تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۶

تهران- ایرنا- موج‌های ویروس منحوس کرونا مردم را گرفتار کرده، به گونه‌ای که عده‌ای را عزادار و برخی را بیکار و بعضی را روانه بیمارستان‌ها کرده است. به همین دلیل برای نجات از این وضعیت می‌بایست واکسیناسیون کامل صورت بگیرد تا از این موقعیت نجات پیدا کنیم.

هر روز به‌دلیل کرونا چند صد بیمار جان خود را از دست می دهند به گونه ای که مجموع جانباختگان کرونایی کشور به ۱۱۱هزار و ۲۵۷ تن رسیده است. این در حالی است که سرعت واکسیناسیون در یک هفته گذشته به‌دلیل کمبود واکسن کاهش یافته است و با وجود واردات محموله‌های بزرگ واکسن به کشور ظاهرا توزیع این واکسن‌ها انجام نشده است. در این میان بررسی روزنامه‌ها، تارنماها و خبرگزاری‌های داخلی نشان می‌دهد که رسانه‌های داخلی به بررسی این اتفاقات پرداخته اند.

رسانه‌های اصولگرا

تعداد جان‌باختگان کرونا از ۱۱۱ هزار نفر گذشت

روزنامه وطن امروز در گزارشی نوشت: آمار جان‌باختگان ناشی از بیماری «کووید-۱۹» به بیش از ۱۱۱ هزار نفر رسید. روابط عمومی وزارت بهداشت دیروز اعلام کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته (ظهر یکشنبه تا ظهر دوشنبه) متاسفانه ۵۸۳ بیمار «کووید-۱۹» در کشور به دلیل این بیماری جان خود را از دست دادند. با آنکه وزیر بهداشت اعلام کرده است در آینده تمام خدمات با کارت واکسن انجام می‌شود اما هنوز برخی‌ از سر ناآگاهی یا با وجود آگاهی از مزایای واکسیناسیون اقدام به تزریق واکسن کرونا نکرده‌اند که چنین رویکرد غلطی از سوی این تعداد محدود می‌تواند برای آنها و در نهایت جامعه فاجعه‌بار شود. به گزارش «وطن‌امروز»، این روزها که واردات واکسن به کشور به شکلی انبوه در حال انجام و واکسیناسیون نیز سرعت بیشتری به خود گرفته است، تصمیم‌گیری برای مدیریت بیماری با اولویت سلامت جامعه را آنگونه که مدارس و مراکز آموزشی و دانشگاه‌ها بازگشایی شوند، آسان کرده است. طبق گفته وزیر بهداشت، مدارس و دانشگاه‌ها امسال حتما بازگشایی می‌شوند اما شیوه آموزش مانند قبل از کرونا نیست. البته اقدامات خاصی در این راستا مانند واکسیناسیون معلمان و استادان، دانشجویان و حتی دانش‌آموزان انجام شده است. از طرفی با توجه به اینکه قرار است تا آبان‌ماه ۹۰ میلیون واکسن به کشور وارد شود و واکسن‌های داخلی نیز در دسترس قرار گیرد، این امکان وجود دارد که طبق وعده وزیر بهداشت تا بهمن‌ماه واکسیناسیون عمومی انجام شود. اما تکلیف آن دسته از افرادی که واکسن نزده‌اند نیز باید مشخص شود، چرا که این افراد در معرض خطر قرار داشته و احتمال دارد با توجه به ناشناخته بودن بیماری همچنان ویروس را به گردش درآورند.

