بندرعباس- ایرنا- مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی شرکت آب منطقه ای هرمزگان گفت: تمام سدهای تامین کننده آب شرب در استان توانایی ذخیره ۶۰۸ میلیون مترمکعب آب را دارند.

رضا ترکمندی روز چهارشنبه با اعلام این خبر به رسانه‌ها افزود: تمام سدهای جگین، شمیل و نیان، استقلال و سرنی هرمزگان دارای بارگذاری آب شرب هستند؛ یعنی تامین کننده آب شرب برخی از مناطق اطراف خود می باشند.
وی بیان داشت: در حال حاضر ۶۰ درصد از سد جگین که تامین کننده آب شهرستان ها بشاگرد و جاسک است پر است که ۱۴ درصد آن حجم مرده و غیرقابل برداشت است.
مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی هرمزگان با اشاره به ظرفیت ۳۱ درصدی سد استقلال میناب نیز اظهارداشت: ۱۰ درصد از حجم این سد غیرقابل برداشت است و باید روی باقی‌مانده آن برنامه‌ریزی داشته باشیم.
ترکمندی با اشاره به ظرفیت ۲۰ درصدی سد شمیل و نیان تشربح کرد: حدود هشت درصد از حجم سد شمیل و نیان غیرقابل برداشت است و می‌توان روی ۱۲ درصد آن برنامه‌ریزی داشت.
وی با اشاره به ظرفیت ۳۶ درصدی سد سرنی میناب، خاطرنشان کرد: ۱۳ درصد از ظرفیت سد سرنی را حجم مرده تشکیل می‌دهد و غیرقابل برداشت است.
این مسوول اذعان کرد: تمام سدهایی که تامین کننده آب شرب و کشاورزی هستند، دارای ظرفیت زیر ۲۳ درصد بوده که نشان دهنده شرایط نامساعد منابع آب‌های سطحی استان است.

منابع آب سطحی تا اسفند امسال توانایی تامین آب شرب بندرعباس را دارد
مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی هرمزگان ادامه داد: تا اسفندماه توانایی تامین آب شرب بندرعباس وجود دارد و پس از آن وارد دوره خشکسالی خواهیم شد که اگر باران نبارد، امکان تامین آب از طریق منابع آب سطحی وجود ندارد.
ترکمندی ادامه داد: در تلاش هستیم که میزان تامین آب شرب بندرعباس را از منابع آب سطحی کاهش دهیم و روی آب‌شیرین‌کن‌ها بارگذاری کنیم. 
وی بیان داشت: در حال حاضر آب شرب شهر بندرعباس از طریق منابعی همچون آب‌شیرین‌کن‌ها و سدهای شمیل و نیان، سرنی و استقلال تامین می‌شود.
مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی شرکت آب منطقه ای هرمزگان اظهارداشت: برای تحقق این امر برنامه زمان‌بندی مناسبی با همکاری آبفای استان تهیه شده و بر اساس آن پیش خواهیم رفت.
ترکمندی با ذکر این نکته که نیاز آبی زمین‌های باغی هرمزگان در هر سال آبی ۳۰ میلیون مترمکعب است، ابراز داشت: حدود ۱۵ میلیون مترمکعب نیاز آبی زمین‌های زراعی است که با بررسی منابع آبی موجود در صورت تدوام خشکسالی تا بهمن‌ماه با چالش‌هایی برای تامین آب روبرو خواهیم بود.
مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی هرمزگان در پایان گفت: استان هرمزگان با توجه به شرایط اقلیمی و آب‌ و هوایی که دارد جزو استان‌هایی است که همواره در حوزه تامین آب شرب و کشاورزی دچار چالش بوده است و برای جلوگیری از بروز بحران‌های جبران ناپذیر نیازمند تداوم همکاری مردم و بهره‌برداران هستیم.