مراغه- ایرنا- مدیر جهادکشاورزی ملکان گفت: برداشت انگور از باغات شهرستان آغاز شده و کشاورزان ملکانی در بیش از ۱۰ هزار هکتار از باغات مشغول فعالیت هستند.

یوسف جعفری روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: در سال های گذشته حدود ۲۵۰ هزار تن انگور از تاکستان های شهرستان برداشت می شد که متاسفانه امسال به دلیل سرمازدگی بهاره و تنش های آبی، پیش بینی می شود این میزان به یک سوم کاهش یافته و به حدود ۸۰ هزار تن برسد.

وی افزود: شهرستان ملکان قطب تولید انگور در کشور محسوب می شود و مقام نخست استان و سوم کشوری را در تولید انگور دارد.

وی با بیان اینکه ۱۰ درصد از محصول بدست آمده بصورت تازه خوری مصرف و بقیه بصورت کشمش کالیفرنی و تیزابی تبدیل می شود، افزود : کشمش به دست آمده در بیش از ۲۰ واحد فرآوری در این شهرستان بسته بندی و به کشورهای مختلف عربی،اروپایی و آفریقایی صادر می شود.

وی بیان کرد: کشورهای امارات، عربستان، کویت، مصر، الجزایر، مجارستان، لیتوانی، انگلستان، اوکراین و روسیه خریدار واحدهای فرآوری انگور ملکان هستند.

مدیر جهاد کشاورزی ملکان شغل بیشتر جمعیت شهری و روستایی ملکان را تاکداری عنوان کرد و افزود: اقتصاد این شهرستان برپایه درآمد انگور بوده و بیش از ۶۰ درصد اهالی منطقه از راه تاکداری امرار معاش می کنند.

جعفری افزود: کار برداشت انگور در شهرستان ملکان همه ساله از ۱۵ شهریور آغاز و تا ۱۵ مهر ادامه می یابد اما امسال بخاطر پایین بودن محصول پیش بینی می شود زودتر از موعد مقرر پایان یابد.

وی بیان کرد: همه ساله در فصل برداشت انگور علاوه بر کارگران بومی، کارگران غیربومی از شهرهای همجوار آذربایجان شرقی و غربی و حتی کردستان به این شهرستان برای کار در باعات انگور حصور پیدا می کنند.

شهرستان ملکان با ۱۱۰ هزار نفر جمعیت در ۱۵۰ کیلومتری جنوب آذربایجان شرقی واقع شده است.