بیرجند - ایرنا - رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند گفت: واحدهای کوچک و متوسط در استان خراسان جنوبی ظرفیت اشتغال پنهان خالی دارند و نیازمند تامین سرمایه در گردش هستند.

محسن احتشام روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بسیاری از واحدهای استان دچار چنین معضلی هستند و بانک‌های تخصصی هم توان تامین سرمایه در گردش آنها را ندارند.

وی اظهار داشت: از دولت سیزدهم انتظار داریم منابع بانک‌های تخصصی استان مانند بانک توسعه تعاون، بانک کشاورزی و بانک صنعت و معدن افزایش یابد تا بتوان سرمایه در گردش واحدهای تولیدی را تامین کرد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند گفت: در زمینه مالیات نیز رقم بالایی از واحدهای تولیدی دریافت می‌شود از طرفی طبق قانونی که در گذشته وضع شده باید شهرک‌های صنعتی بیرجند و قاینات معافیت مالیاتی داشته باشد لذا این مهم از خواسته‌های تولیدکنندگان است.

وی افزود: با توجه به قابلیت‌های زیادی که در حوزه معدنی خراسان جنوبی وجود دارد انتظار داریم شرکت‌های سرمایه‌گذاری دولتی در حوزه فرآوری مواد معدنی ورود کنند و آنچنان که باید امکانات بالقوه حوزه معدنی استان را به فعلیت نرسانده‌ایم که در این بخش باید سرمایه‌گذاری بیشتری صورت گیرد.

احتشام بیان کرد: در صورتی که شرکت‌های سرمایه‌گذاری دولتی از قبیل شستا در این زمینه بیشتر ورود کنند زمینه اشتغال بیشتر و توسعه بهتر استان خراسان جنوبی فراهم خواهد شد.

وی گفت: باید به تولیدکنندگان، صادرکنندگان و فعالان اقتصادی که به معنای واقعی در محرومیت‌زدایی مشارکت داشته و صادقانه در این شرایط سخت کار می‌کنند، توجه بیشتری شود.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند افزود: بیشتر بازار هدف تولیدات خراسان جنوبی در حوزه صادرات، کشور افغانستان است که از دولت انتظار داریم برگشت ارز حاصل از صادرات برای صادرکنندگان و تولیدکنندگان تسهیل شود چون الان بیشتر به صورت ریالی انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: باید به صادرات محصولات استراتژیک خراسان جنوبی از جمله زرشک، زعفران و عناب به معنای واقعی کمک شود و یکسری واحدهای فرآوری در این خصوص در استان ایجاد شده که نیاز به حمایت دارند.

احتشام گفت: کمک به معرفی و تبلیغات محصولات تولیدی استان از دیگر انتظارات است چراکه واحدهای کوچک توان معرفی محصولات خود را با توجه به بالا بودن هزینه تبلیغات ندارند.

وی افزود: شاهد باز شدن بازارچه‌های مرزی استان هستیم که باید تدابیری اندیشیده شود این بازگشایی پایدار باشد و حجم وسیعی از محصولات در این بازارها مبادله شود.