یاسوج- ایرنا- والدین دانش آموزان استان کهگیلویه و بویراحمد با وجودی که برای تعلیم حضوری فرزندانشان در آغاز سال تحصیلی جدید امیدها بسته اند اما همچنان از واکسینه نشدن فرزندان خود بیم دارند و منتظرند که ببینند متولیان امور آموزشی در خصوص تامین سلامت محیط های آموزشی چه برنامه ای دارند.

دغدغه این روزهای والدین دانش آموزان نه تنها در کهگیلویه و بویراحمد بلکه در دیگر استانهای کشور در دوران کرونا برگزاری نحوه کلاس های درس است اما در این شرایط حساس و شکننده چه روشی باید انتخاب شود تا کم ترین آسیب به بدنه آموزش کشور وارد شود و ضمن اطمینان خاطر خانواده ها ، دانش آموزان هم برای یادگیری دروس با مشکلی مواجه نشوند.

امروزه چنانچه از هر فرد پرسیده شود که کدام نهاد، نهاد اصلی تحول در جامعه است، بدون تردید پاسخ آموزش و پرورش خواهد بود و لذا اهمیت و ضرورت این نهاد توسعه گرا بر کسی پوشیده نیست زیرا که تجربه های گذشتگان بخوبی حکایت از این دارد که  هزینه کرد در آموزش و آموزش و پرورش در جهات مختلف نوعی سرمایه گذاری بزرگ و زیربنایی محسوب می شود که به رشد و تعالی جامعه و آیندگان ما منجر خواهد شد. 

با آگاهی از این امر که آموزش و پرورش یک فرا وزارتخانه بوده و دستگاه بسیار عریض و طویلی است که مدیریت در این دستگاه کار بسیار دشواری است باید گفت که در همه جای دنیا آموزش و پرورش محور توسعه است و هر کشوری بخواهد به توسعه، تعالی و رشد و پیشرفت دسترسی پیدا کند باید آموزش و پرورش اولویت نخست باشد.

سایه کرونا بر نحوه آموزش  

با شیوع ویروس کرونا مدارس و دانش آموزان ناگزیر به استفاده از آموزش مجازی و راه دور شده اند و این رویه آموزشی دانش آموزان، مدیران، مربیان، خانواده ها و در مجموع جامعه را با چالش هایی مواجه کرده  که هر چه اطلاعات افراد برای نحوه مدیریت دوران کرونا و آموزش از راه دور افرایش یابد آمادگی بهتری برای پذیرش این نوع آموزش و تربیت فرزندانشان خواهند داشت.

البته به گفته والدین دانش آموزان و متولیان امور آموزشی ، آموزش های غیر حضوری و مجازی آثار و تبعات منفی خود را دارد که از جمله آن ها عدم امکان آموزش های مهارت های اجتماعی به صورت حضوری و عملی، خلاء ارتباط عاطفی در بین معلم و شاگرد و دانش آموز و همینطور همسالان است.

دیدگاه های مختلف در خصوص آموزش های مجازی در یاسوج 

محمد محسنی دانش آموز کلاس دوم ابتدایی که یکی از دانش آموزان باهوش به حساب می آید، می گوید: دوری از فضای نشاط آور و فیزیکی مدرسه موجب شده تا اینکه صبح ها حوصله  زود از خواب بیدار شدن را نداشته باشم .

وی بیان کرد: دلم برای هم کلاسی هایم تنگ شده، دلم می خواهد مثل گذشته در حیاط مدرسه این طرف و آن طرف بدوم و با دوستانم بازی کنم.

این دانش اموز خردسال ادامه داد: از اینکه در کلاس درس آنلاین نمی توانم دوستانم را ببینم  ناراحتم و کلاس برایم خسته کننده است.  

لیلا محمدی مادر دانش آموز کلاس سوم دبستانی می گوید: امسال امیدوارم که مدارس حضوری برگزار شوند دیگر به ستوه آمده ایم نه تنها من بلکه مادران عضو گروه واتساپ مدرسه دخترم هم از افت تحصیلی فرزندانمان نگران هستیم.

وی بیان کرد: سال ۹۹ سالی سخت بود زیرا که واقعا اذیت شدیم و دخترم برای حضور در کلاس آنلاین مشکلات زیادی داشت، برخی مواقع کندی و قطعی اینترنت هم آزار دهنده بود.

