به گزارش ایرنا، ۱۸ ماه از حضور کرونا در کشور می گذرد و در این مدت بسیاری از کسب و کارها، تعطیل و یا دچار آسیب شده اند؛ اگرچه ضررهای اقتصادی زیادی به کسب و کارها و متعاقب آن به خانوارها وارد شده است، اما هیچ ضرری به اندازه تعطیلی مدارس نیست؛تعطیلی دو ساله مدارس علاوه بر افت تحصیلی ، موجب جاماندن برخی از دانش آموزان در مناطق محروم و فرزندان خانواده های کم بضاعت و کاهش کیفیت تحصیل و فرسودگی معلمان و خانواده ها شده است.
نتایج برخی از نظرسنجی ها نشان می دهد ۷۵ درصد والدین با بازگشایی مدارس به صورت حضوری موافق هستند و تنها ۲۵ درصد اعلام نارضایتی کردهاند .
اهمیت بازگشایی مدارس آن قدر مهم و ضروری است که دفتر منطقهای سازمان جهانی بهداشت برای اروپا و یونیسف، خواستار باز ماندن همه مدارس و ایمنتر شدن شرایط با اتخاذ تدابیری برای به حداقل رساندن انتقال ویروس شده اند؛ برخی کشورها همچون انگلیس، فرانسه و آلمان در موج دوم نیز مدارس را کامل باز نگه داشتند.
این تدابیر شامل ارائه واکسن کرونا به معلمان و دیگر کارکنان مدارس به عنوان بخشی از گروههای جمعیت هدف در برنامههای واکسیناسیون ملی و اطمینان از واکسینه شدن جمعیتهای آسیبپذیر است؛ همچنین کودکان ۱۲ سال و بالاتر نیز که مبتلا به بیماریهای زمینهای هستند که خطر ابتلای آنها به کرونا را افزایش میدهد، باید واکسن دریافت کنند؛ همچنین لازم است محیط مدرسه از طریق کار گذاشتن سیستم تهویه بهتر برای کلاسهای درس بهبود یابد و امکان تشکیل کلاسهای کوچکتر، رعایت فاصله فیزیکی و آزمایش کودکان و کارکنان مدارس فراهم شود.
در کشور ما نیز رییس جمهوری بر تلاش همه جانبه دولت برای فراهم کردن بستر سلامت م علمان و دانش آموزان برای بازگشایی مدارس در سال احصیلی جدید تاکید کرده است.
بدیهی است که وضعیت آذربایجان شرقی با حدود ۷۰۰ هزار دانش آموز نیز در شرایط کرونایی متفاوت با سایر نقاط کشور نیست و والدین آنان با چالش حضور فرزندان شان در خانه یا مدرسه دست به گریبان هستند.
یک سوم دانشآموزان به حال خود رها شدند
یونیسف نیز با هشدار نسبت به تبعات تعطیلی مدارس برای دانشآموزان به ویژه گروهی که به آموزش مجازی دسترسی ندارند در گزارشی بیان کرده است: تحلیل گزارشهای تعطیلی مدارس در دنیا نشان میدهد که مدارس در ۱۴ کشور به صورت کامل از مارس (فروردین) ۲۰۲۰ تا فوریه (اسفند) ۲۰۲۱ تعطیل بودهاند.
در حالی وارد دومین سال همه گیری کووید ۱۹ میشویم که جوامع آموزش و پرورش در سطح دنیا نیازمند هم صدایی برای اطمینان بخشی برای ادامه کار مدارس یا در اولویت قرار دادن بازگشایی مدارس هستند و نباید از هیچ تلاشی در این خصوص دریغ شود. تعطیلی مدارس بیش از یک سوم دانشآموزان که به امکانات یادگیری از راه دور دسترسی ندارند را به حال خود رها کرده است و متأسفانه شاهد از بین رفتن دستاوردهای آموزش و پرورش که به سختی به دست آمدهاند، هستیم.
مطالعهای که بهتازگی توسط سازمان همکاری و توسعه اقتصادی با همکاری یونسکو و بانک جهانی درباره آزمون پیزا (کیفیت نظام آموزشی ) انجام شده است، نشان داد کشورهایی که میزان تعطیلی مدارس آنها در ایام کرونا بیشتر بود از جمله کشورهایی هستند که در سنجشهای پیشرفت آموزشی رتبه پایینی دارند و کشورهایی که مدارس را باز نگه داشتند مانند آلمان و فنلاند عملکرد خوبی در پیزا داشتند.
در ایران هم متولیان آموزش و پرورش کشور برای کاهش دغدغه ها و نگرانی های جدی والدین، خواستار استفاده از تجارب کشورهای مشابه فرهنگ و وضعیت اجتماعی ایران شده اند. با استفاده از این تجارب و روش هایی که در ترکیه یا برخی کشورهای همسایه بکار گرفته شده است، می توان به محیطی امن برای شروع فعالیت های آموزشی دست یافت.
