سنندج - ایرنا - کارشناس اداره کل هواشناسی کردستان گفت: دمای هوای استان طی هفته جاری در روز تغییرات آنچنانی ندارد اما طی امروز و فردا دماهای شبانه و صبحگاهی حدود ۲ تا سه درجه کاهش می‌یابد که در مناطق مرتفع دمای سطح خاک به محدوده یخبندان خواهد رسید.

خبات قمری روز ‌یکشنبه در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در شبانه روز گذشته سراب شهرک با پنج درجه خُنک‌ترین و سلین با ۴۰ درجه گرمترین نقطه استان بودند و دمای شهر سنندج نیز ما بین ۱۲ و ۳۶ درجه سانتی‌گراد در نوسان بود.

وی افزود: وضعیت هوای کردستان در هفته جاری پایدار است و در بیشتر ساعات صاف و آفتابی خواهد بود.

کارشناس اداره کل هواشناسی کردستان ادامه داد: تنها پدیده دارای اهمیت طی این هفته، وزش باد در بعدازظهرها است که به همراه آن خیزش گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا و دید افقی پیش بینی می‌شود.

وی در توصیه‌های کشاورزی خود، انجام عملیات کشت کُلزا در مناطق سردسیر، تهیه و تدارک نهاده‌های موردنیاز کشت پاییزه، تهیه بستر و آماده سازی زمین جهت کشت غلات پاییزه و عدم آتش سوزی بقایای گیاهی بعد از برداشت محصول را به کشاورزان استان توصیه کرد.

اداره کل هواشناسی کردستان دارای ۲۲ ایستگاه هواشناسی شامل ۹ ایستگاه سینوپتیک (هر ساعت یک بار تغییرات هواشناسی در آن اندازه گیری و ثبت می‌شود) و ۱۳ ایستگاه اقلیم‌شناسی، ۷۹ ایستگاه باران‌سنجی و سه ایستگاه جاده‌ای است و این ایستگاه‌ها در طول شبانه روز پارامترهای هواشناسی را اندازه‌گیری و ثبت می‌کنند.

میانگین بارندگی‌های استان از آغاز سال زراعی جاری(اول مهر پارسال) تاکنون ۳۰۲ میلی‌متر بوده که نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته (۵۲۲ میلی‌متر) ۴۲ درصد و در مقایسه با دوره بلندمدت (۲۵ تا ۳۰ سال قبل) حدود ۴۵۲ میلی‌متر، ۳۳ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

سال زراعی از اول مهر هر سال شروع می‌شود و تا ۳۱ شهریور سال بعد ادامه می‌یابد.