واکسیناسیون نامنظم با وجود واکسن

روزنامه صبح نو در گزارشی می نویسد: اگرچه در روزهای گذشته خبرهایی از افزایش ورود چندین‌برابری واکسن کرونا به کشور منتشر شده است اما شواهد امر نشان می‌دهد که تا واردات نهایی این واکسن‌ها و توزیع آن‌ها در سراسر کشور نمی‌توان خیلی به تسریع واکسیناسیون در کشور امیدوار بود. براساس آمار وزارت بهداشت و درمان در فاصله ظهر روز دوشنبه تا ظهر روز سه‌شنبه ۲۷هزار و ۵۷۹بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند که سه‌هزار و ۹۷۳نفر از آن‌ها بستری شدند. در همین مدت زمانی نیز در سراسر کشور ۳۰۰هزار و ۹۱۷دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شد که کمتر از نیمی از ظرفیت ثبت‌شده واکسیناسیون در روزهای گذشته است. وزارت بهداشت و درمان با بیان اینکه مجموع بیماران کرونایی کشور به پنج‌میلیون و ۱۵۶هزار و ۹۸۶نفر رسیده است، اعلام کرد تا ظهر روز سه‌شنبه نیز ۱۹میلیون و ۶۲۰هزار و ۵۹۶نفر دوز اول واکسن کرونا و ۹میلیون و ۸۳۲هزار و ۸۴۸نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند. این در حالی است که هفت‌هزار و ۶۲۸نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. همچنین تعداد شهرهای قرمز کشور هم کاهش یافته و ۲۴۶شهر رسید. همچنین ۱۴۴شهر در وضعیت نارنجی و ۵۸شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

غلبه بر موج بعدی روزی ۲ میلیون تزریق واکسن می‌خواهد

روزنامه جوان در گزارشی می آورد: واردات واکسن به کشور سرعت گرفته‌است. رئیس جمعیت هلال احمر از واردات ۹۰ میلیون دوز واکسن کرونا تا آبان ماه امسال خبر می‌دهد. این واکسن‌ها از کانال صلیب سرخ جهانی و با همکاری همه دستگاه‌ها وارد کشور خواهد شد. غالب واکسن‌های وارداتی سینوفارم چین است، چراکه چین بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادرکننده واکسن کرونا در جهان است. به گفته سخنگوی سازمان غذا و دارو تا ماه می‌در حالی که چین ۴۲ درصد، اروپا ۲۸ درصد و روسیه ۳۷ درصد واکسن تولید خود را صادر کرده، ایالات‌متحده تنها یک درصد از واکسن تولیدی خود را صادرکرده‌است. وزیر بهداشت هم با تأکید بر اینکه هیچ محدودیتی برای تأمین واکسن دانشگاهیان نداریم، ابراز امیدواری کرد که با تزریق روزانه بین ۱.۵ تا ۲ میلیون دوز واکسن از مرگ و میرهای موج‌های بعدی پیشگیری کنیم. تاخت و تاز دلتا در کشور ادامه دارد. طبق آمار ۲۴ ساعته وزارت بهداشت تا ۱۵ شهریور ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۷ هزار و ۵۷۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۳ هزار و ۹۷۳ نفر از آن‌ها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵ میلیون و ۱۵۶ هزار و ۹۸۶ نفر رسید. در همین زمان، ۵۸۳ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۱۱۱ هزار و ۲۵۷ نفر رسید. ۷ هزار و ۶۲۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. در حال حاضر ۲۴۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۴۴ شهر در وضعیت نارنجی و ۵۸ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

کوبا واکسن «سوبرانا» را برای تزریق به کودکان تأیید کرد

خبرگزاری تسنیم در گزارشی می نویسد: مرکز دولتی کنترل داروها و تجهیزات پزشکی کوبا (CECMED) مجوز مصرف اورژانسی واکسن کرونای «سوبرانا۲» را برای کودکان و نوجوانان ۲ تا ۱۸ ساله صادر کرد. این واکسن توسط انستیتو فینلای کوبا ساخته شده است و پیش از این برای استفاده در گروه سنی ۱۹ تا ۸۰ سال مجوز مصرف اورژانسی این کشور را گرفته بود. کوبا اعلام کرده است که این واکسن در مطالعه بالینی در گروه سنی دو تا ۱۸ سال از نظر ایمنی و اثربخشی، نتایجی مشابه مطالعه بالینی گروه سنی ۱۹ تا ۸۰ سال داشته است. انستیتو فینلای کوبا با همکاری انستیتو پاستور ایران در حال تولید مشترک واکسن سوبرانا هستند؛ این واکسن که در ایران با نام "پاستوکووک" شناخته می‌شود، پیش از این از سوی وزارت بهداشت ایران، مجوز مصرف اورژانسی را برای افراد بزرگسال اخذ کرده بود.

