به گزارش خبرنگار دانشگاه وآموزش ایرنا، محمدرضا کمپانی امروز - یکشنه- در رویداد آنلاین یکشنبه صادراتی ایران و پاکستان که به همت صندوق نوآوری و شکوفایی و با حضور ۲۰ شرکت دانش بنیان، سرمایه گذار و خریدار پاکستان برگزار شد، افزود: ماموریت اتحادیه صادر کنندگان تجهیزات پزشکی تولید تجهیزات "های تک" و دارای فناوریهای بالا است.
وی تصریح کرد: بر این اساس، بخش اصلی اقداماتی که در این اتحادیه انجام شد طراحی محصولات است و از این جهت دارای بخش تحقیق و توسعه بسیار قوی است وبنابراین، این امر میتواند زمینه همکاریهای آینده با طرف پاکستانی را رقم بزند.
نایب رییس اتحادیه صادرکنندگان تجهیزات پزشکی ایران یادآور شد: تمام شرکتهایی که در این اتحادیه عضو هستند، دارای گواهی سی ای صادرات ( CE - European Community) هستند، حدود ۶۰ درصد از صادراتی که در کشور صورت میگیرد توسط شرکتهای عضو این اتحادیه است و این امکان در شرکتهای صادراتی وجود دارد که تامین حدود ۸۰ درصد از نیازها و سهم بازار کشور را دارا هستند.
کمپانی با تاکید بر اینکه صادرات در کشور به سه صورت در حال انجام است، افزود: اولین آن صادرات کالاهای ایرانی با برند ساخت ایران (Made In Iran) است، دومین روش به این صورت است که تجهیزات ایرانی با نام کشورهای اروپایی که بیشتر کشورهای "آلمان" و "ایتالیا" میشود، در ایران تولید و بسته بندی میشود و به این کشورها ارسال میشود و این کشورهای اروپایی این محصولات و تجهیزات را با برند خودشان به بازارهای هدف صادر میکنند.
وی ادامه داد: در سومین روش که امیدوارم در آینده زمینه همکاری خوبی با کشور پاکستان ایجاد شود، محصول توسط نماینده محلی کشورها تولید میشود و در این زمینه حتی این تجربه را داریم که دانش فنی محصول و همچنین قطعات حیاتی نیز به کشور مقصد صادر شود.
این فناور تاکید کرد: فناوران پاکستانی در این زمینه تنها کاری که باید انجام دهند؛ این است که فضای خط تولید، نیروی انسانی و سرمایه گذاری را انجام دهند ضمن آنکه در زمینه مارکتینگ و فروش محصول به مشتریان بالقوه و وزارت بهداشت پاکستان فراهم کنند.
کمپانی یادآور شد: این تجربه تاکنون در ۶ کشور "ترکیه"، "عراق"، "سوئد"، "مالزی"، "چک" و "بلاروس" اجرایی شده و خطوط تولید را در این کشورها راه اندازی کردهایم.
وی خاطرنشان کرد: در این مبادلات قطعات تجهیزات از ایران به این کشورها ارسال شده است و آن کشورها محصولات تولیدی را با برند خودشان به بازارهای مقصد صادر کردهاند.
این فعال صادرات تجهیزات پزشکی با تاکید بر اینکه در همکاری مبادلات تجاری خوبی ایجاد شده است، اظهارداشت: در این همکاری میتوان با انعقاد قرارداد چند ساله و به صورت مرحلهای، هر سال درصدی از اقلام تولیدی را به کشورها ارسال کنیم، به این صورت در طی ۵ سال تولید تجهیزات در پاکستان، ۶۰ درصد قطعات محصولات مورد نظر در پاکستان تولید شود و ۴۰ درصد باقی مانده از ایران خریداری کنند.
کمپانی با بیان اینکه در این روش مبادلات تجاری خوبی میان دو کشور ایران و پاکستان صورت میگیرد، افزود: از دیگر زمینههایی که میتواند مبادلات دو کشور ایران و پاکستان را در زمینه تجهیزات پزشکی تقویت کند برگزاری جلسات B۲B میان شرکتها و تجار ایران و پاکستان است.
وی همچنین گفت: کیفیت محصولات تولیدی ایرانی قابل رقابت با نمونههای مشابه است و توانسته در بازارهای جهانی وارد شود، از نظر قیمت نیز کالاهای ایرانی مناسب است چرا که هزینههای تحقیق و توسعه در آن لحاظ نشده است.