تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۸

سمنان- ایرنا- تغییر رنگ‌بندی کرونایی شهرستان‌ها، آزادی ۳۲ زندانی جرائم غیرعمد دامغان، افزایش ظرفیت واکسیناسیون کرونا در دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان تا ۱۲ هزار دز در روز و قرارگیری این دانشگاه و دانشگاه دامغان در جمع مراکز علمی برتر دنیا، بخشی از مهمترین خبرهای استان سمنان در هفته گذشته بود.

به گزارش ایرنا، استان سمنان در هفته گذشته از سیزدهم تا نوزدهم شهریور ۱۴۰۰ شاهد رویدادهای مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و علمی بود که خلاصه‌ای از آن در این گزارش آمده است.

اجتماعی 

به گزارش کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت مقابله با کرونا استان سمنان ویروس کرونا جان سه نفر دیگر را در استان گرفت و بر این اساس از ابتدای شیوع این ویروس تا ظهرجمعه تعداد جان‌باختگان مبتلا به این ویروس در استان به یکهزار و ۳۶۳ نفر رسید.
به گزارش کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت مقابله با کرونا استان سمنان شامگاه جمعه با ارائه آخرین آمار شیوع این ویروس در استان اعلام کرد: ۱۶۸ مورد قطعی ابتلا به ویروس کرونا در استان سمنان از ظهر پنجشنبه تا ظهر جمعه شناسایی شد و مجموع آمار بیماران کووید ۱۹ در این استان از ابتدا تاکنون به ۶۱ هزار و ۵۴۹ نفر رسید.
طبق تازه‌ترین رنگ‌بندی کرونایی سامانه ماسک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با خروج چهار شهرستان استان سمنان از وضعیت قرمز تیره و قرمز به نارنجی،‌ شاهرود تنها شهرستان استان است که در وضعیت قرمز قرار دارد.
بر اساس رنگ‌بندی جدید سامانه ماسک وزارت بهداشت در شامگاه جمعه، گرمسار و سمنان از وضعیت قرمز به نارنجی و شهرستان‌های آرادان و مهدیشهر از وضعیت قرمز تیره به نارنجی تغییر رنگ دادند. 
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان گفت: ظرفیت واکسیناسیون کرونا اکنون در شهرستان‌های زیرپوشش این دانشگاه تا ۱۲ هزار دز در روز افزایش یافته است.
جعفر جندقی روز پنجشنبه به رسانه ها افزود: روند واکسیناسیون به خاطر ورود محموله های جدید به کشور در استان رضایت بخش شده و طی روزهای اخیر مطلوب است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان گفت: ۲ هزار و ۲۰۰ نفر بی‌سواد و کم‌سواد در نهضت سوادآموزی استان برای سال تحصیلی جدید ثبت نام کردند و مقدمات واکسیناسیون این افراد نیز آماده می‌شود.
محمد دستورانی روز پنجشنبه به مناسبت روز جهانی سوادآموزی در گفت و گو با ایرنا ابراز داشت: ۴۰۰ محتوا و ۵۲۰ دقیقه محتوای آموزشی طی تفاهم‌نامه با صدا و سیمای مرکز سمنان، یکهزار ساعت آموزش مهارت‌های زندگی و آموزش کامپیوتر به ۱۸۰ نفر در سال تحصیلی پیش رو برای سوادآموزان در نظر گرفته شده است.
رییس کل دادگستری استان سمنان گفت: ۳۴ نفر از مددجویان زندان‌های دامغان، در قالب اجرای طرح کاهش جمعیت کیفری، آزاد شدند و به آغوش خانواده بازگشتند.
محمد جعفر عبداللهی روز پنجشنبه به رسانه‌ها گفت: طی بررسی پرونده ها، ۶ زندانی از آزادی مشروط و تعلیق ، ۱۴ زندانی با تخفیف قرار تامین، ۱۳ زندانی از مزیت مرخصی پایان حبس و یک نفر زندانی مهریه با برخورداری از شرایط قانونی آزاد شدند.
فرمانده انتظامی شهرستان سمنان گفت: جوان سارقی که با تبر بر روی بام خانه‌ها در حال فرار بود به دام ماموران پلیس افتاد.
سرهنگ اسدالله ناکینی روز پنجشنبه به رسانه ها گفت: شب چهار شنبه یک جوان ۳۵ ساله تبعه افغان از ویترین مغازه ابزارفروشی در شهر سمنان یک تبر سرقت کرد و پا به فرار گذاشت.
وی ادامه داد: این جوان که معتاد به موادمخدر صنعتی بود با فرار به سمت پارکینگ بزرگ خیابان آستانه سمنان از فرصت استفاده کرد و از طریق ساختمان های مخروبه محل به پشت بام یکی از خانه‌ها گریخت، سپس دقایقی بعد دو تیم گشتی پلیس وارد عمل شدند و جوان تبربه‌دست را در پشت بام خانه‌ای دستگیر و به کلانتری منتقل کردند.
رئیس پلیس فتا استان سمنان گفت: متهمی که با دسترسی به حساب کاربری اینستاگرام شاکی اقدام به کلاهبرداری از سایر کاربران می کرد توسط پلیس دستگیر شد.
سرهنگ محمدرضا فداییان روز سه شنبه با اشاره به جزئیاتت این پرونده به رسانه ها گفت: در پی وصول یک فقره پرونده قضایی با موضوع  دسترسی غیر مجاز به داده و هک صفحه کاربری اینستاگرام، رسیدگی در دستور کار قرار گرفت.

