به گزارش روز سهشنبه ایرنا از وزارت آموزش و پرورش ، سیدجواد حسینی در جلسه بررسی برنامه های حوزه تربیت بدنی سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزود: موضوع تربیت بدنی برای عموم دانش آموزان ضروری است ولی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه ضروری تر است به دلیل اینکه علاوه بر کارکردهای تربیت بدنی کاردکردهای توانبخشی و درمان نیز برای این دانش آموزان دارد.
وی اظهار داشت: دانش آموزان استثنایی فضایی خاصی جز مدرسه برای فعالیت های ورزشی ندارند و به لحاظ حرفه ای، فضا و امکانات و توان دانش آموز استثنایی ضرورت دارد به این حوزه نگاه ویژه ای شود.
وی خاطرنشان کرد: در راستای ارتقای سلامت جسمانی هرساله مسابقات ورزشی دانش آموزان با نیازهای ویژه کشور و مسابقات کارکنان به صورت سراسری برگزار میشود.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی به تدوین محتوای تربیت بدنی برای دانش آموزان با نیاز های ویژه اشاره کرد و ادامه داد: تولید محتوای علمی درس تربیت بدنی دانش آموزان آسیب دیده جسمی حرکتی، تولید محتوای علمی درس تربیت بدنی دانش آموزان کم توان ذهنی، بسته تربیت بدنی تلفیقی فراگیر، طراحی و تدوین بسته آموزشی معلمان تربیت بدنی تلفیقی فراگیر مدارس ویژه و پذیرا و تهیه محتوای درس تربیت بدنی دانش آموزان کم توان ذهنی با قابلیت بارکد خوان از فعالیتهای حوزه تربیت بدنی دانشآموزان استثنایی است.
وی اظهار داشت: بسته آموزشی اشارات استاندارد اصطلاحات ورزشی در سه رشته، معرفی و آموزش رشته های ورزشی دانش آموزان بانیازهای ویژه، معرفی آزمون برکپورت و نحوه استفاده از نرم مناسب آن در ارزشیابی دانش آموزان بانیازهای ویژه، بسته آموزشی دانش آموزان طیف اتیسم دوره اول ابتدایی از دیگر فعالیت های سازمان در حوزه تدوین و تولیدمحتوای تربیت بدنی دانشآموزان استثنایی است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ادامه داد: ایجاد و راه اندازی کانون های ورزشی خاص دانش آموزان بانیازهای ویژه، ایجاد مراکز اصلاح ساختار قامتی خاص دانش آموزان بانیازهای ویژه و توانمندسازی نیروی انسانی از دیگر اقدامات در این حوزه است.
وی به تامین فضا و تجهیزات مناسب درس تربیت بدنی اشاره کرد و گفت: ساخت و تجهیز سالن های ورزشی، ایجاد و راه اندازی و تجهیز اتاق های بازی و ورزش در مدارس استثنایی در قالب طرح حیات پویا با همکاری معاونت تربیت بدنی، تامین تجهیزات ورزشی عمومی و تخصصی مدارس استثنایی در قالب نهضت توان افزایی از جمله برنامه سازمان در زمینه فضا و تجهیزات است.
وی تصریح کرد: دانش آموزان با نیازهای ویژه به ۱۰۵ قلم تجهیزات آموزشی، توانبخشی، پرورشی و تربیت بدنی نیاز دارند که از این تعداد ۱۹ مورد مربوط به تجهیزات ورزشی است و برای تامین این تجهیزات اعتباری بالغ بر ۵۰۰ میلیارد ریالی دیده شده است.
حسینی با بیان اینکه مربع طلایی سند تحول بنیادین دارای ۴ رکن ارتقا کیفیت، بسط مشارکت، تعمیق هویت و گسترش عدالت است گفت: شرایط جامعه به گونه ای است که جوانان و نوجوانان دچار بحران افتخار و هویت شده اند و برای کاهش این نقیصه در سازمان آموزش و پرورش استثنایی مسابقات ورزشی ، هنری و خانوادگی طراحی شده است.
حسینی با اشاره به اینکه یکی از بسته های سال جاری سازمان آموزش و پرورش استثنایی بسته مشارکتی خانواده محور است، اظهار داشت: یکی از رویکردهای این بسته توجه به فعالیت های هویت آفرین خانوادگی است و در همین راستا برگزاری جشنواره نشاط با یک روز بازی در کنار خانواده، توسعه ورزش خانواده محور و جشنواره ورزشی دانش آموزان بانیازهای ویژه برنامه ریزی شده است.
وی تصریح کرد: اجرای جشنواره روش تدریس مبتنی بر بازی، توسعه زیربنای علمی تربیت بدنی دانش آموزان بانیازهای ویژه، توسعه مشارکت ها ، عقد تفاهم نامه با سازمان ها و نهادهای فعال در حوزه ورزش معلولین با هدف ایجاد هم افزایی، ارزیابی فعالیت های ادارات آموزش و پرورش استثنایی در حوزه فعالیت های تربیت بدنی و سامانه پرورشی و تربیت بدنی از دیگر برنامه های حوزه تربیت بدنی است.