تهران- ایرنا- صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی صنایع خلاق تاکنون ۱۴۰ میلیارد ریال به شرکت‌های خلاق تسهیلات ارائه داده و آنها را در مسیر توسعه محصول و بازار یاری کرده است. همچنین ۶ ضمانت‌نامه برای گسترش بازار محصولات صادر شده است.

به گزارش روز یکشنبه معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری، شرکت‌های خلاق و صنایع فرهنگی چند سالی است که در زیست بوم نوآوری و کارآفرینی کشور ظهور کرده‌اند و به سرعت در حال رشد هستند، به گونه ای که اکنون بیش از یک هزار و ۴۰۰ شرکت خلاق در کشور فعالیت می‌کنند تا در عرصه اقتصاد، صنعت و فرهنگ پیوندی خلاقانه ایجاد کنند. با فعالیت این شرکت‌ها بازار فرهنگ و هنر که بر مبنای خلاقیت اصیل و بومی استوار است، در کشورمان در حال رونق است.

شرکت‌های خلاق ظرفیت بالایی در ایجاد و رونق اشتغال دارند. اما حمایت از این کسب و کارها برای توسعه فعالیت ها موضوع مهمی است. در این راستا در اواخر سال ۱۳۹۹،  صندوق پژوهش و فناوری غیر دولتی صنایع خلاق راه اندازی شده است. خدماتی همچون سرمایه گذاری خطر پذیر، تامین مالی، توسعه کسب و کار، صدور ضمانتنامه، خدمات مالی و شبکه و بازارسازی توسط این صندوق به شرکت های خلاق‌ ارائه می‌شود.

۱۰ حوزه همچون کسب و کار دیجیتال و فضای مجازی، فضای یادگیری و آموزش، توسعه دهندگان پلتفرم های نشر و توزیع، صنایع دیداری و شنیداری، چاپ و نشر، گردشگری، صنایع دستی، میراث فرهنگی، هنرهای تجسمی و نمایشی، بازی اسباب بازی و سرگرمی، مد و پوشاک و طراحی تحت پوشش برای دریافت حمایت از صندوق هستند.

تاکنون نیز تعداد ۴۸ فقره تسهیلات توسط صندوق پژوهش و فناوری صنایع خلاق به شرکت های فعال این حوزه تعلق گرفته است تا محصول خود را توسعه دهند و وارد بازار کنند. حجم تسهیلات مالی اعطایی صندوق تاکنون ۱۴۰ میلیارد ریال بوده است. صندوق همچنین در یک فقره سرمایه گذاری مبلغ پنج میلیارد ریال در حوزه صنایع خلاق سرمایه گذاری کرده است.

صدور ضمانتنامه برای شرکت های خلاق برای ارائه به طرف های تجاری از دیگر خدمات صندوق پژوهش و فناوری صنایع خلاق است و تاکنون ۶ فقره ضمانتنامه به جمع ارزش بیش از ۲۳ میلیارد ریال ضمانتنامه برای شرکت در مناقصه و پیش پرداخت صادر شده است.

شرکت های خلاق هم پا و هم توان با دانش بنیان ها برای رهایی از اقتصاد نفتی و ایجاد اقتصادی خلاق و پویا در تلاش هستند، آنها در همین بحران شیوع کرونا نیز توانمندی خود را نمایش دادند و با محصولات خود فضا را برای فعالیت های گوناگون مانند آموزش از راه دور آماده کردند.