به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از پایگاه خبری «فرانت لاین»، پس از ماهها تعطیلی مدارس به دلیل شیوع کرونا و آغاز روند واکسیناسیون عمومی در ویتنام، سیاستمداران اقدام به بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید کردند. بازگشایی مدارس همزمان با شیوع گسترده گونه دلتا بود و افزایش کودکان مبتلا را به دنبال داشت؛ موضوعی که نگرانیهای شدیدی را میان والدین کودکان ایجاد کرده است اما به اعتقاد متخصصان بخش قابل توجهی از افزایش موارد ابتلا به بیماری در مدارس ناشی از عدم رعایت پروتکلهای بهداشتی است.
به زعم محققان، بسیاری از کودکان در محیطهای خارج از مدرسه و توسط افراد بالغی که واکسینه نشدهاند، به ویروس آلوده میشوند و به دلیل عدم رعایت پروتکلهای بهداشتی، ویروس را در مدرسه به سایرین منتقل میکنند.
به همین علت آموزش کودکان برای رعایت فاصلهگذاری اجتماعی با بزرگسالان و ترغیب آنها به استفاده از ماسک در محیط مدرسه اهمیت بسیاری در محافظت از آنها دارد.
از دیگر سو، در سال تحصیلی جاری، دست کم ۲۳ میلیون تن از دانش آموزان در ویتنام بصورت مجاری تحصیل خود را آغاز می کنند چرا که پس از افزایش شمار مبتلایان به کرونا، مدارس در این کشور از آوریل سال جاری میلادی به مراکزی جهت قرنطینه بیماران تبدیل شد و به نوعی به عنوان بیمارستان صحرایی از آنها استفاده شد.
گزارشهای خبری نشان میدهد تاکنون ۳.۳ درصد از جمعیت ۹۸ درصدی ویتنام کاملا در برابر این بیماری واکسینه شده اند و حدود ۱۵.۴ درصد نیز فقط دُز اول واکسن را دریافت کرده اند.
از دیگر سو، بسیاری از سازمانهای جهانی متولی مسائل مربوط به کودکان بر این باورند که شیوع کرونا نباید مانع ادامه تحصیل کودکان شود.
هشدارهای یونسف
به استناد آمارهای یونیسف در حال حاضر، از هر سه کودک در جهان یک نفر به آموزش از راه دور دسترسی ندارد. به نوشته خبرگزاری افه اسپانیا، «رابرت جنکینز» مدیر جهانی صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) ضمن تاکید بر اولویتبخشی به بازگشت دانش آموزان به کلاسهای درس «همزمان با بازگشایی جوامع»، از کشورها خواست اهمیت بازگشایی مدارس را در بهبود پساکرونا به رسمیت شناسند.
جنکینز در نشست کمیته فرعی پارلمان اروپا خاطرنشان کرد: ما باید اولویت را به بازگشایی مدارس بدهیم و اطمینان حاصل کنیم که این اقدام در بطن برنامه های بهبودی کشورها قرار گیرد.
این در حالیست که در حال حاضر بسیاری از کودکان در جهان با محدودیت های کرونایی از جمله تعطیلی مدارس و عدم دسترسی آن ها به آموزش آنلاین، از آموزش محروم شده اند.
بنابر اعلام سازمان ملل، در حال حاضر، از هر سه کودک در جهان یک نفر به آموزش از راه دور دسترسی ندارد.
همچنین پیشبینی شده است حدود ۲۳ میلیون کودک به دلیل آثار اجتماعی پاندمی به مدارس باز نگردد.
در پایان می توان گفت هرچه سریعتر باید اقداماتی در جهت آموزش در دوران کرونا اتخاذ شود چرا که محرومیت کودکان از آموزش نه تنها بر کل زندگی کودک تاثیر خواهد گذشت، بلکه جوامعی را که این کودکان در آن زندگی می کنند نیز متاثر می کند.
به گفته بانک جهانی، تاثیر اقتصادی این کمبود آموزش بر اقتصاد جهان حدود ۳ تریلیون دلار برآورد شده است.