شیراز-ایرنا- معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش فارس گفت:آموزش حضوری دانش‌آموزان بهتر می‌تواند اهداف سیستم آموزشی را با روشی مطلوب و در بلند مدت محقق کند.

محمد فیاض‌پور در گفت و گو با ایرنا، اظهار کرد: معتقدیم آموزش حضوری جایگزینی ندارد و آموزش مجازی نمی‌تواند جایگزین آموزش حضوری در بلندمدت باشد اما با توجه به شرایط کنونی بیماری کووید ۱۹ و وضعیت نامعلوم بازگشایی مدارس در مهرماه سال جاری سعی کردیم که تمهیدات لازم را برای حضور دانش‌آموزان در مدرسه بیندیشیم و همچنین شرایط مطلوبی را برای ارائه آموزش مجازی مهیا کنیم.

یادگیری حضوری زمینه‌ساز ایجاد تعامل و همنشینی دانش‌آموزان با یکدیگر
وی به مزیت‌های آموزش حضوری و جنبه‌های تعاملی این شیوه از آموزش اشاره کرد و گفت: در یادگیری حضوری تعامل مؤثرتری بین مدرس و یادگیرنده رخ می‌دهد و دانش‌آموز می‌تواند افزون بر اینکه فضای متفاوتی تحت عنوان مدرسه را تجربه می‌کند، از همنشینی و ارتباط با همسالان خود نیز بهره‌مند شود.
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش فارس ادامه داد: حضور در مدرسه به تقویت استقلال دانش‌آموزان هم کمک شایانی می کند و موجب دستیابی صحیح دانش‌آموزان به استقلال می‌شود. لذا برای تقویت استقلال‌طلبی در کودکان و نوجوانان باید آنها را به سمت مدرسه و محیط بزرگتری سوق دهیم.
وی ادامه داد: مدرسه خانه دوم دانش‌آموزان است، مدرسه بیش از آنکه یک فضای آموزشی قلمداد شود، به عنوان فضایی تربیتی و پرورشی به شمار می‌رود و دانش‌آموزان می‌توانند در این محیط به کسب مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی بپردازند.

شرایط قابل قبول برخی از مناطق برای برگزاری کلاس‌ها به صورت حضوری
فیاض‌پور به نامشخص بودن زمان پایان کرونا و لزوم یادگیری همزیستی با این بلای فراگیر اشاره کرد و گفت: امکان دارد امسال هم با توجه‌ به شرایط بیماری کووید۱۹، با تعطیلی مدارس روبه‌رو شویم و کلاس‌ها به صورت مجازی و غیرحضوری برگزار شود. البته ما پیشنهادی را مبنی بر افزایش اختیارات استانی در زمینه اتخاذ تصمیمات مربوط به وضعیت مدارس در دوران کرونا با وزارت آموزش و پرورش مطرح کرده‌ایم.
این مقام مسئول بیان کرد: ما با اولویت قرار دادن سلامت دانش‌آموزان، می‌توانیم در برخی از مناطق که از جمعیت کمتری برخوردار هستند، کلاس‌ها را به صورت حضوری برگزار کنیم.
فیاض پور گفت: در شهر شیراز نیز مدارسی هستند که با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، شرایط و امکان برگزاری برنامه‌ها و کلاس‌ها را به صورت نیمه‌حضوری دارند و می‌توانند زمینه حضور دانش‌آموزان را در برخی از روزهای هفته برای برگزاری کلاس‌های رفع اشکال و حتی آشنا شدن بچه های پایه‌های اول و دوم با محیط مدارس فراهم کنند.

