تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۶

سنندج - ایرنا - رییس جهاد کشاورزی دهگلان با بیان اینکه در سال زارعی جاری ۳۳۳ هکتار از اراضی شهرستان به کشت کلزا اختصاص یافت، گفت: امسال ۶۷۳ تُن محصول کلزا از کشاورزان این شهرستان خرید تضمینی شد.

فرهاد یعقوب نژاد روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه کلزا به علت دارا بودن بقایای گیاهی زیاد و مطلوب، تأثیر مثبت در افزایش مواد آلی خاک و حاصلخیزی خاک دارد، اظهار داشت: به علت سرمازدگی در فصل بهار، ۲۳۱ هکتار محصول کلزا در شهرستان دهگلان برداشت شد.

وی با بیان اینکه قیمت خرید تضمینی این محصول در سال زراعی آینده ۱۵۰ هزار ریال است، اضافه کرد: پیش بینی می‌شود در سال زراعی آینده بیش از ۵۰۰ هکتار کلزا کشت شود.

رییس جهاد کشاورزی دهگلان یادآور شد: تغییرات شرایط آب و هوایی و شرایط حاکم بر منطقه که در چند سال اخیر خشکسالی های آشکار و نهان به وقوع پیوسته، کاهش بارندگی ها و وجود محدودیت منابع آبی زیر زمینی و سطحی ایجاب می کند که تغییراتی در تناوب محصولات زراعی و الگوی کشت منطقه داده شود و بکارگیری نوع محصول و ارقام محصولات زراعی با نیاز کمتر ضروری است. 

یعقوب نژاد گفت: کلزا با داشتن نیاز آبی کمتر، نیاز به آب خارج از فصل سایر محصولات زراعی، تأمین بخش عمده نیاز آبی آن از بارندگی های پاییزه، زمستانه و بهاره از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی اظهار داشت: کلزا دارای ویژگیهای خاص و قدرت سازگاری با شرایط مختلف آب و هوایی در بین دانه های روغنی و محصولات زراعی بوده و از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار است.

کلزا (Brassica napus) از گیاهان دانه ‌روغنی مهم در مناطق معتدل بوده و دارای طیف به نسبت وسیعی از سازگاری اقلیمی است؛ دانه کلزا دارای ۲۵ تا ۵۵ درصد روغن، ۱۸ تا ۲۴ درصد پروتئین بوده و به خاطر اسیدهای چرب اشباع نشده و فاقد کلسترول از کیفیت تغذیه‌ای بالایی برخوردار است.

سالانه بیش از ۵۵ میلیون تن کلزا در کشورهای عضو اتحادیه اروپا، چین و کانادا به عنوان سه تولیدکننده اصلی این محصول به دست می‌آید؛ میزان تولید این محصول در ایران بسیار اندک و کمتر از ۳۰۰ هزار تن در سال برآورد می‌شود که این رقم نیز در سال‌های اخیر با توجه ویژه وزارت جهاد کشاورزی به دست آمده است.

تامین روغن مورد نیاز کشور و جلوگیری از خروج ارز، تامین علوفه مورد نیاز دام و طیور و تامین امنیت غذایی و سلامت جامعه از اهداف توسعه کشت دانه‌های روغنی است.

کشت دانه‌ روغنی کلزا در تناوب با گندم موجب تقویت خاک و پایداری تولید گندم در کشور می‌شود و ترویج آن طی سال‌های اخیر تدبیری از سوی مسوولان برای افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی آذربایجان‌غربی بوده است.

کردستان یک میلیون و ۲۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل ۸۹۶ هزار و ۲۳۵ هکتار اراضی دیم معادل ۸۸ درصد و ۱۲۱ هزار اراضی آبی معادل ۱۲ درصد دارد.