر، چهارم شهریور ۲۶۷۹ نفر، پنجم شهریور ۲۵۵۲ نفر، ششم شهریور ۲۴۱۳ نفر، هفتم شهریور ۱۹۵۳ نفر، هشتم شهریور ۱۸۷۰ نفر، نهم شهریور ۱۸۲۳ نفر، دهم شهریور ۱۷۲۶ نفر، یازدهم شهریور ۱۶۲۱ نفر و ظهر روز جمعه ۱۲ شهریور به ۱۴۹۱ نفر رسید که نزدیک به آمار مجموع بستری‌شدگان کرونایی مازندران پس از آغاز موج پنجم در روز ۲۵ تیر است.

روند افزایشی تعداد بستری‌شدگان کرونایی مازندران در موج پنجم پس از حدود یک ماه روند کاهشی، از ۳۰ خرداد آغاز شد و روز هشتم تیر شهرستان آمل نخستین شهرستانی بود که در موج پنجم رنگ قرمز کرونایی گرفت. سه روز بعد سه شهرستان محمودآباد، قائمشهر و چالوس نیز قرمز شدند و تعداد شهرستان‌های قرمز مازندران به چهار رسید. این روند افزایشی ادامه یافت و در روز ۱۵ تیر هم با ورود شهرستان‌های نور، نوشهر، ساری، بابل و سوادکوه تعداد شهرستان‌های قرمز مازندران به ۹ شهرستان افزایش یافت.

روز ۱۸ تیر هم شهرستان‌های رامسر، فریدونکنار، جویبار و بهشهر از وضعیت نارنجی به قرمز تغییر رنگ دادند و رنگ قرمز کرونایی بر ۱۳ شهرستان مازندران حاکم شد.  با اضافه شدن تنکابن و بابلسر به شهرستان‌های قرمز مازندران در روز ۲۳ تیر نیز تعداد مناطق قرمز مازندران به ۱۵ شهرستان افزایش یافت. روز ۸ مرداد شهرستان‌های نکا، گلوگاه، سوادکوه شمالی، کلاردشت و عباس‌آباد هم به جمع شهرستان‌های قرمز مازندران اضافه شدند و تعداد مناطق قرمز مازندران به ۲۰ شهرستان رسید. از روز ۱۶ مرداد شهرستان میاندورود وارد وضعیت قرمز شد و شهرستان نور که در وضعیت قرمز قرار داشت در وضعیت نارنجی قرار گرفت تا تعداد شهرستان‌های قرمز مازندران همچنان روی عدد ۲۰ باقی بماند. با این حساب شهرستان سیمرغ تنها شهرستان مازندران است که در موج پنجم وارد وضعیت قرمز نشد.

مازندران در موج پنجم کرونا روزهای بسیار تلخ و فوق بحرانی را پشت‌سر گذاشت. به طوری که ظرفیت تمام مراکز درمانی این استان تکمیل شد و شاخص ریسک ۳۰ نسبت به یکصد هزار نفر، بالاترین ضریب خطر ابتلا به کرونا نسبت به سراسر کشور را داشت. تعداد مجموع بستری‌شدگان کرونایی در این استان روز ۲۱ مرداد به ۴۰۷۶ نفر رسید که حدود دو برابر بیشترین آمار ثبت شده بستری‌شدگان کرونایی مازندران در چهار موج پیشین این بیماری است.