محمدی گفت: فرزندم بعضی وقت ها درس را متوجه نمی شد و من هم نمی توانستم به او یاد دهم چون روش تدریس من را قبول نداشت و می گفت معلم ما شیوه اش با شما فرق می کند. 

این مادر همچنین اضافه کرد : البته با همه این مشکلات و تقبل زحمات ، سلامت فرزندم برایم ارجحیت دارد و امیدوارم مسئولان آموزش و پرورش تدبیری کنند که خانواده ها از فرستادن فرزندان خود به مدارس بیم و هراسی به دل نداشته باشند .

مادر دیگری که دخترش در پایه دهم استعدادهای درخشان درس می خواند ضمن اقرار به تاثیرات منفی آموزش آنلاین (غیرحضوری) بر کیفیت آموزش و میزان یادگیری فرزندش ، ولی تاکید دارد که اگر سلامت فرزندم در مدرسه تضمین نشود ، حاضرم که به همین شرایط  تدریس آنلاین دخترم بسنده کنم و او را به  محیط مدرسه نفرستم .

این مادر که خودش هم فرهنگی بازنشسته است اظهار امیدواری کرد که متولیان امر باید با تدبیر و حوصله بیشتر زمینه حضور دانش آموزان را در محیط مدارس فراهم کنند تا خانواده ها  همچون دوران قبل از کرونا با اطمینان خاطر  فرزندانشان را از خانه راهی مدرسه کنند. 

یک معلم پایه ابتدایی شهرستان بویراحمد نیز در این ارتباط می گوید: تدریس از راه دور کیفیت و اثر بخشی کم تری نسبت به آموزش حضوری دارد و حجم برخی فایل ها بالاست و فیلم ها و عکس های ارسالی دانش آموزان کیفیت پایین دارند.

صدیق جهان بیان ادامه داد: معلمان با تجربه بالا که در زمان آموزش حضوری یک امتیاز محسوب می شد اما در فضای مجازی امکان نشان دادن توانایی کامل خود را ندارند.

جهان ابراز داشت: امکان رفع اشکال دانش آموزان هنگام تدریس از راه دور به ندرت صورت می گیرد.

وی ادامه داد: بعضی از دانش آموزان دبستانی به دلیل عدم حضور در مدرسه نسبت به انجام تکالیفشان بی توجهی می کنند.

مشکلات اجتماعی روان شناختی ناشی از آموزش آنلاین 

مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: یکی از تبعات و پیامدهای منفی آموزش های غیر حضوری( آنلاین) عدم ارتباط عاطفی بین معلم و دانش آموز است.

هادی زارع پور افزود: یافته های علمی و پژوهش های انجام شده نشان داده است که آموزش غیرحضوری هم از نظر ارتباط عاطفی در بین همسالان و هم بین معلم و دانش آموز آسیب زا بوده است.

وی ادامه داد: امیدواریم هر چه زودتر با رفع این مهم واکسینه شدن اکثر افراد جامعه و مراقبت های بهداشتی اعم از فردی و اجتماعی این چالش ها و مشکلات با آموزش حضوری دانش آموزان مرتفع شود.

افت شدید علمی در پایه های مختلف 

زارع پور با تاکید بر اینکه قطعا هیچ آموزشی جای آموزش حضوری را نخواهد گرفت ، اظهار داشت : یافته های علمی نیز نشان داده است که اگر همه بستر های لازم برای آموزش مجازی و غیر حضوری در حد مطلوب فراهم باشد در عین حال ۵۰ درصد نسبت به آموزش های حضوری شاهد افت کیفیت آموزشی خواهیم بود و مسلما این افت در پایه های اول و دوم ابتدایی بیشتر خواهد بود.

مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: بنا به تحقیقی که توسط مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری در سال ۹۹ انجام شده، آماری بدست آمده بود که نشان می داد آموزش های فعلی در ایام کرونا برای ۴۰ درصد دانش آموزان کفایت کرده است و مابقی(۶۰درصد) نیاز به کلاس های جبرانی دارند.

وی ادامه داد: در آموزش مجازی برخی از دانش آموزان به دلایل مختلف امکان کمک گرفتن از اعضای خانواده برای بهبود یادگیری را ندارند و درس های نخوانده و یاد نگرفته شده روی هم  انباشته می شود.

فعالیت تنها ۵۲ درصد از دانش آموزان استان در برنامه شاد

مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد همچنین گفت: بر اساس تجارب سال گذشته تنها بیش از ۵۲ درصد دانش آموزان استان در برنامه شاد فعال هستند. 

