پوریا درخشانیان پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: حمایت از تولید زمینه ساز پیشرفت استان است و هر گونه حمایت و اقدامی که منجر به هموارسازی فرآیندهای تولیدی و اقتصادی در استان فارس شود نقش بسزایی در توسعه این استان پهناور خواهد داشت.
وی یادآور شد: استان فارس از ظرفیت و پتانسیل بسیار خوبی در بخش تولید برخوردار است و شرکتها و واحدهای تولیدی بسیاری در سطح استان فارس فعالیت دارند.
این فعال اقتصادی با تأکید بر اینکه سهم فعالیتهای تولیدی و اقتصادی در رشد و تعالی استان فارس بسیار سازنده و کارگشاست، گفت: بدونتردید مدیریت استان باید حمایت از بخشهای تولید و رفع موانع در راه تولید را موردتوجه قرار دهد. چراکه اقدامات و برنامههای مستمر اقتصادی استان به منظور حمایت از تولید و تولیدکننده میتواند رشد و تعالی استان را به دنبال داشته باشد.
وی به سهم اثرگذار شهرکهای صنعتی فارس در توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال پایدار در این استان اشارهکرد و گفت: طی سالهای اخیر شاهد رویکرد و فعالیتهای مثمرثمر تولیدکنندگان فارس در رشد اقتصادی استان بودهایم و ضروری است که در زمینه ارائه تسهیلات به تولیدکنندگان و افزایش توان تولید، حمایتهای بیشتری از سوی مسئولان استان صورت گیرد.
مدیرعامل شرکت «استایل کابین» با بیان اینکه بخش خصوصی در رشد و توسعه شهر و استان حرف اول را می زند، تصریح کرد: در استان فارس شرکت ها و صنعتگران بسیاری هستند که برای توسعه استان تلاش می کنند.
وی ادامه داد: بدون شک فعالیت هر مجموعه کمکشایانی به اشتغالزایی می کند و بخش خصوصی می تواند سکوی پرش بلندی به سمت توسعه و رونق اقتصادی شهر و استان باشد. اگر بخش خصوصی تقویت شود، همه از این پیشرفت سود می برند و آرامش در شهر حکم فرما خواهد شد.
وی افزود: صنعتگران برای اینکه بتوانند در مسیر توسعه استان گام بردارند نیازمند حمایت مسئولین هستند. امیدوارم با حمایت مقامات ارشد کشور و همچنین مسئولان استان در دولت سیزدهم شاهد رشد و توسعه اقتصاد در استان پهناور فارس باشیم.
درخشانیان با اعتقاد به اینکه توسعه در هر کشوری با وجود نیروی جوان و خلاق اتفاق میافتد، گفت: به اعتقاد من جوانان برای شروع و راه اندازی یک کسب و کار از پتانسیل و قدرت ریسک پذیری بیشتری نسبت به افراد میانسال برخوردار هستند.
وی اظهار داشت: در حال حاضر، راز موفقیت بسیاری از کارآفرینان، جوان بودن آنهاست. بدون شک جوانان جویای نامی که تشنه شهرت و کارکردن هستند می توانند نقش بسزایی در توسعه کسب و کار و ارتقا و پیشرفت جامعه ایفا کنند.
درخشانیان اظهار کرد: به عنوان نمونه، در حال حاضر حدود هشت سال از راهاندازی شرکت ما میگذرد، در طول این مدت با بهرهگیری از ظرفیت جوانان متخصص، پیشرفت قابلتوجهی داشتهایم و با وجود تمام مشکلات توانستیم شرکت را از لحاظ کمی و کیفی ارتقا دهیم.
وی ادامه داد: ما به نیازهای بازار توجه میکنیم و تمام تلاش خود را به کار گرفتهایم تا خدمات باکیفیتی را در اختیار مشتریان قرار دهیم. بازخورد خوبی که از مشتریان دریافت کردهایم گواهی بر این مدعاست که توانستهایم این مجموعه را به یکی از بهترین شرکتهای طراحی و دکوراسیون چوبی داخل ساختمان تبدیل کنیم.
درخشانیان با تأکید بر اینکه راهاندازی شرکتهای تولیدی تأثیر بسزایی در ایجاد اشتغال مؤثر دارد، گفت: هدف ما از ابتدا این بود که سفره ای پهن کنیم تا هم خود و هم دیگران از برکت این سفره بهرهمند شویم. در زمان راهاندازی شرکت، فعالیتهایمان را با سه نفر آغاز کردیم اما اکنون حدود ۲۰ نفر به صورت مستقیم و ۴۵ نفر نیز به صورت غیرمستقیم با ما همکاری دارند.
