نیویورک – ایرنا – آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا خواستار آزادی مخالفان بلاروسی از زندان و گفتگوی دولت با مخالفانش شد.

وزیر امور خارجه آمریکا  روز دوشنبه به وقت محلی در بیانیه ای مجازات مخالفان بلاروس را محکوم کرد و آن بی توجهی به حقوق بشر و آزادی های اساسی مردم این کشور خواند.
بلینکن تصریح کرد که بلاروس به عنوان یک کشور مشارکت کننده در سازمان امنیت و همکاری اروپا متعهد شده که به حق محاکمه عادلانه توسط دادگاه مستقل و بی طرف و همچنین حقوق آزادی بیان و تجمع مسالمت آمیز احترام بگذارد.
وزیر امور خارجه آمریکا اضافه کرد که درخواست خود را از مقامات بلاروس برای شروع گفتگوی واقعی با مخالفان و اعضای جامعه مدنی برای برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه تحت نظارت بین المللی می شود، تکرار می کنیم.
بر اساس گزارش ها، ماریا کولسنیکووا  مخالف دولت بلاروس و رهبر تظاهرات بی سابقه سال گذشته علیه الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهوری این کشور و ماگزیم زناک وکیل او، به ترتیب به تحمل مجازات ۱۱ و ۱۰ سال زندان محکوم شدند.
انتخابات ریاست جمهوری بلاروس روز ۱۹ مرداد ماه سال ۱۳۹۹ برگزار شد و الکساندر لوکاشنکو با کسب بیش از ۸۰ درصد آرا به پیروزی رسید و تیخانوفسکایا نامزد مخالفان تنها ۱۰ درصد آرا را بدست آورد.
مخالفان دولت بلاروس بلافاصله اعلام کردند که در انتخابات تقلب صورت گرفته و طرفداران خود را به خیابان‌ها کشاندند.
آمریکا و اتحادیه اروپا نتیجه انتخابات بلاروس را به رسمیت نشناخته و از دولت این کشور خواستار برگزاری انتخابات جدید شده و تحریم هایی علیه این کشور وضع کردند.