حضور چشمگیر طلاب جهادی درخدمت به بیماران کرونایی

روزنامه کیهان در گزارشی نوشت: شهر مقدس قم به برکت وجود حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حوزه‌های علمیه و مردم انقلابی این شهر، کانون توجهات مردم و نیروهای انقلابی از سراسر کشور می‌باشد و به همین خاطر هم همیشه مبغوض دشمنان نظام مقدس اسلامی بوده و آنها دائما در تلاش هستند به بهانه‌های مختلف و با پمپاژ اخبار دروغ و جهت‌دار علیه قم، چهره مردم انقلابی و بصیر این شهر را مخدوش نمایند که البته همیشه ناکام می‌مانند. بعد از شیوع بیماری منحوس کرونا علیرغم محدودیت‌های فراوانی که به وجود آمد ولی نیروهای انقلابی مخصوصاً طلاب جهادی همچون کسانی که بر معبر مین قدم می‌گذارند وارد میدان شدند و برگ زرینی در کارنامه حوزه‌های علمیه و نیروهای جهادی رقم زدند. عده‌ای در بیمارستان مشغول خدمت به بیماران کرونایی شدند، آن هم در زمانی که امکان حضور همراه بیمار در بیمارستان وجود نداشت و کادر درمان با یک غافلگیری سخت مواجه شده بودند همچون فرشتگان نجات، خود را به کمک کادر درمان و بیماران کرونایی رساندند. عده دیگر از طلاب جهادگر در آرامستان‌ها مشغول تجهیز اموات کرونایی شدند و در امر تغسیل و تدفین اموات کرونایی زحمات فراوانی متحمل شدند. در این یک سال و نیم پس از شیوع کرونا و در پیک‌های مختلف شیوع این بیماری منحوس، اقدامات مهم و تلاش‌های فراوانی از جانب طلاب جهادی و نیروهای مردمی انجام شده است مخصوصا در شهر مقدس قم که در امر مواسات و احسان عمومی و حضور در بیمارستان‌ها پیشرو و پیشقراول بودند.

ضرورت تصویب گایدلاین برای درمان بیماران کرونایی

خبرگزاری فارس در گفت و گو با سیدمسعود خاتمی عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی می آورد: عدم نظارت بر نهادهای تولیدکننده دارو باعث شده است تا وضعیت بازار دارو دچار نابسامانی شود؛ به همین دلیل نمایندگان مجلس شورای اسلامی از وزیر جدید بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قول گرفته‌اند، تا سروسامان دادن به بازار دارو یکی از اولویت‌های اصلی ایشان در وزارتخانه باشد. در حال حاضر دولت، داروهای خاص را از طریق واردات تأمین می‌کند و به صورت سیستمی در اختیار بیماران قرار می‌دهد، اما به نظر می‌رسد کماکان حتی در حوزه داروهای تولید داخل نیز بی‌نظمی وجود دارد و ضروری است تا نظارت‌ها در این حوزه جدی‌تر شود و در نتیجه بازار سیاه دارو یا همان ناصرخسرو کم‌رونق شود. حل مشکل کمبود دارو از جمله مطالبات جدی رهبر معظم انقلاب است. به نظر می‌رسد مسئولان امر باید تدابیری بیندیشند تا دغدغه چگونگی تأمین دارو به دیگر مشکلات و نگرانی‌های بیماران، افزوده نشود. ستاد ملی مبارزه با کرونا باید یک مجموعه‌ای نظام‌مند از آخرین و معتبرترین شواهد علمی(گایدلاین) را توسط پزشکان و متخصصین مجرب کشور تهیه و تنظیم کند تا بر اساس آن، نسخ مربوط به بیماران کرونایی تجویز شود. با انجام چنین اقدامی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز برای تأمین داروهای قید شده در گایدلاین تلاش خواهد کرد و در نتیجه از کمبود این داروها جلوگیری خواهد شد.

