اراک - ایرنا - شیوع ویروس کرونا از زمستان ۹۸ تاکنون فعالیت حضوری مدارس را با بی‌نظمی و توقف مواجه کرده و اگرچه فعالیت‌های آموزشی از طریق بستر مجازی تداوم یافته اما، طیف قابل توجهی از دانش‌آموزان با مشکلاتی از جمله چاقی، افسردگی، اضطراب و کاهش بازدهی آموزشی مواجه شده‌اند.

به گفته کارشناسان حوزه آموزش و تربیت استان مرکزی شیوه آموزش غیرحضوری و تولد شبکه شاد را در نظام تعلیم و تربیت کشور باید به فال نیک گرفت و از آن در کنار روش‌های حضوری نهایت بهره را برد اما، استفاده از شیوه غیرحضوری به صورت ممتد و بدون کارویژه‌های حضوری در آموزش نه تنها دانش‌آموز را از ارتباطات چهره به چهره با معلم‌ها و همسالان محروم می‌کند بلکه کم‌تحرکی، افسردگی و اختلال در روند اجتماعی شدن را در درازمدت در پی خواهد داشت.

به گفته این کارشناسان با وجود برگزاری کلاس‌ها در شبکه شاد و تداوم آموزش در منزل، آموزش‌های مجازی بازدهی و کیفیت کلاس‌های حضوری را نداشته و نیاز است با ارایه راهکارهای مناسب زمینه بازگشایی مدارس و حضور دانش آموزان در کلاس‌های درس فراهم شود.

کم‌تحرکی تهدید جدی در  سلامت دانش‌آموزان

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان مرکزی معتقد است: تعطیلی مدارس به‌دلیل شیوع کرونا سبب شده که دانش‌آموزان از کلاس‌های تربیت بدنی و فعالیت‌های مکمل بدنی محروم شوند و این مهم از نظر سلامت جسم و روان در درازمدت برای این قشر آسیب‌زا و تهدیدآفرین است.

«مهدی دمنه» افزود: برگزاری کلاس‌های غیرحضوری تاثیر چندانی در فعالیت بدنی دانش‌آموزان ندارد و ارزیابی انجام شده نشانگر آن است که اثربخشی فعالیت‌های ورزشی به صورت  غیرحضوری قابل قیاس با فعالیت بدنی حضوری نیست و متاسفانه با تعطیلی مدارس علاوه بر کاهش فعالیت‌های ورزشی و بدنی دانش آموزان، روند برگزاری المپیک‌ها و مسابقات منطقه‌ای و محلی نیز دستخوش تعطیلی شده است.

وی ادامه داد: فعالیت‌های معاونت تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان مرکزی در حوزه تربیت بدنی با شیوع ویروس کرونا به ناچار به سمت و سوی آموزش‌های آمادگی جسمانی در خانه سوق داده شده که امکان ارزیابی و کیفیت این فعالیت‌های ورزشی به طور کامل وجود ندارد.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان مرکزی حذف و کمرنگ شدن فعالیت‌های ورزش همگانی در بین آحاد جامعه را از جمله آثار سوء آموزش‌های مجازی برای فعالیت‌های ورزشی دانش‌آموزان عنوان کرد و گفت: حذف فعالیت‌های ورزشی در خانواده‌ها آثار بسیاری در سلامت جامعه به همراه دارد.

دمنه  افزود: آسیب به سلامت جامعه، اضافه وزن و افزایش بیماری‌های غیر واگیر در سال‌های آتی از جمله مشکلات کاهش ورزش همگانی در جامعه است.

وی ادامه داد: امید می‌رود که پیش از فراموشی ورزش و نهادینه شدن رفتارهای ناصحیح ورزشی در بین دانش‌آموزان و جامعه مدارس بازگشایی و این قشر همانند گذشته در کلاس‌های تربیت بدنی حضور یابند.

 معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان مرکزی کمرنگ شدن خدمات بهداشتی را از دیگر مشکلات تعطیلی مدارس به دلیل شیوع کرونا عنوان کرد و گفت: تا پیش از شیوع ویروس کرونا در استان و کشور علاوه بر آموزش‌های پیشگیری از بیماری که اکنون به‌صورت مجازی در حال انجام است، خدمات بهداشت و درمانی از جمله بهداشت دهان و دندان، مکمل‌های غذایی، آهن‌یاری، ویتامین دی و معاینات ادواری نیز برای دانش آموزان انجام می‌شد.

دمنه اظهارداشت: با شیوع ویروس کرونا در استان مرکزی و کشور تلاش شد و نوبت‌دهی، خدمات بهداشتی و سلامت به دانش‌آموزان ارایه شود که این اقدامات قابل قیاس با خدمات قبل نیست.

وی با بیان اینکه  طرح کوچ (کنترل وزن و چاقی دانش آموزان) در ایام شیوع کرونا برای استان مرکزی اجرا شده است، گفت: در این طرح ۱۰۰ درصد دانش آموزان استان از نظر شاخص‌های بدنی مورد سنجش قرار گرفته و بر اساس آن برنامه‌های تمرینی و اصلاحی برای آنان در نظر گرفته شد.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان مرکزی گفت: ۲۰ درصد دانش آموزان این استان براساس غربالگری انجام شده در طرح کوچ که سال تحصیلی گذشته در سطح مدارس این استان انجام شد، اضافه وزن دارند.

