بجنورد-ایرنا- رییس کمیسیون برنامه، بودجه و سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر بجنورد گفت: اجرای پروژه سد بش قارداش با مشارکت شرکت آب منطقه‌ای و شهرداری مرکز استان با رویکرد توسعه گردشگری پس از پنج سال توقف بزودی آغاز می‌شود.

یوسف مغروری روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ساخت سد بش قارداش که از چندسال گذشته تاکنون متوقف مانده است امسال در بودجه شهرداری بجنورد ۱۰۰ میلیارد ریال برای این سد پیش بینی شده است.

وی اظهار داشت: مقرر است شهرداری مرکز استان، بند انحرافی و ایستگاه پمپاژ این پروژه را اجرا کند که در این زمینه حدود ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه می شود. 

رییس کمیسیون برنامه، بودجه و سرمایه گذاری شورای اسلامی شهر بجنورد افزود: حجم مخزن ۱.۸ میلیون متر مکعب است و  خط انتقال به طول هزار و ۲۰۰ متر از رودخانه فیروزه با اختلاف سطح (ارتفاع)۶۰ متر اجرایی می شود.

تخصیص ۶۰ میلیارد ریال اعتبار برای سد بش قارداش

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی هم در این باره گفت: اجرای سد بش قارداش از سال ۹۵ متوقف شده است و اکنون ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد برآورد برای زمان برای بهره برداری از این سد دست کم سه ساله است.

سیدمحسن مدنی اظهار داشت: برای اجرای این سد، ۹۷ میلیارد ریال اعتبار در قانون بودجه امسال از منابع طرح های ملی استانی ادر نظر گرفته شده است که از این اعتبار ۶۰ میلیارد ریال آن تخصیص یافته است که بر این اساس مقدمات اجرای پروژه و انجام تشریفات مناقصه صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه تکمیل سد بش قارداش حدود هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد خاطرنشان کرد: سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان هم تامین و اختصاص ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات توازن را برنامه ریزی کرده است.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی با اشاره به اینکه پیمان قبلی پروژه سد بش قارداش منجر به خاتمه پیمان شد گفت: این شرکت بابت اجرای این سد ۲۲ میلیارد ریال به پیمانکار بدهکار است.

سد بش قارداش با هدف تامین آب کشاورزی و نیز توسعه گردشگری در دستور کار است. این سد در سال ۸۹ وارد مرحله عملیاتی شد. ظرفیت مخزن این سد یک میلیون و ۸۴۰ هزار مترمکعب است که با هدف تامین آب فضای سبز، کشاورزی و گردشگری اجرایی شده است.

سد بش قارداش در پنج کیلومتری شهر بجنورد با حجم مخزن ذخیره ۱.۸ میلیون متر مکعب آب در سال با هدف تامین آب امور کشاورزی و گردشگری از سال ۸۹ آغاز و در سال ۹۵ به علت عدم تامین اعتبار متوقف شد.

اکنون هشت سد با توان تنظیم بیش از ۲۳۴ میلیون مترمکعب آب در خراسان شمالی در دست بهره برداری است.