رسانه‌های اعتدال گرا

ایستاده با کرونا

روزنامه ایران در گزارشی می نویسد: عدد نشانگر نوبت روی ۲۵۱ گیر کرده و صفحه دیجیتال بالای ۳ باجه از ۵ باجه فعال در حالت چشمک زن باقی مانده‌ و مردان و زنانی که روی صندلی چشم به صفحه‌ها دوخته‌اند هم با هر چشمک اعصاب‌شان بیشتر به هم می‌ریزد. این را می‌شود از بالا رفتن صدای همهمه در سالن تقریباً ۱۰۰ متری یکی از شعب بیمه در تهران فهمید. یک نفر از بین جمعیت داد می‌زند: «ما دو ساعت است در این وضعیت کرونا اینجا نشسته‌ایم آن وقت ۱۵ دقیقه است که هیچ نوبتی جلو نرفته. چرا کسی جواب نمی‌دهد؟» مسئول حراست از اتاق کوچکش بیرون می‌آید و عذرخواهی می‌کند: «چون پنج نفر از همکاران باجه و اداری ما به کرونا مبتلا شده‌اند و کار کمی کندتر از همیشه پیش می‌رود.» پاسخ او افرادی را که بیش از دو ساعت برای یک کار کوچک اداری در نوبت نشسته‌اند، راضی نمی‌کند. به‌نظر موج‌های کرونا مردم را تنها در بیمارستان و داروخانه و غسالخانه گرفتار نکرده، بلکه در دفاتر نمایندگی و شعب بیمه نیز شهروندان زیادی گرفتارند و با پرونده‌ای در دست، خسته از کاغذبازی اداری برای گرفتن حق بیمه خود ساعت‌ها کنار هم می‌نشینند یا از این اتاق به آن اتاق می‌روند و هر لحظه صف جدیدی را تجربه می‌کنند. ساعت از ۱۱ صبح گذشته است. اطراف در ورودی چند زن و مرد سالمند با پرونده‌هایی در دست وارد و خارج می‌شوند. در حیاط هم نیمکت‌هایی نصب شده که مراجعان از آن استفاده کنند. پنج نفر از مراجعه کنندگان بعد از گرفتن نوبت روی صندلی‌ها یا روی پلکان ورودی زیرسایه درختان بلند نشسته‌اند و از زندگی‌شان حرف می‌زنند. زنی میانسال و خوش صحبت از همسرش می‌گوید که بتازگی با بیماری کرونا فوت کرده است، دقیقاً یک روز بعد از تولد اولین نوه‌اش. همه بعد از شنیدن این حرف متأثر می‌شوند: «انگار منتظر بود که نوه‌ام به دنیا بیاید و بعد سرش را زمین بگذارد.» باقی مردان و زنان هم انگار که وسط یک جلسه گروه درمانی روانشناسی نشسته باشند، از خاطرات و تجربه‌ها و از غم‌ها و سختی‌های روزگار می‌گویند.

رویایی که غیرممکن نیست؛ پایان واکسیناسیون عمومی در ایران تا بهمن

خبرآنلاین در گفت و گو با هادی یزدانی پزشک نوشت: خیلی ساده بگویم، اگر خرید واکسن صورت بگیرد واقعا پایان واکسیناسیون تا دهه فجر شدنی است چراکه امکانات تزریق واکسن تا حد زیاد در کشور وجود دارد. در حال حاضر تقریبا ۲۰ میلیون نفر از جمعیت کشور یک دز و حدود ۱۰درصد جمعیت هم دو دز واکسن تزریق کردند. اصلا تصور کنید که تا امروز هیچ فردی در کشور واکسن تزریق نکرده باشد. در کشور ما حداکثر ۶۰ میلیون جمعیت بالای ۱۸ سال داریم، برای واکسینه شدن این تعداد افراد به تزریق ۱۲۰میلیون دز واکسن نیاز است، تا ۲۲ بهمن هم حدود ۱۶۰ روز فاصله داریم، این یعنی روزانه باید حدود ۷۴۰هزار دز واکسن در کشور تزریق شود تا در دهه فجر به همه افراد بالای ۱۸ سال واکسن تزریق شده باشد. ما هفته گذشته به تزریق روزانه این تعداد واکسن رسیدیم. بر این اساس قول آقای وزیر نشدنی نیست، چراکه تازه این حساب‌ کتاب‌هایی که انجام دادم با فرض این بود که به هیچ فردی در کشور واکسن تزریق نشده باشد. پس واکسیناسیون عمومی تا بهمن کاملا محتمل است.  اتفاقا قول وزیر کاملا مبتنی بر ظرفیت‌های سیستماتیک کشور است. اما شرط تحقق این قول این است که دز اول و دوم واکسن‌ها به شکل مستمر و منظم به دست سیستم درمانی برسد.

