به گزارش ایرنا حجتالاسلام محمدرضا عصمتی روز شنبه در آیین بازگشایی حوزههای علمیه این شهرستان که به صورت نمادین با حضور شماری از استادان حوزوی برگزار شد، افزود: مخاطبان ما در حوزه طلاب هستند و تعلیم علوم دینی یعنی آنکه روی آنها سرمایه گذاری کنیم و مطالب مناسب را به آنها منتقل کنیم تا خوب فهمیده و خوب بفهمانند و چه بسا این عزیزان در آینده از علما و محققان اسلام شوند.
رییس حوزه علمیه هراتی تربت حیدریه گفت: با توجه به شرایط خاصی که ویروس منحوس کرونا بر کشور حاکم کرده، تدریس در فضای مجازی خیلی مناسب طلاب نیست و کارایی چندانی ندارد، لذا پیشنهاد میشود استادان برای آن دسته از طلابی که استعداد و توانمندی بالاتری دارند و علاقه مند هستند با رعایت شیوه نامههای بهداشتی، کلاسها را حضوری برگزار کنند.
عصمتی افزود: خروجی حوزههای علمیه را نباید با شمار قبولی های آنها سنجید بلکه باید دید از این اماکن آموزشی چه تعداد محقق، پژوهشگر و مجتهد فارغالتحصیل میشوند.
وی با بیان اینکه حوزههای علمیه این خطه به لحاظ مکانی و نیروی انسانی با ۲۰ سال گذشته قابل مقایسه نیستند، گفت: سال ۱۳۸۱ که ما به حوزه علمیه تربتحیدریه آمدیم در مجموع ۲۵ طلبه تا مقطع پایه چهار حوزه تحصیل میکردند، اما اینک ۸۰۰ طلبه برادر و خواهر در حوزههای علمیه برادران و خواهران از سطح یک تا چهار(دکترا) تحصیل و تدریس میکنند.
عصمتی افزود: مدارس علمیه قطب، فولاد، هراتی، شیخ یوسفعلی و خسروی و موقوفات آن برای تحصیل و تدریس علمای دین با حرکتهای خیراندیش واقفانی چون محمدرضا لاری، ابوالقاسم هراتی، اسدالله مقیمی، محمدحسن فولاد و علیاکبر خسروی تاکنون علما و محققانی همچون آخوند ملاعباس تربتی و حضرات آیات سیدمحمدباقر موسوی، سیدمحمدباقر طباطبایی، سیدابراهیم ربانی، شیخ عبدالله امامی، سیدصدرالدین ربانی، غلامرضا زهدی و شیخ ابراهیم سعیدینژاد را تحویل جهان اسلام دادهاند.
وی اظهار کرد: همچنین باید از آیتالله رضازاده و قاضیزاده، اساتید برجسته حوزههای علمیه مشهد میتوان به عنوان خروجی حوزهای علمیه تربت حیدریه یاد کرد.
عصمتی گفت: اکنون ۸۰۰ طلبه و روحانی در سه حوزه علمیه هراتی، فولاد و ریحانه الرسول (س) از مقطع یک تا مقطع چهار تحصیل و تدریس میکنند.
شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد واقع است.
تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۹
تربت حیدریه- ایرنا- امام جمعه تربت حیدریه گفت: آموزش علوم دینی نیازمند مجاهدت علمی است و از این رو باید رویکرد حوزههای علمیه تربیت محققان، پژوهشگران و استادان مجرب دینی با روحیه انقلابیگری باشد.