تهران- ایرنا- رئیس انجمن علمی فناوری چاپ ایران خواستار حرکت این صنعت در مسیر دانش‌بنیان شدن و تلاش فعالان این بخش برای به‌روز رسانی متناسب با نوآوری‌های روز جهان شد.

به گزارش عصر دوشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، محمد بیطرفان در وبینار هفتمین و آخرین روز از هفتمین نکوداشت هفته علوم و فناوری چاپ ایران با حضور متخصصان، پژوهشگران و صاحبان کسب و کارها در این صنعت از اقصی نقاط کشور افزود: امروز حرکت فعالان صنعت چاپ بر مبنای شرکت‌های دانش‌بنیان که به صورت دانشی با رویکرد جدید و برپایه دانش فعالیت می‌کنند، با حضور متخصصان و پژوهشگران دانشگاهی از الزامات است.

بنیانگذار انجمن علمی فناوری چاپ ایران با بیان اینکه در آستانه تحولات تکنولوژی بزرگی در سطح جهان در صنعت چاپ هستیم، تصریح‌کرد:‌ در این شرایط فقط شرکت‌هایی که خودشان را با تغییرات فناورانه هماهنگ کرده باشند می‌توانند در کورس رقابت و فعالیت باقی بمانند.

وی تاکید کرد:‌ در این راستا شرکت‌ها باید خود را از نظر مالی، تحقیق و پژوهش و فناوری به‌روز کرده و مبتنی بر دانش حرکت کنند.

جا ماندن از قطار پرشتاب فناوری‌های نو و فقر تولید محتوی، از جمله مشکلات اساسی صنعت چاپ و فعالان آن است، اما باید توجه داشت پیشرفت و تعالی در صنعت چاپ، همچون بسیاری حوزه‌های دیگر از مسیر فناوری اطلاعات به منظور رفع نیازهای مصرف‌کنندگان می‌گذرد و باید رویکردهای علمی و فناورانه بیش از پیش مورد توجه قرار گیرند.

بیطرفان با اشاره به سخنان اخیر «محمدمهدی اسماعیلی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، خاطرنشان‌کرد: وزیر ارشاد بر لزوم حمایت از ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها در حوزه‌های مختلف فرهنگ به‌ویژه صنعت چاپ تاکید داشته و آن را جزو یکی از برنامه‌های اصلی خود برشمرده است.

این مقام صنفی بیان‌داشت: یکی از برنامه‌هایی که انجمن علمی فناوری چاپ ایران از روز نخست شکل‌گیری در دستور کار خود قرار داده، ایجاد پل ارتباطی بین صنعت و دانشگاه و حمایت از پژوهشگران و دانشجویان در این عرصه بوده است.

لزوم توجه ویژه دولت به فعالان صنعت چاپ در شرایط کرونا

علی مغانی رییس اتحادیه چاپخانه‌داران استان خراسان رضوی در این وبینار، برنامه‌های توسعه‌ای پنج ساله را شاه‌کلید برنامه‌ها و خط مشی حرکتی دولت‌ها توصیف کرد و با اشاره به اینکه در آستانه تدوین و تنظیم برنامه هفتم توسعه کشور هستیم، دیده شدن این صنعت در اسناد بالادستی به ویژه برنامه هفتم توسعه را خواستار شد.

وی مشکلاتی نظیر قطعی برق، گمرک، ارز و غیره را یادآور شد و با اشاره به شرایط خاص بنگاه‌ها، شرکت‌ها و اصناف در زمانه کنونی و مواجه شدن با ویروس کرونا، خواستار ارائه تخفیفاتی از سوی دولت در مباحث اخذ مالیات و بیمه تامین اجتماعی شد.

لزوم ایجاد سازمان چاپ و انتشارات مستقل

در این وبینار، مجید محبی رییس اتحادیه چاپخانه‌داران استان آذربایجان غربی خاطرنشان‌کرد: صنعت چاپ با توجه به حرکت بر لبه فناوری، آینده درخشانی به‌ویژه در حوزه‌های چاپ سه‌بعدی، فوتونی و جوهر رسانا خواهد داشت.

وی بر لزوم ایجاد سازمان چاپ و انتشارات مستقل توسط ان. جی. اوها به منظور ارتقای فناوری در این صنعت، لزوم واردات فناوری و تجهیزات در صورت باز شدن درهای کشور به روی خارجی‌ها و احتمال اجرایی شدن برجام تاکید کرد.

لزوم توجه به مزیت‌های نسبی کشور برای توسعه صنعت چاپ

همچنین عیسی خضریان رییس اتحادیه چاپخانه داران استان همدان، توجه به مزیت‌های نسبی موجود در کشور از جمله نیروی کار و انرژی ارزان در راستای توسعه این صنعت در کشور را خواستار شد.

وی تصریح‌کرد: گسترش همکاری صنعت و دانشگاه، توجه به ایده‌ها و طرح‌های نوین و استفاده از پتانسیل دانشگاه‌ها و مراکز علمی برای رفع مشکلات صنعت چاپ، از دیگر مواردی است که باید به آن توجه ویژه مبذول داشت.

به گزارش ایرنا، در شش روز گذشته و در قالب سلسله نشست‌های مجازی، فعالان صنعت چاپ خواستار دیده شدن این صنعت در اسناد بالادستی به ویژه برنامه هفتم توسعه اقتصادی- اجتماعی کشور، توسعه بومی‌سازی و داخلی‌سازی، ایجاد مناطق آزاد چاپ با هدف توسعه اقتصادی و افزایش صادرات، توجه به نوسازی ماشین آلات و تجهیزات صنعت چاپ، توجه به ضعف فناوری و برخوردار نبودن آن از دانش روز جهان و همچنین بازگشت مجدد روز ملی صنعت چاپ در یازدهم شهریور ماه به تقویم ملی شدند. 

فعالان صنعت چاپ همچنین خواستار توجه دولت به آموزش، پژوهش و به‌روزآوری در این صنعت، قائل شدن هویت مستقل برای آن (نه با عناوینی همچون چاپ و بسته‌بندی، چاپ و نشر، چاپ و تبلیغات و غیره) و عنایت ویژه به فعالان این عرصه در شهرستان‌ها به دلیل آسیب‌های ناشی از کرونا در دو سال گذشته از جمله در مباحث مالیاتی و بیمه تامین اجتماعی شدند.

هشتمین نکوداشت علوم و فناوری چاپ ایران، بین‌المللی برگزار خواهد شد

گفتنی است در آیین اختتامیه این وبینار، بنیانگذار انجمن علمی فناوری چاپ ایران اعلام‌کرد: سال آینده هشتمین نکوداشت علوم و فناوری چاپ ایران به صورت بین‌المللی با حضور ایرانیان خارج از کشور فعال در عرصه چاپ، همچنین سایر متخصصان، دست‌اندرکاران و صاحبان شرکت‌های چاپ خارجی برگزار خواهد شد.