لزوم همکاری ارگان‌های مختلف با آموزش و پرورش
فیاض‌پور با اشاره به اینکه سلامت دانش‌آموزان برای ما اهمیت بسیاری دارد، خواستار همکاری سایر ارگان‌ها با مجموعه آموزش و پرورش برای پیشبرد اهداف آموزشی در دوران کرونا شد و گفت: امیدوارم با همکاری ارگان‌ها و نهادهای مختلف شرایطی فراهم شود تا آموزش هم مانند دیگر ارکان تربیتی جامعه مختل نشود و بتوانیم اهدافمان در این بخش را به خوبی پیش ببریم.
وی به ارائه راهکارهایی برای کاهش آسیب‌های ناشی از عدم حضور فیزیکی دانش‌آموزان در مدرسه، پرداخت و عنوان کرد: انجام واکسیناسیون فرهنگیان که تاکنون به خوبی پیش‌رفته است می‌تواند به حل این مشکلات کمک کند و زمینه‌ساز برگزاری کلاس‌ها به صورت حضوری باشد. آموزش خانواده‌ها و ایجاد سخت‌افزارهای تعاملی و چندرسانه‌ای نیز نقش بسزایی در کاهش این آسیب‌ها خواهد داشت.
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش فارس، ادامه داد: بر همین اساس دوره‌ای را برای ۳۰۰ مدرس با هدف فراگرفتن دانش نوین و آموزش تولید محتوای چندرسانه‌ای برگزار کرده‌ایم. این مدرس‌ها موظف هستند که آموزش‌هایی که در این زمینه فراگرفته‌اند را تا پایان شهریورماه به تمام معلمین فعال در استان ارائه دهند تا نقص و ضعف معلمان در حوزه‌ آموزش مجازی برطرف شود و آموزش‌ها در سطح استان به صورت مؤثرتر، هدفمندتر و تأثیرگذارتر صورت بگیرد.
وی با بیان اینکه در برخی از کشورها اقدامات سازنده‌ای در زمینه ارتقا نظام آموزشی در دوران کرونا انجام شده‌است، گفت: در این کشورها با بهره‌گیری از تجهیزات و امکانات مناسب سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، امور آموزشی با تعاملات چند جانبه و چندسویه و حتی با برقراری ارتباط دانش‌آموزان با یکدیگر صورت می‌گیرد که امیدواریم با همکاری سایر ارگان‌ها شاهد این اتفاقات خوب در سیستم آموزشی کشور باشیم.

اهمیت تعامل والدین با مدرسه در دوران کرونا
او با تأکید بر اینکه کرونا موجب بروز مشکلات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای نظام تعلیم و تربیت شده‌است، گفت: کرونا هم مشکلاتی برای خانواده‌ها در زمینه آموزش فرزندانشان ایجاد کرده و هم معضلاتی را برای معلمان به دنبال داشته است. در حال حاضر معلمان با وجود مشکلاتی که در انجام فرآیند آموزش از طریق فضای مجازی وجود دارد تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند که بتوانند انتظارات نظام آموزشی را به نحو احسن پوشش دهند.
فیاض‌پور اعلام کرد: با توجه به اینکه کارکردهای دو نهاد خانواده و مدرسه در شرایط کنونی تأثیرگذارتر و حساس‌تر از گذشته شده‌است، نیاز است که همگونی و تعاملی دوسویه بین خانواده و مدرسه بیش از پیش برقرار شود.
وی بیان داشت: مدرسه و خانواده باید همکاری‌های لازم را در ابعاد مختلف تربیتی و آموزشی با یکدیگر داشته‌ باشند تا هیچ‌گونه دوگانگی در آموزه‌های مدارس و خانواده به وجود نیاید و دانش‌آموزان نیز دچار تناقض ذهنی نشوند.
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش فارس، اظهار داشت: اگرچه کرونا مشکلاتی را برای نظام آموزشی ایجاد کرد اما موجب افزایش ارتباط و تعامل والدین با مدرسه شد. خانواده‌ها در دوران کرونا به عنوان کمک یار معلم و یاری‌رسان نظام تعلیم و تربیت نقش بسزایی را در پیشبرد اهداف نظام تعلیم و تربیت ایفا کردند و ما درصدد هستیم که امسال نیز کتاب یا جزوه‌هایی که توسط حوزه معاونت آموزش ابتدایی تهیه می‌شود را در اختیار والدین قرار دهیم تا بتوانیم با آموزش خانواده‌ها گام های محکم‌تری در زمینه پیشبرد اهدافمان در نظام تعلیم و تربیت و تأمین نیازهای آموزشی دانش‌آموزان برداریم.