به گزارش روز پنج شنبه ستاد ارتباطات و اطلاعرسانی بنیاد مصطفی(ص)، این مسابقه با هدف توانمندسازی علاقهمندان به نگارش یادداشتهای تحلیلی و تشکیل اجتماعی از تحلیلگران رسانهای در حوزههای علمی طراحی شده است. شرکت کنندگان در این دوره طی دو روز، ضمن آشنایی با موضوعات مسابقه، اصول اولیه روزنامه نگاری علم و یادداشتنویسی تحلیلی را در قالب کارگاه های آموزشی فرا گرفته و منتخبان دوره به طور حرفهای به یادداشت نویسی تحلیلی خواهند پرداخت.
مسابقه روزنامهنگاری علم جایزه مصطفی(ص) دارای مزایایی چون اهدای جوایز نقدی به بهترین یادداشتها، کسب مهارتهای رسانهای، انتشار یادداشتها در معتبرترین خبرگزاریها و مجلات علمی و عضویت منتخبان در شبکه نویسندگان بنیاد مصطفی(ص) است.
کاظم کوکرم، به عنوان مدرس فرمی این دوره، در روز اول مخاطبان حضوری و مجازی، با اصول روزنامهنگاری علم و یادداشت نویسی تحلیلی آشنا شدند؛ و در اولین کلاس روز دوم نیز علیمحمد سلطانی؛ به بیان داستان پیشرفت نانو پرداخت.
بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) در راستای ایجاد زیستبومی جهت ارتقاء سطح علمی کشورهای اسلامی، فعالیتهایی را در راستای تبیین علم و فناوری به عنوان گفتمان عمومی جامعه و ایجاد نشاط و انگیزه علمی در جامعه دانشآموزی، دانشجویی، دانشمندان و فناوران در سطح جهان اسلام برنامهریزی کرده است.
علی محمد سلطانی مدیر دبیرخانه ستاد ویژه توسعه فناوری نانو امروز در این کارگاه درمورد آینده فناوری نانو اظهار داشت: پیشبینی می شود این فناوری تا سال ۲۰۵۰ همچنان پیشرفت کند، تحقیقات و محصولات بیشتری ارائه شده و نانو با فناوریهای دیگر همگرا شود؛ مثلا فناوری زیستینانو یا الکترونیک و فناوری ارتباطات و اطلاعات. همچنین نانو یکی از پایههای انقلاب صنعتی چهارم خواهد بود.
وی این گونه به شرح چرخه سیاستگذاری در حوزه نانو پرداخت: این چرخه شامل تدوین، ارزیابی و اجرا است. در مرحله تدوین ما مطالعات زیادی انجام داده و فعالیت کشورهای مختلف را پایش کردیم. بر این اساس توانستیم به مسئولان توضیح بدهیم فناوری نانو و جایگاه آن در آینده دنیا کجا قرار دارد.
مدیر دبیرخانه ستاد ویژه توسعه فناوری نانو با تصریح بر اینکه برنامه تدوین شده هر سه سال یکبار بازبینی میشود اظهار داشت: تحولات علمی در دنیا به سرعت در حال وقوع است و این امر باید در برنامه لحاظ شود. فناوری را نمی توان فقط با یک جنبه بررسی کرد و چرخه را باید از آموزش تا بازار همه جانبه دید. ضمن اینکه متوجه شدیم برنامه های ملی بهتر است به صورت چندمرحله ای اجرا شوند.
سلطانی افزود: در مرحله اجرای سیاست ها ایجاد ساختار مناسب، تشکیل بانک اطلاعاتی و ثبت سوابق فعالیت و حمایت ها، فعالسازی امکانات موجود به جای ایجاد موسسات و زیرساخت های جدید، رتبهبندی نهادهای مختلف برای ایجاد رقابت سالم بین آنها، نگاه تشویقی به بودجه توسعه فناوری نانو از راه جذب بودجههای تخصصی و ترویج و اطلاعرسانی به گروههای مختلف جامعه با ابزارهای متنوع مد نظر ما بود.
وی در مورد ارزیابی برنامه ها نیز گفت: اندازه گیری شاخصها و انتشار عمومی گزارش عملکرد سالانه و بازبینی برنامهها هر سه سال یکیار برای ما بسیار مهم بود تا سیاستگذاریها را بتوانیم به درستی ارزیابی کنیم.
سلطانی در مورد دستاوردهای نانو ابتدا به حوزه ترویج پرداخت و گفت: تشکیل باشگاه دانش آموزی نانو از سال ۸۷ راه افتاد و تاکنون ۱ میلیون و ۲۸۷ هزار دانشآموز را آموزش داده است؛ ضمن اینکه ۸۸ آزمایشگاه در کشور تجهیز شده است.
به گفته سلطانی در این مدت ۶۶ نفر در مقطع کارشناسی ارشد و ۲۳ نفر دکتری مرتبط با نانو دانش آموخته شده اند. ۱۵۷ دوره و برنامه آموزشی اجرا شده، ۱۵۰ مرکز تحقیقاتی و دانشگاه و ۲ هزار عضو هیات علمی در این زمینه فعالیت میکنند.
وی به المپیاد دانشآموزی نانو و مسابقه دانشجویی نانو اشاره کرد و گفت: روند انتشار مقالات نانو در ایران از سال ۲۰۰۱ و ۱۰ مقاله در سال به بیش از ۱۰ هزار مقاله در سال ۲۰۲۱ رسید. رتبه ایران هم در ماه مه ۲۰۲۱ بعد از آمریکا، چین و هند رتبه چهارم است. ۲۴ درصد کل پتنت های خارجی ایران در این زمینه است.