پیشنهاد شما برای قدردانی از پزشکان: تسریع در واکسیناسیون

خبرگزاری خبرآنلاین در گزارشی می آورد: از آغاز شیوع کرونا در کشور تا امروز، کادر درمان بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی از افرادی بوده‌اند که بیشترین نزدیکی را با بیماران کرونایی داشته‌اند. بسیاری از پزشکان و پرستاران جانشان را از دست دادند و همچنان با این ویروس دست به گریبانند. یکی از مخاطبان نوشت: «برای قدردانی از پزشکان در زمان کرونا باید پروتکل بهداشتی را رعایت بکنیم آنها زحمات زیادی می‌کشند، این مردم هستند که بی‌توجهی می‌کنند.  وقتی کرونا در کمین است مهمانی‌ها، سفر رفتن‌ها، رستوران غذا خوردن‌ها همه پا برجاست پس ملت خودش مقصر است.»یک پزشک عمومی هم پیشنهاد داد: «واکسن وارد کنید، واکسن معتبر و روند واکسیناسیون رو بالاتر ببرید تا مردم زودتر واکسینه بشن، دیدن این حجم از مرگ و میر از توانمون خارج هست! ۲ هفته قرنطینه صحیح نه تعطیلات برای تفریح و مسافرت، جلوی تجمعات رو بگیرید، معوقات ما رو پرداخت کنید! شیفت پشت شیفت داریم میریم بیمارستان اون هم با کمترین تجهیزات و پاویون هایی برای استراحت که حتی یک تهویه درست نداره برای پزشکها و پرستارها، واکسن ها هم احتیاج به دوز بوستر داره چون هم پزشک ها و هم پرستارها دارن مبتلا میشن! حجم بیماران و مرگ و میر کم بشه بزرگترین لطفی هست که میکنید، واکسن بخرید هر چه سریعتر.»

رسانه‌های اصلاح‌طلب

دست‌کوتاه بیمار و دارویی که بر نخیل است

روزنامه اعتماد در یادداشتی به قلم آزاده محمدحسین می نویسد: این نوشته یک روایت است؛ مستندی از مبارزه چند روزه در میدان بیماری با هدف فتح سنگر سلامت و حیات.  پرده اول این روایت آنجا کنار می‌رود که پدری جوان پس از ابتلا به کرونا، به قارچ سیاه مبتلا و راهی بیمارستان می‌شود؛ بیمارستانی دولتی در یکی از کلانشهرها. تا اینجای روایت ظاهرا بیمار بخت‌یار است که در بیمارستان دولتی پذیرفته می‌شود. بررسی‌های پزشکی آغاز و نهایتا اصلی‌ترین راه درمان تزریق آمپول آمفوتریسین-بی ‌تشخیص داده می‌شود؛ دارویی که تا پیش از اوج‌گیری کرونا و در فرآیند توزیع دولتی ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان قیمت داشت و در دسترس بود. پرده دوم روایت درست از همین لحظه گشوده می‌شود؛ در دوران پیک پنجم، آمپول کمیاب و به گفته‌ای نایاب شده است و اگر همان روز تشخیص، ۱۰عدد به بیمار - که به دیابت نیز مبتلاست- نرسد، اوضاع وخیم می‌شود. خانواده هراسان است و مستاصل. بیمارستان در تلاش است در حد امکان دارو را تهیه و در اختیار بیمار قرار دهد. زمان کوتاه است و بضاعت بیمارستان اندک. خانواده به دوست و آشنا متوسل می‌شود و نهایتا در مقابل دلالان دارو سپر انداخته و تن می‌دهد به تهیه‌ اکسیر زندگی بیمار از بازار آزاد. پرده‌ سوم اما، نقطه‌ اوج روایت است. دارویی که خانواده برای تهیه‌اش (به تعداد کافی) از سیستم صحیح توزیع و از منابع دارویی مرجع ناامید شده، در بازار آزاد با قیمت‌های مختلف و برندهای متنوع در مدت زمانی کمتر از ده دقیقه در دسترس است. از اینجا به بعد، عین به عین و نعل به نعل روایت مواجهه‌ خانواده است با فروشندگان این داروی کمیاب در بازار آزاد. نفر اول وعده تهیه برندهای امریکایی و هندی آن را به‌ ترتیب به قیمت ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار و ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌دهد. برای هماهنگی با خانواده ۶ دقیقه وقت صرف می‌شود.  

