سنندج - ایرنا - معاون سوادآموزی آموزش و پرورش کردستان گفت: در حال حاضر ۹۴.۵ درصد جامعه هدف ( ۱۰ تا ۴۹ سال) در سطح استان از نعمت سواد بهره‌مند هستند.

رمضان یوسفی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در میان جامعه هدف شاخص باسوادی مردان استان ۹۷ درصد و باسوادی زنان به ۹۲ درصد رسیده است، ضمن اینکه این آمار تا پایان سال ۱۳۹۸ را در بر می‌گیرد.

وی با بیان اینکه کل جمعیت ۱۰ تا ۴۹سال که جامعه هدف ما را در بر می گیرند در استان بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر هستند گفت: تلاس می‌شود تا افق ۱۴۰۴ حداقل ۹۸تا ۹۹ درصد این افراد باسواد شوند.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش کردستان یادآور شد: در حال حاضر ۱۷۳ هزار نفر از جمعیت استان که بالای ۵۰ سال و خارج از جامعه هدف ما بوده ببسواد هستند و عملا نمی توان کاری برایشان انجام داد اما همچنان در میان آمار بیسوادی استان هستند و این مساله مشکل خیلی بزرگی برای استان به شمار می‌رود.

وی اضافه کرد: هر چند این آمار از جامعه هدف ما خارج است اما ما آمادگی داریم با فراهم بودن امکانات و در صورت تمایل خودشان انان را تحت آموزش قرار دهیم ضمن اینکه در زندان ها آموزش های ما تا ۶۰ سال سن را نیز در بر می‌گیرد.

یوسفی یادآور شد: در حال حاضر نرخ باسوادی در جامعه آماری ۶ سال به بالای استان۸۳.۷ درصد است و بالاترین آمارباسوادی استان مربوط سنندج و پایین ترین مربوط به سروآباد بوده که دلیل عمده آن هم حمعیت بالای روستایی در این شهر است.

وی در ادامه اظهار داشت: سواد کلیدواژه ورود ما به دنیا و پیچیدگی‌های آن است و باعث شناخت بهتر و بیشتر ما از زندگی و جهان اطراف می‌شود.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش کردستان افزود: در طول سال‌های اخیر تغییرات زیادی در دیدگاه‌های ما در مورد سواد بوجود آمده و امروزه ما به اهمیت سواد بیش از قبل واقف هستیم و سواد و آموزش حق طبیعی هر انسانی است زیرا سواد دروازه ورود به جهان دانش و درک بهتر زندگی را به روی انسان باز می‌کند.

وی ادامه داد: تعریف سواد در گذشته، توانایی خواندن و نوشتن را شامل می شد اما امروزه سواد انواعی را در بر می‌گیرد مانند سواد رسانه ای، سواد ارتباطی، سواد مالی، سواد عاطفی، سواد دیجیتالی و برابر آخرین تعریف یونسکو، با سواد کسی است که بتواند آموخته هایش را در زندگی بکار گیرد.

یوسفی ابراز امیدواری کرد، همدلی و همت گسترده همگانی مردم، مسئولان و دست اندرکاران، پدید آمدن ایرانِ بدون بی سواد را در افق ۱۴۰۴ تبلور سازد.

هشتم سپتامبر برابر با۱۷ شهریور روز جهانی مبارزه با بی سوادی نامگذاری شده است.

منبع: Abcnews