دمنه افزود: ۲۲۸ هزار و ۱۹۴ از ۲۳۰ هزار نفر از دانش آموزان استان مرکزی سال گذشته در طرح کوچ (کنترل وزن و چاقی دانش آموزان) غربالگری شدند که ۹ و ۲۷ صدم درصد دانش آموزان چاق بودند.

وی ادامه داد: آمار کشوری دانش آموزان چاق کشور در این طرح ۱۰ و ۲۵ صدم درصد و دانش آموزان دارای اضافه وزن ۱۹ و ۸۵ صدم درصد بود که شمار دانش آموزان چاق استان مرکزی از میانگین کشوری آن کمتر است.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان مرکزی خاطرنشان کرد: تعداد دانش آموزان پسر چاق و دارای اضافه وزن بر اساس نتایج این طرح در کشور از دانش آموزان دختر بیشتر بوده‌ است.

دمنه گفت: کاهش سه درصدی وزن دانش‌آموزان برای آموزش و پرورش استان مرکزی هدفگذاری شد که ۲ و نیم درصد این مهم، محقق شد.

وی عدم تحقق پنج دهم درصدی کاهش وزن دانش آموزان را شیوع کرونا و برگزاری غیر حضوری کلاس‌ها عنوان کرد و افزود: افزایش وزن دانش آموزان به دلیل برگزاری غیر حضوری کلاس‌های تربیت بدنی در سال‌های آینده بیشتر می‌شود.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان مرکزی، شمار دانش آموزان لاغر کشور را چهار درصد و خیلی لاغر را یک و ۹۵ صدم درصد عنوان کرد و گفت: تعداد دانش آموزان لاغر استان سه و ۵۱ صدم درصد و خیلی لاغر یک و ۶۲ صدم درصد است.

دمنه اظهار داشت: تعداد دانش آموزان دارای وزن متعادل استان مرکزی بر اساس اجرای طرح کوچ در استان ۶۵ و ۲۹ صدم درصد و متوسط کشوری این رقم ۶۱ و ۹۰ صدم درصد است.

استان مرکزی برای بازگشایی حضوری مدارس با رعایت موازین بهداشتی آماده است

مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی گفت: تمهیدات لازم برای بازگشایی مدارس همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید در این استان اندیشیده شده  و موارد بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی با حساسیت  انجام خواهد شد و مجموعه آموزش استان در انتظار دریافت مصوبه ستاد ملی کرونا به منظور پیشبرد و اجرای برنامه‌ها است.

«بهرام حسین‌آبادی » افزود: تمهیداتی برای بازگشایی مدارس از جمله آماده‌سازی فضاها، کلاس‌ها، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری برای بازگشایی مدارس دیده شده و آموزش و پرورش استان مرکزی با تصویب ستاد ملی کرونا از مهرماه جاری پذیرای دانش آموزان است.

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی‌ برای آغاز به کار مدارس روستایی به صورت حضوری در سایه رعایت پروتکل‌های بهداشتی در روستاها کم جمعیت نیز صورت گفته و برای مدارس شهری که جمعیت دانش‌آموزی بیشتری دارند، نیز شیوه نیمه حضوری و تدریجی در نظر است که تمامی این برنامه‌ها در ستاد ملی کرونا مراحل ارزیابی نهایی را می‌گذرانند.

 مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی گفت: تزریق دُز دوم واکسن کرونا برای کارکنان آموزش و پرورش استان تا ابتدای مهرماه انجام می‌گیرد و با توجه به ورود واکسن‌های خارجی برای دانش آموزان نیز به زودی واکسیناسیون کلید می‌خورد.
حسین‌آبادی خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش استان مرکزی با تصویب ستاد ملی کرونا از آمادگی ۱۰۰ درصدی برای پذیرش دانش آموزان به‌صورت نیمه‌حضوری از ابتدای مهرماه جاری و حضوری از ابتدای آبان ماه برخوردار است و مقدمات لازم نیز برای پذیرش حضوری دانش‌آموزان مدارس روستایی از ابتدای سال تحصیلی اندیشیده شده‌ است.
وی ادامه داد: همچنین تمهیدات لازم بهداشتی برای مدارس شبانه‌روزی استان مرکزی تدارک شده و کلاس‌ها در این مدارس به‌صورت حضوری و رفع اشکال برای دانش آموزان برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: کلاس‌ها در مدارس شهری استان مرکزی از ابتدای مهرماه جاری با حضور ۱۰ تا ۱۲ دانش آموزان برگزار شده و دانش‌آموزان  ۲ تا سه ساعت در مدارس حضور می‌یابند.

حسین‌آبادی افزود: توزیع کتاب‌های درسی در مناطق آموزش و پرورش استان مرکزی انجام شده و توزیع کتاب‌ در بین دانش آموزان از بیستم شهریور ماه جاری آغاز شده است.