وی ادامه داد: این مهم نشان می دهد مابقی در برخورداری از برنامه شاد مشکل دارند و در مناطقی ساکن هستند که زیرساخت اینترنت وجود ندارد و یا اینکه گوشی همراه ندارند.

زارع پور تصریح کرد: به دلیل کوهستانی بودن استان زیرساخت های اینترنتی و فناوری در استان در برخی مناطق خیلی ضعیف است.

وی ابراز داشت: بیش از ۸۰ درصد دانش آموزان استان در ابتدا در برنامه شاد احراز هویت شده بودند که نشان می دهد گوشی تلفن همراه داشتند اما سرعت اینترنت ضعیف بوده یا اصلا اینترنت در برخی مناطق وجود نداشته است.

سهم ناچیز دانش آموزان عشایر کهگیلویه و بویراحمد از آموزش های مجازی

رئیس آموزش و پرورش عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: سال گذشته، براساس آخرین آمارها ۸۳ درصد از جمعیت سه هزار و ۶۲۵ نفری دانش آموزان عشایری استان به شبکه اجتماعی شاد دسترسی نداشتند.

مختار اندرخور افزود: به منظور اینکه هیچ دانش آموزی از تحصیل عقب نماند تلاش شد این میزان از کلاس ها حضوری تشکیل شوند.

وی ادامه داد: برخی از خانواده های عشایری حتی توان خرید گوشی همراه برای فرزندان خود ندارند که دانش اموزان بتوانند برنامه شاد نصب کنند.

اندرخور عنوان کرد: به دلیل پیشگیری از شیوع کرونا بنا به تصمیم ستاد کرونای استان خوابگاه های دانش آموزان عشایری تعطیل شدند که این مهم سبب شد تا دانش آموزان برای رفت و آمد به شهر یاسوج با مشکل مواجه شوند.

رئیس آموزش و پرورش عشایر کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: برخی خانواده ها پس از مشاهده این محدودیت ها اصرار بر ترک تحصیل فرزندشان داشتند که آموزش و پرورش به این موضوع ورود کرده و تاکنون  مانع از ترک تحصیل این دانش آموزان شده است.

تاثیرات کرونا و نبود تحرک در کلاس های مجازی بر سلامت دانش آموزان

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت بویراحمد گفت: ضرورت ماندن دانش آموزان در منزل در دوران همه گیری کرونا و یک جا نشینی به خاطر شرکت در کلاس های مجازی منجر به عاداتی مثل عدم تحرک کافی و نپرداختن به ورزش، به هم خوردن خواب شبانه و بیدار ماندن طولانی مدت در طول شب، ریزه خواری و مصرف مکرر میان وعده های پرکالری می شود.

راضیه پوزش افزود: این عوامل خطر می تواند موجب چاقی دانش آموزان شده و زمینه ساز و تشدید کننده بیماری های غیرواگیر شوند و در نهایت ریسک ابتلا فرد به کرونا را افزایش دهند. 

وی تاکید کرد: به همین دلیل لازم است در شرایط فعلی بحران کرونا به منظور تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از ابتلا به کرونا توجه ویژه‌ای به نحوه تغذیه شود.

پوزش عنوان کرد: مصرف زیاد فست فود ها که حاوی مقدار زیادی نمک و چربی هستند و موجب تحریک سیستم ایمنی بدن می شوند . 

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت بویراحمد تصریح کرد: مصرف زیاد مواد قندی و شیرین بخصوص انواع نوشیدنی های دارای قند افزوده ، نوشابه های گازدار و نوشیدنی های صنعتی که تحریک سیستم ایمنی بدن را به دنبال دارد. 

وی ادامه داد: ترک عادت ورزش منظم در طول روز و بی تحرکی به دلیل استفاده بیش از پیش از بازی ها و فیلم های کامپیوتری ، تماشای تلویزیون و فضای مجازی و تعطیلی برنامه کلاس های ورزشی در مکان های ورزشی و خارج از منزل همه و همه شرایط خطرناکی را به وجود خواهند آورد.

پوزش تصریح کرد: به هم خوردن نظم خواب و دیر خوابیدن شبانه و دیر بیدار شدن روز که سبب هم خوردن ساعت بیولوژیک بدن، اختلال سوخت و ساز و برنامه منظم تغذیه روزانه می‌شود.