بازگشایی تدریجی مدارس در آذربایجان شرقی
مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی در مورد بازگشایی مدارس به خبرنگار ایرنا گفت: بازگشایی مدارس بر اساس تصویب مجلس شورای اسلامی از اول مهرماه به صورت غیر حضوری آغاز می شود تا زمینه و مقدمات آموزش حضوری از جمله واکسیناسیون معلمان، اولیای دانش آموزان و رانندگان سرویس های مدارس فراهم شود.
جعفر پاشایی خاطرنشان کرد: آموزش ها از اول آبان ماه به صورت ترکیبی خواهد بود چرا که سیاست وزارت آموزش و پرورش اقتضائی است.
وی ادامه داد: مدارسی که زیر ۱۵۰ نفر و یا بیشتر از ۱۵۰ دانش آموز دارند در صورت داشتن فضای مناسب و ظرفیت کافی میتوانند کل دانش آموزان را به گروه های ۷۵ نفری تقسیم کرده و با فاصله در کلاس های ۱۰ نفری حضوری تدریس کنند.
پاشایی در مورد دانش آموزان عشایری و روستایی هم گفت: در صورتی که تعداد دانش آموزان زیر ۱۰ نفر باشد آموزش ها به صورت حضوری خواهد بود.
وی در مورد دانش آموزانی هم که هیچگونه امکان آموزش حضوری ندارند، افزود: در این مناطق از آموزش های تلویزیونی استفاده می کنیم.
پاشایی خاطرنشان کرد: حدود ۸۰ درصد فرهنگیان در آذربایجان شرقی واکسینه شده اند که پس از واکسینه شدن خانوادههای دانشآموزان و رانندگان سرویسهای مدارس، پیشبینی میکنیم از اول آبان شاهد آموزش های حضوری باشد.
خانواده ها مشتاق بازگشایی مدارس، اما نگران وضعیت بهداشتی مدارس
دو سال تحصیل در خانه علاوه بر اینکه دانش آموزان را نسبت به درس و مشق بی انگیزه کرده و راندمان آموزش را بسیار پایین آورده است، هم خانواده ها و هم دانش آموزان را دلتنگ مدرسه و کلاس درس کرده است؛ بی تحرکی، انفعال، چاقی و مشکلات رفتاری و روحی و روانی نیز از دیگر عوارض ماندن دانش آموزان در خانه است؛ به همین منظور اگر شرایط تحصیل در مدرسه فراهم باشد و عوارضی برای دانش آموزان و خانواده ها نداشته باشد، والدین مشتاق بازگشایی مدارس هستند.
پدر یکی از دانش آموزان به خبرنگار ایرنا گفت: خانوادهها دغدغه و نگرانی زیادی از بازگشایی مدارس و نحوه رعایت موازین بهداشتی دارند و باید آموزش و پرورش پیش از بازگشایی مدارس اقدامات لازم را برای جلوگیری از ابتلای دانش آموزان به ویروس کرونا انجام داده و اطمینان خاطر خانوادهها را برای فرستادن دانشآموزان به کلاس درس حضوری برطرف کند.
قاسم بشیری افزود: باید پیش از بازگشایی مدارس، واکسیناسیون دانش آموزان نیز همانند معلمان در دستور کار آموزش و پرورش قرار گیرد و تا زمانی که فرایند واکسیناسیون دانش آموزان تکمیل نشده از برگزاری کلاس حضوری خودداری و به آموزش در بستر شبکه شاد بسنده شود.
مادر یکی دیگر از دانش آموزان نیز گفت: برگزاری غیرحضوری کلاسها مشکلاتی را برای خانوادهها و دانش آموزان به همراه داشته و نیاز است با رعایت پروتکلهای بهداشتی و آسودگی خیال والدین زمینه بازگشایی مدارس فراهم شود اما نباید از رعایت شیوه نامههای بهداشتی غافل شد.
لیلا غفاری افزود: کلاسهای غیرحضوری و از طریق شبکه شاد همانند کلاسهای حضوری برای دانش آموزان بازدهی لازم را ندارد ضمن اینکه مادران نیز درگیر درس خواندن با بچه ها هستند و روزانه ساعات زیادی از زمان مادر برای رسیدگی به تکالیف بچه ها سپری می شود و از کارهای ضروری دیگر عقب می مانیم.
وی ادامه داد: واکسیناسیون دانش آموزان و رعایت پروتکلهای بهداشتی در مدارس برای برگزاری کلاسها به صورت حضوری از جمله خواستههای والدین و مردم از دولت و آموزش و پرورش است.