وی ادامه داد: برگزاری کلاس‌های درس در استان مرکزی از آبان ماه جاری نیز بر مبنای مصوبه ستاد ملی کرونا انجام می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی آموزش را ابزاری برای تربیت دانش‌آموزان عنوان کرد و گفت: آموزش به‌تنهایی مورد هدف خانواده‌ها و نظام تعلیم و تربیت نیست و آموزش و پرورش از برنامه‌های کمک تربیتی و آموزش برای دانش آموزان استفاده می‌کند.

حسین‌آبادی گفت: تربیت دانش‌آموزان در آموزش مجازی و غیرحضوری به خوبی اتفاق نیفتاده و در این آموزش‌ها به تربیت دانش آموزان کمتر پرداخته می‌شود.

وی ادامه داد: تاثیرپذیری و تاثیرگذاری دانش‌آموزان در روند تعلیم و تربیت با حضور در مدارس و ارتباط با گروه همسالان و معلمان حاصل می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی خاطرنشان کرد: حضور نداشتن دانش‌آموزان در مدارس از اسفندماه سال ۹۸ مشکلات اجتماعی و ناهنجاری‌هایی برای خانواده‌ها به همراه داشته و این مهم اکنون بازگشایی مدارس را به یکی از مطالبه‌های خانواده‌ها تبدیل کرده‌ است.

 حسین‌آبادی گفت: تمامی مدارس بالای ۱۰۰ دانش‌آموز استان مرکزی برای مقابله با شیوع ویروس کرونا به تجهیزات الکل‌پاش مجهز شده و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس در دستور کار معلمان قرار گرفته‌ است.

وی ادامه داد: اعتبار لازم با موضوع خاص کرونا از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون به آموزش و پرورش استان مرکزی اختصاص یافته‌ است.

رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس سخت‌گیرانه خواهد بود

روابط عمومی و سخنگوی علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی اراک نیز گفت: خانواده‌ها در صورت علامت‌دار بودن فرزندانشان از روانه کردن آنان به مدرسه خودداری کنند و تا اعلام جواب نهایی آزمایش کرونا، ضمن قرنطینه در منزل، نکات بهداشتی را رعایت شود.

«یاسر قربانی» افزود: دانش‌آموزان و دانشجویان در زمان حضور در کلاس درس و فضای خارج کلاس، تمامی پروتکل‌های بهداشتی را به طور دقیق رعایت کنند تا موجب آلودگی خود و خانواده‌هایشان نشوند.

وی اظهار داشت: لازم است دانش‌آموزان فاصله‌گذاری اجتماعی که همان یک متر است را در مدرسه رعایت و در صورت سرفه یا عطسه از دستمال کاغذی شخصی استفاده کنند و لیوان یک‌بار مصرف همراه داشته و از گچ یا ماژیک وایت‌برد شخصی استفاده کنند.

دغدغه خانواده‌ها از بازگشایی مدارس رفع شود

مادر یکی از دانش آموزان اراکی گفت: خانواده‌ها دغدغه و نگرانی زیادی از بازگشایی مدارس و نحوه رعایت موازین بهداشتی دارند و اینجاست که باید  آموزش و پرورش پیش از بازگشایی مدارس اقدامات لازم را برای جلوگیری از ابتلای دانش آموزان به ویروس کرونا انجام داده و اطمینان خاطر خانواده‌ها را برای فرستادن دانش‌آموزان به کلاس درس حضوری برطرف کند.

«سمیه غلامی» افزود: نیاز است پیش از بازگشایی مدارس واکسیناسیون دانش آموزان برای جلوگیری از ابتلای آنان به ویروس کرونا همانند معلمان در دستور کار آموزش و پرورش قرار گیرد و تا زمانی که فرایند واکسیناسیون دانش آموزان تکمیل نشده از برگزاری کلاس حضوری خودداری و به آموزش در بستر شبکه شاد بسنده شود.

مادر یکی دیگر از دانش آموزان اراکی گفت: برگزاری غیرحضوری کلاس‌ها مشکلاتی را برای خانواده‌ها و دانش آموزان به همراه داشته و نیاز است با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و آسودگی خیال والدین زمینه بازگشایی مدارس فراهم شود اما نباید از رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی غافل شد.

«مریم حسینی» افزود: کلاس‌های غیرحضوری و از طریق شبکه شاد همانند کلاس‌های حضوری برای دانش آموزان بازدهی لازم را ندارد.

وی ادامه داد: واکسیناسیون دانش آموزان و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس برای برگزاری کلاس‌ها به صورت حضوری از جمله خواسته‌های والدین و مردم از دولت و آموزش و پرورش است.

شیوع ویروس کرونا از اسفندماه سال ۹۸ آغاز شد و استان مرکزی پس از قم در زمره نخستین استان‌هایی بود که موارد ابتلا در آن مشاهده شد.
۲۳۰ هزار دانش آموز در مدارس استان مرکزی به تحصیل اشتغال دارند.