اقتصادی
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سمنان گفت: یکهزار و ۱۰۶ تعاونی در استان فعال است که سالانه سهم ۲۰‌ میلیون دلاری در صادرات کالا دارند.
علیرضا شریفی نژاد روز سه شنبه در آیین تجلیل از تعاونی های برتر ملی و استانی به مناسبت گرامیداشت هفته تعاون در سالن یادگار امام(ره) استانداری افزود: توان صادراتی تعاونی های استان سمنان با تسهیل گری در امور تعاونی ها و تعاونگران می تواند تقویت شود.
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان سمنان گفت: امسال خرید تضمینی گندم در استان با خرید ۴۲ هزار و ۷۵۳ تن گندم از کشاورزان نقاط مختلف استان به پایان رسید.
محمد باقر منوچهری روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا ابراز داشت: این مقدار خرید تضمینی گندم از نقاط مختلف استان سمنان مانند شهرستان‌های سمنان، دامغان، شاهرود، میامی، سرخه، گرمسار و آرادان انجام شد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان سمنان گفت: سالانه ۱۵۰ میلیون متر مکعب از منابع آب زیرزمینی، به عنوان منابع راهبردی ذخیره، استفاده می شود و این موضوع هشداری جدی است.
محمد طاهری روز جمعه در گفت و گو با ایرنا، بزرگترین چالش اجرای سند سازگاری با کم آبی استان سمنان را مصرف بالای آب در کشاورزی دانست و ابراز داشت: منابع سطحی آب، به جز میزان محدود در شمال و شرق استان، وجود ندارد و بیش از ۹۰ درصد آب مورد نیاز کشاورزی از منابع زیرزمینی برداشت می شود و این موضوع چالش کم‌آبی استان را تشدید می‌کند.
مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: ۱۴ هزار و ۱۹۶ هکتار از اراضی کشاورزی استان از قنات‌ها آبیاری می‌شود.
حسین شاهینی روز چهارشنبه به رسانه ها افزود: تولید ۱۰ درصد از تولیدات کشاورزی استان سمنان به قنات ها وابسته است و ۵۰ درصد از قنات های فعال استان تا پایان سال ۱۳۹۹ مرمت شد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان سمنان گفت: بهره‌وری آب بخش کشاورزی استان در خوشبینانه ترین حالت ۳۱ درصد است که باید با برنامه‌ریزی مناسب افزایش یابد.
ایرج حیدریان روز چهارشنبه به رسانه ها افزود: ۸۶ درصد منابع آبی استان سمنان در بخش کشاورزی مصرف می شود که بهبود میزان بهره‌وری باید به صورت جدی در دستور کار قرار گیرد.
سرپرست معاونت امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان سمنان گفت: ۵۷۰ میلیارد ریال از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا پایان تیر در بخش معادن استان سرمایه‌گذاری شد که برای ۱۲۵ نفر اشتغالزایی به همراه داشت.
علی اکبر علیخانی روز چهارشنبه به رسانه ها افزود: طی ۱۴ فقره پروانه بهره برداری معادن از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا پایان تیر بالغ بر ۵۷۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری در بخش معدن استان انجام شد که در مقایسه با مدت مشابه آن در سال گذشته ۸ برابر رشد داشت.

علمی
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان سمنان گفت: طبق اعلام موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری(ISC)، این دانشگاه در رتبه‌بندی تایمز ۲۰۲۲ صاحب رتبه شد.
نوید دانایی روز دوشنبه به رسانه‌ها ابراز داشت:با حضور ۱۲ دانشگاه جدید از ایران، تعداد دانشگاه‌های کشور در رتبه بندی تایمز ۲۰۲۲ به ۵۸ عدد افزایش یافت.
رییس دانشگاه دامغان گفت: این دانشگاه در جدیدترین گزارش رتبه بندی تایمز، در جمع برترین دانشگاه‌های دنیا قرار گرفت.
عبدالعلی بصیری عصر دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: نظام رتبه‌بندی تایمز یکی از معتبرترین نظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللی است که هر سال دانشگاه‌های برتر دنیا را در رتبه‌بندی‌های مختلف بین المللی، ملی و حوزه‌ای ارزیابی می‌کند. 

ورزش
رئیس هیات نجات غریق استان سمنان گفت: نزدیک به ۸۰۰ نجات غریق در استان داریم و حدود ۵۰۰ نفر از آنان فعال محسوب می‌شوند که اشتغال این عده به شدت تحت تاثیر کرونا قرار گرفته است.
حمیدرضا جوادی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا ابراز داشت: اجازه تمرین در استخرها برای نجات غریقان در شرایط فعلی شیوع ویروس کرونا فراهم نیست و این موضوع آسیب‌های زیادی مانند از بین رفتن آمادگی این افراد و کاهش نیرو در دوران پساکرونا به همراه دارد.
رئیس هیات ورزش‌های همگانی استان سمنان گفت: تیم دختران یوگا استان بر اساس اعلام نتایج کمیته مسابقات و داوری انجمن ورزش یوگا ایران در مسابقات قهرمانی کشور و انتخابی تیم ملی درخشید.
همت هادیان روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه این مسابقات در ۶ رده سنی برگزار شد ابراز داشت: در رده سنی نونهالان ۹ تا ۱۱ سال، ریحانه اخلاقی موفق به کسب مقام اول شد.
دیدار تیم های سپاهان شهرداری سمنان و فرش حداد اصفهان در هفته نهم مسابقات لیگ برتر فوتبال ساحلی با نتیجه چهار بر سه به سود نماینده سمنان از دیگر خبرهای مهم استان سمنان در هفته گذشته بود.