آبان سیاه؛ ٤٥ روز فرصت طلایی واکسیناسیون

روزنامه آرمان ملی در گزارشی نوشت: تزریــق حدود ۳۰۰ هزار دُز واکسن در روز، روند کُنــد واکسیناسیون در ایران دارد و فقط ۹ میلیون نفر دو دُز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند! هشدار وزیر بهداشت نیز به خطری که پشت مرزهای ایران در انتظار ورود است، اشاره دارد: «اگر روند واکسیناسیون سرعت نیابد در آبان ماه با موج جدید بیماری با مشکلات بیشتری مواجــه خواهیم شد.» بدون تردید اشاره عین اللهی به شیوع ویروس جهش یافته لامبدا اســـت که پیش از این کارشناسان پیش بینی کرده بودند که این ویروس در آبان‌ماه امسال و همزمان با آغاز فصل سرد سال می‌تواند موج ترسناکی از شیوع کرونا در کشــور را به همراه داشته باشد. اما در شرایطی که یکــی از قول‌های وزیر جدید واکسیناسیون همه مـردم ایران تا دهه فجر است او روز گذشته به این موضوع تاکید کرد که برای رفع معضل کمبود واکسن در مخازن کشور، به‌صورت شبانـه‌روزی از همه کانال‌ها اقدام کرده‌ایم» به گفته او واکسیناسیون کرونا در تهران کماکان با مشکلاتی مواجه است. او همچنین وعده داد «در تامین واکسن مشکلی نخواهیم داشت و دولت قصد دارد شیب گروه سنی مشمول واکسیناسیون را کاهش دهد و به سمت واکسیناسیون هوشمند و هدفمند حرکت کند. در این شرایط رئیس انجمن ویروس شناسی ایران با ابراز نگرانی از خطر ترکیب دو واریانت لامبدا و دلتا در آبان امسال می‌گوید: «طبق بررسی‌ها، هنوز گزارشی از ویروس لامبدا در کشور نشده، اما نگرانی که وجود دارد این است که جهش‌های مختلف با هم ترکیب شوند و قدرت انتقال بالایی پیدا کنند که می‌تواند خیلی خطرناک باشد و مشکلات جدیدی را ایجاد کند.»

واکسیناسیون اجباری بازی با اعصاب و روان مردم

روزنامه همدلی در یادداشتی به قلم محمدرضا محبوب‌فر کارشناس حوزه سلامت می آورد: با اجباری شدن کارت واکسیناسیون در کشور، این نگرانی وجود دارد که مراکز چاپ کارت واکسن آغاز به کار کنند و با پرداخت مبالغ نجومی همانطور که پیش‌تر درباره فروش آزمایش‌های منفی و مثبت پی. سی. آر چنین بود، بازار سیاه کارت واکسن نیز در شهرهای کشور به راه افتد. معلوم نیست چرا قبل از تامین واکسن‌های معتبر و مفید برای واکسیناسیون مردم، به اسم قرنطینه هوشمند قصد کرده‌اند که واکسن را اجباری کنند و به مردم اولتیماتوم می‌دهند؟ در کنترل و مهار بیماری‌های عفونی و واگیر، قرنطینه هوشمند موضوعیت ندارد چراکه تعطیلی و قرنطینه مناطق آلوده باید مطلق باشد تا ویروس ابدا اجازه چرخش و تکثیر نداشته باشد و عملا زنجیره عفونت قطع گردد. در پایان پیشنهاد می‌گردد به جای واردات واکسن‌های چینی و طرح مباحثی مثل واکسیناسیون اجباری و ارائه خدمات به مردم به شرط دریافت کارت واکسن و بازی با اعصاب و روان مردم، کشور به مدت دو هفته با پرداخت هزینه‌ها و مخارج زندگی به آحاد شهروندان در قرنطینه و تعطیلی مطلق فرو برده شود تا بیماری، کنترل و پاندمی پشت سر گذاشته شود. برخلاف اظهارات مقامات سلامت کشور که قرنطینه را قابل اجرا نمی‌دانند، کشور چین که امروز بیشترین ارتباط را با مقامات ایرانی پیدا کرده است و محموله محموله واکسن به کشور وارد می‌کند، تجربیات بسیار خوبی در این زمینه دارد و می‌تواند آن‌ها را در اختیار دولت ایران قرار دهد. قطعا هزینه‌های اقتصادی این نوع قرنطینه برای دولت و نهادهای حاکمیتی نسبت به وضعیت موجود بیماری و افزایش تعداد مبتلایان و جان باختگان و هزینه های درمان، بسیار کمتر خواهد بود و اصلا قابل مقایسه نمی‌باشد. تداوم وضعیت موجود تنها بر مشکلات فعلی می‌افزاید و اقتصاد کشور همچنان در رکود و تورم باقی خواهد ماند. این پرسش را البته نمی‌توان از نظر دور داشت که چرا اکنون کشورهای منطقه و همسایه ایران در حالت بازگشت به وضعیت اقتصادی قبل از کرونا هستند و زندگی به حالت عادی بازگشته است، اما اقتصاد ایران به عنوان کشوری که غول انرژی جهان نامیده شده است، باید نصف امارات و یک چهارم ترکیه و عربستان باشد؟  