وی در ادامه به بیان مشکلات پیش روی صنعتگران پرداخت و تشریح کرد: متأسفانه در طول این سالها با وضعیت نامطلوب اقتصاد کشور رو به رو بودهایم. نوسانات نرخ ارز و قیمت نامناسب مصالح و تجهیزات مورد نیازمان تأثیراتی منفی بر وضعیت کسب و کار ما گذاشته است.
این فعال اقتصادی گفت: خرید تجهیزات و ماشین آلات در چنین شرایطی بسیار دشوار است و تهیه دستگاههای وارداتی با نرخ دلار به هیچ وجه مقرون به صرفه نیست.
یادآوری کرد: شیوع بیماری کووید ۱۹ نیز به این مشکلات دامن زده است و ما را با معضلات فراوانی مواجه کردهاست. این مشکلات موجب شده که ما نتوانیم با آیندهنگری و دید بلندمدت فعالیت کنیم و این مسئله آسیب زیادی را به کسب و کار ما وارد کرده است.
وی عنوان داشت: در حقیقت اعداد و ارقامی که لحظه به لحظه بالا می رود، شرایطی را فراهم کرده که نتوانیم برای بستن قرارداد به منظور انجام پروژه های بلندمدت ریسک کنیم و با ادامه یافتن این روند قطعا ضررهای بسیاری را متحمل خواهیم شد.
درخشانیان با اشاره به اینکه برندسازی یکی از مهمترین ابعاد در هر کسب و کار به شمار میرود، گفت: از نظر من شهرت یک شخص نمیتواند به اعتبار یک کسب و کار کمک کند و برای توسعه کسب و کار باید مجموعه شناختهشده و موفق باشد.
وی اضافه کرد: موفقیت مجموعه شرایطی را فراهم می کند تا همه افراد با هم رشد کنند و زیر چتر برند افراد مختلف می توانند کار کنند و به موفقیت برسند.
درخشانیان ادامه داد: البته برندسازی در ایران با مشکلاتی روبهرو است و یکی از عمدهترین مشکلات در زمینه برندسازی عدم وجود مجموعه ای است که بتواند شرکتها را با در نظر گرفتن تمام جوانب و با حفظ ماهیت کار آنها برای طراحی لوگو و نامگذاری برند راهنمایی کند. بالا بودن هزینه های تبلیغات نیز باعث عقب کشیدن افراد از مقوله برندسازی می شود.
وی با بیان اینکه امروزه رقابتی شدن بازار موجب شده تا مشتریمداری به یک مزیت مهم رقابتی تبدیل شود، گفت: به اعتقاد من مشتری ضامن بقای یک کسب و کار است. در دنیای کسب و کار رقابت با سرعت در حال گسترش است. لذا حفظ مشتری و مشتریمداری از اهمیت ویژهای برخوردار است.
او تصریح کرد: هر کدام از مشتریها حکم یک تبلیغ کننده را دارند. اگر تبلیغ منفی باشد میتواند مانند موریانه به تدریج و به مرور زمان کسب و کار را به ورطه نابودی بکشاند و یک تبلیغ خوب نیز قطعا باعث رشد و تعالی مجموعه خواهد شد.
دولت سیزدهم یکی از برنامه ها و اولویت های کاری خود را شفاف سازی و پایش کارخانهها و واحدهای تولیدی راکد یا تعطیل کشور اعلام کرده و اینک با دستور رئیس جمهوری تلاش بر این است تا ظرفیت بلا استفاده حدود ۴۰ درصدی بخش تولید و صنعت احیا شود.
رییس جمهوری هفتم شهریورماه ۱۴۰۰ در جلسه هیات دولت با اشاره به اینکه براساس گزارشهای موجود حدود ۴۰ درصد از ظرفیت بخش تولید و صنعت معطل و بلا استفاده است، تاکید کرد: باید کارگروهی با حضور وزارتخانههای مربوطه اعم از سمت و اقتصاد ایجاد شود که ضمن پایش کارخانجات و کارگاههای تولیدی و شهرکهای صنعتی، ظرفیتهای موجود اما تعطیل یا نیمه تعطیل را شناسایی و مشکلات موجود را برطرف کند و اینگونه اقدامات میتواند ضمن ایجاد اشتغال رونق تولید را نیز به همراه داشته باشد.
گفت و گو از فرزانه قنبر دزفولی