ستاد کرونا و انتخاب روش مناسب برای آموزش دانش آموزان  

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: در تمامی کشور های جهان تاکید بر آموزش حضوری وجود دارد زیرا که در مقاطع پایین ابتدایی و راهنمایی غیر از نقش آموزشی نقش پرورشی و تربیتی وجود دارد که با آموزش حضوری تحقق می یابد.

محمد مهدی بانشی افزود: هنوز اینکه در ایران و به تبع آن در استان تصمیم نهایی در خصوص نحوه آموزش امسال گرفته نشده است.

وی ادامه داد: ستاد ملی کرونا پس از تحلیل برنامه هایی همچون واکسیناسیون، وضعیت پیک بیماری، وضعیت گونه های بیماری و دیگر موارد تصمیم نهایی را اتخاذ خواهد کرد.

بانشی تاکید کرد: هم اینک تمام کشور و سیستم بر این نظر واقف اند که تمهیداتی را به کار بگیرند که آموزش تا جای ممکن حضوری و یا ترکیبی از آموزش حضوری و غیرحضوری برگزار شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: هیچ واکسنی مجوز تزریق برای افراد زیر ۱۸ سال را تاکنون کسب نکرده است که جای نگرانی دارد و باید بررسی شود آیا نوع جدید ویروس کرونا که وارد می شود بر چه گروه های سنی از افراد تاثیر می گذارد.


سلامت دانش آموزان کهگیلویه و بویراحمد خط قرمز برای بازگشایی مدارس است 

مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: گرچه مزیت های آموزش حضوری بر کسی پوشیده نیست ولی سلامت دانش آموزان و معلمان استان خط قرمز مسئولان این اداره کل برای بازگشایی  مدارس در سال تحصیلی ۱۴۰۱ - ۱۴۰۰ است. 

هادی زارع پور اظهار داشت: پروژه مهر (بازگشایی مدارس) امسال در کشور و کهگیلویه و بویراحمد به معنای واقعی مدیریت در شرایط بحرانی است. 

وی افزود: برنامه ها و اقدام های پروژه مهر (بازگشایی مدارس) در این شرایط خاص با جدیت هر چه بیشتر در کهگیلویه و بویراحمد پیگیری شود.  

مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: مقدمات لازم برای بازگشایی باشکوه و به موقع مدارس این استان در سال تحصیلی  جدید  در حال انجام است.

وی عنوان کرد: تزریق واکسن کرونا به فرهنگیان کهگیلویه و بویراحمد به نحو مطلوب و بدون مشکل خاص در نقاط مختلف این استان در حال انجام است.

شرط حضور معلمان و کادر آموزشی زدن ۲دز واکسن است 

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: تمامی فرهنگیان و کادر آموزشی در مدارس باید واکسینه باشند و کوتاهی در نزدن واکسن از هیچ یک از آن ها پذیرفته نیست.

حسین کلانتری اظهار داشت: تاکنون افزون بر ۹۰ درصد فرهنگیان استان دز نخست واکسن را دریافت کرده اند و کار واکسیناسیون با قوت در شهرستان های مختلف استان وجود دارد.

وی افزود: فهرست فرهنگیانی که به کرونا مبتلا شده اند در دست مرکز بهداشت استان است و پس از سپری کردن زمان لازم باید برای تزریق واکسن مراجعه کنند.

کلانتری ابراز داشت: تزریق دز دوم واکسن کرونا برای فرهنگیان آغاز شده است و معلمان می توانند برای تزریق واکسن مراجعه کنند.

گفته های  والدین دانش آموزان و مسئولان آموزش ‌و پرورش و مرکز بهداشت همه حاکی از برتری روش آموزش حضوری نسبت به آموزش آنلاین یا غیر حضوری دارد.  

تمامی تمهیدات لازم برای بازگشایی مدارس در کهگیلویه و بویراحمد از جمله واکسینه شدن ۱۴ هزار فرهنگی استان، ثبت نام دانش آموزان و سازماندهی نیروها و معلمان و غیره اندیشیده شده است و چنانچه مدارس بخواهند به صورت حضوری برگزار شوند شرایط کاملا مهیا است.

امید است ستاد ملی کرونا تصمیمی اتخاذ کند که هم سلامت دانش آموزان حفظ شود و هم در یادگیری آن ها مشکلی پیش نیاید.