کرمانشاه- ایرنا- استاندار کرمانشاه گفت: براساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی، با ۲ برابر شدن سهمیه استان، ظرفیت تزریق روزانه ۷۰ هزار دُز واکسن در کرمانشاه وجود دارد.

به گزارش ایرنا؛ «هوشنگ بازوند» روز شنبه در نشست ستاد ملی کرونا به ریاست رئیس جمهور که به صورت ارتباط تصویری با استانداران برگزار شد؛ اظهار داشت: در زمینه تزریق واکسن در جامعه هدف، تاکنون نزدیک به یک میلیون دُز واکسن تزریق شده که از این میزان ۴۴ درصد نوبت اول و ۲۳ درصد نیز تزریق نوبت هم دوم داشته‌اند.

وی افزود: بر اساس گزارش وزارت بهداشت در زمینه تزریق واکسن در میان کلانشهرها رتبه اول را داریم و به لحاظ استانی هم در رتبه سوم کشوری هستیم. 

استاندار کرمانشاه تصریح کرد: هم اکنون روزانه ۳۰ هزار دُز تزریق روزانه واکسن داریم و این ظرفیت وجود دارد که این میزان را به هفتاد هزار دُز برسانیم و اگر سه شیفت کار شود تا ۱۰۰ هزار دُز هم امکان دارد.

هزار و ۵۰۸ نفری بستری هستند

استاندار کرمانشاه در ادامه سخنانش گفت: در اسفند ۹۸ و آغاز بحران کرونا، یک نقشه راه برای مبارزه با این بیماری تهیه کردیم که هر ۶ ماه یکبار با توجه به شرایط، مورد بازنگری قرار می‌گیرد.

بازوند افزود: امروز هزار و ۵۰۸ نفر در مراکز بیمارستانی استان به دلیل ابتلا به کرونا بستری هستند که ۲۳۰ نفر از این تعداد در آی سی یو هستند و ۵۸ نفر نیز مریض بدحال می‌باشند.

استاندار کرمانشاه گفت: خوشبختانه در مقایسه با هفته گذشته میزان بستری‌ها یک روندی کاهشی داشته و پیک پنجم کاملا تحت کنترل است و برای ۲ هزار تخت بستری در پیک پنجم برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

وی گفت: ۲ هفته قبل نیز یک بیمارستان مجهز سیار مخصوص بیماران حاد تنفسی با حضور سردار پاکپور افتتاح شد که می تواند به کنترل این بیماری بسیار کمک کند.

وی در ادامه به افزایش صادرات استان در پنج ماه اول سال خبر داد و توضیح داد: روزانه هزار و ۸۰۰ تا ۲ هزار کامیون کالا از مرزهای استان صادر می شود که نسبت به پنج ماه سال گذشته، ۶ درصد رشد داشته‌ایم.

موافقت رئیس جمهور با افزایش ۲ برابری سهمیه واکسن استان

رئیس جمهور در این نشست در پاسخ به درخواست استاندار کرمانشاه در زمینه افزایش سهمیه واکسن استان، گفت: با توجه به فراهم بودن ظرفیت و امکان تزریق بیشتر واکسن در کرمانشاه، سهمیه این واکسن این استان به ۲ برابر افزایش یابد.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی اظهار داشت: بر اساس آمار ارائه شده، وضعیت کرمانشاه مقداری نگران کننده است که امیدواریم با تلاش‌های استاندار، دانشگاه علوم پزشکی و کادر درمان این آمار کاهش پیدا کند و ما شاهد سیر نزولی در این استان باشیم.

رئیس جمهور در ادامه به رشد میزان صادرات از مرزهای استان طی ۵ ماهه ابتدای سال اشاره کرد و گفت: این رشد ۶ درصدی میزان صادرات کرمانشاه جای قدردانی دارد از همه کسانی در این استان تلاش می کنند تشکر می کنیم.

استان کرمانشاه در مجموع ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و در امتداد این مرز ۲ مرز رسمی و پنج بازارچه مرسی فعال است و سالانه بیش از سه میلیارد دلار کالا از این مرزها به خارج از کشور صادر می‌شود.