فاجعه کمبود پرستار در پیک پنجم کرونا

خبرگزاری ایسنا در گفت و گو با حمیدرضا عزیزی معاون توسعه و مدیریت منابع سازمان نظام پرستاری می نویسد: متاسفانه در حدود ۴ سال گذشته وزارت بهداشت جذب نیروی مناسبی نداشته است و تنها در مقاطع کوتاه و تعداد کم جذب صورت گرفته است که در برابر میزان خروجی ناشی از بازنشستگی، استعلاجی‌ها، مهاجرت و... بسیار ناچیز بوده است. در حال حاضر تعداد پرستار نسبت به تخت بیمارستانی در کشور در بدترین حالت و حدود ۰.۸ به ازای هر تخت است. این عدد در شهرهای محروم نظیر زاهدان و... به ۰.۵ رسیده است که یک فاجعه خواهد بود. استاندارد موجودِ نسبت پرستار به تخت در برخی نقاط دنیا ۴ پرستار به ازای یک تخت است. ما در پایین‌ترین حد استاندارد ۲.۵ پرستار به ازای هر تخت را در نظر گرفتیم که حتی به این عدد هم نرسیدیم. اهمال کاری که مسئولین وزارت بهداشت داشتند سبب شد تا نسبت پرستار به تخت روزبروز کمتر شود و متاسفانه موضوعی که اخیرا باعث گلایه پرستاران شد و نامه‌ای هم به همان دلیل برای معاونت درمان وزارت بهداشت ارسال کردند این بود که وزارت بهداشت به جای آنکه بیاید مشکل کمبود نیرو را اساسی و ریشه‌ای حل کند آمدند بخش نامه‌ای اعلام کردند که بکارگیری دانشجویان و گروه‌هایی مثل مامایی، اتاق عمل و... به جای پرستار را مشروعیت دادند که این از جهتی مخالف مسائل قانونی است و از جهتی دیگر درحالی می‌خواهند مشکل کمبود نیروی پرستاری را حل کنند که همکاران سایر بخش‌ها هم به مقدار نیاز نیست.

آغاز واکسیناسیون دانشجویان از هفته آینده

خبرگزاری ایلنا در گفت و گو با حسینعلی شهریاری می آورد: هم واکسن سینوفارم و هم برکت رسیده است و در چند روزی که اعلام شده کسی به خاطر نبودن دوز دوم واکسن معطل نشده و به خوبی تزریق انجام می‌شود. همچنین مسئولان قول داده‌اند ۴۰ میلیون دوز واکسن وارد شود و از هفته آینده قرار شده که واکسیناسیون دانشجویان نیز آغاز شود؛ چراکه می‌خواهند دانشگاه‌ها را بازگشایی کنند. تمام واکسن‌هایی که آمده و استفاده شده توسط سازمان غذا و دارو بررسی می‌شود و وقتی تاییدیه کامل را دریافت می‌کنند، وارد چرخه واکسیناسیون کشور می‌شود. تا روز شنبه گفتند که روزانه یک میلیون و ۲۷۰ هزار دوز واکسن در کشور تزریق می‌شود که بناست به دو میلیون دوز واکسن در روز برسد؛ در اقصی نقاط کشور واکسیناسیون در حال انجام است اینکه بگوییم هیچ اتفاقی نمی‌افتد دور از ذهن است، اما تمام تلاش‌شان این است که واکسیناسیون را درست انجام داده و سرعت آن را افزایش دهند و مشکلات حل شود.