اردبیل - ایرنا - رئیس مرکز نوآوری و رشد واحدهای فناوری دانشگاه محقق اردبیلی از ثبت اختراع ترکیب مواد اصطکاکی بدون مس برای تولید لنت ترمز خودرو توسط یکی از واحدهای فناور مستقر در این مرکز خبرداد.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا ، دکتر برومند صلاحی افزود: این محصول توسط شرکت دانش‌سازان لنت مهراد از واحدهای فناور مستقر در این مرکز طراحی و پس از ثبت برند با نام لنت مهراد، در مرحله تولید تجاری است.

وی اظهارکرد: با تداوم حمایت‌های این مرکز و سایر سازمان‌های مربوطه میزان تولید این محصول در آینده نزدیک افزایش یافته و دانش فنی تولید مواد اصطکاکی لنت ترمز در کشور نهادینه خواهد شد.

مدیرعامل شرکت دانش‌سازان لنت مهراد و مخترع این محصول هم گفت: این شرکت توانسته است ملزومات تولید این محصول و همچنین ایجاد دانش فنی در زمینه طراحی ترکیب مواد اصطکاکی مورد استفاده در لنت ترمز خودرو از فعالیت‌های تحقیقاتی و آزمایشگاهی تا تولید صنعتی را در مرکز نوآوری و رشد واحدهای فناوری دانشگاه محقق اردبیلی فراهم کند.

دکتر آیدا معزی‌پور افزود: تیم متخصص این مجموعه تحقیقاتی متشکل از اساتید دانشگاه و پژوهشگران صنعتی و دانشگاهی در رشته‌های مهندسی مکانیک و مهندسی صنایع سلولزی است که موفق شده‌اند با تکیه‌ بر دانش فنی و همچنین تجارب کسب‌شده در صنعت، محصول خود را با توجه به نیاز بازار و همچنین مطابق با معیارهای زیست‌محیطی تولید و عرضه کند.

وی گفت: در لنت ترمز با استفاده از نیروی اصطکاک مواد بکار رفته در آن انرژی جنبشی به انرژی حرارتی تبدیل و سبب کاهش سرعت دوران و توقف چرخ‌های خودرو می‌شود.

او اظهارکرد: ترکیب بکاررفته در لنت ترمز از چندین ماده مختلف با ماهیت‌های مختلف (مرکب از ۱۰ تا ۳۰) تشکیل‌ شده و مواد بکار رفته در آن در چهار گروه اتصال‌دهنده، پرکننده، اصلاح‌کننده اصطکاک و الیاف طبقه‌بندی می‌شوند.

وی ادامه داد: این ترکیب باید به‌گونه‌ای باشد که ضریب اصطکاک مناسب و پایداری ایجاد کند و نرخ سایش آن‌که معیاری از طول عمر لنت است؛ مطلوب باشد و سختی آن در حدی باشد که نه آن‌چنان بالا که سبب خوردگی دیسک شود و نه آن‌قدر کم که سبب عدم گیرایی لنت شود.

به گفته وی ، لنت ترمز باید مقاومت مطلوبی در برابر حرارت بالای ناشی از ترمزگیری داشته باشد و افت ضریب اصطکاک آن در محدوده استاندارد باشد.

مخترع ترکیب مواد اصطکاکی بدون مس افزود: یکی از موادی که سبب بهبود ویژگی‌های تریبولوژی لنت ترمز می‌شود، مس است که به دلیل دارا بودن هدایت حرارتی بالا، سبب انتقال سریع حرارت می‌شود و از افت ضریب اصطکاک لنت ترمز در دماهای بالا جلوگیری می‌کند.

وی ادامه داد: مطالعات اخیر نشان داده که مس و سایر فلزات سنگین سبب بروز مشکلات محیط‌زیستی می‌شوند و با محیط‌زیست سازگار نیستند ، بنابراین لازم است بر اساس مقررات مربوطه مصرف آن در لنت ترمز در سال ۲۰۲۰ به زیر ۵ درصد و تا سال ۲۰۲۵ باید به زیر یک درصد برسد و حذف کامل آن نیز مطلوب است.

معزی‌پور افزود: محققان شرکت دانش‌سازان لنت مهراد پس از سال‌ها تجربه و تحقیق موفق به ارائه ترکیب مواد اصطکاکی فاقد مس و آزبست (ماده سرطان‌زا) شده‌اند که تمام ویژگی‌های آن در حدود مجاز و مطلوب استاندارد است، هیچ صدایی در زمان ترمزگیری ایجاد نمی‌کند، افت ضرایب اصطکاک آن در دمای بالا مناسب بوده و همچنین قیمت و کیفیت بسیار مطلوبی دارد.