تهران- ایرنا – کارشناس مسائل منطقه خاورمیانه نظر مشورتی ایران را برای الکاظمی مهم دانست و گفت: روابط ایرانی-عربی هم از آن جهت که مستقیما به امنیت و آینده عراق ارتباط پیدا می‌کند، از جمله دغدغه‌های الکاظمی است.

«مصیب نعیمی» در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا با اشاره به سفر مصطفی الکاظمی به تهران اظهار کرد: عراق در آستانه برگزاری یک انتخابات مهم است و نخست وزیر عراق تمایل زیادی دارد جو درونی و داخلی عراق آرام باشد و انتخابات را بدون مشکل به سرانجام برسد.

وی افزود:‌ انتخابات عراق تحت تاثیر مسائل داخلی و خارجی است و به نظر می‌رسد، کنفرانس بغداد هم در راستای جلب نظر کشورهای دوست عراق برای کمک به جو مناسب و مهیا شدن برگزاری یک انتخابات خوب برگزار شد. گرچه در این کنفرانس دولت عراق به همه اهداف خود نرسید ولی در مجموع همه مدعوین از ایران، مصر، اردن، عربستان سعودی و دیگر حاضران از این کنفرانس راضی بودند.

مدیرمسئول روزنامه‌ الوفاق یادآورشد: پارلمان عراق به آقای الکاظمی فرصتی داد که آمریکایی‌ها در یک بازه زمانی از عراق خارج شوند. لذا در این مقطع یکی از اولویت‌های نخست وزیر عراق ایجاد توافق در داخل و توازن در رابطه با کشورهایی چون ایران و آمریکا در عراق است.

این کارشناس مسائل منطقه خاطرنشان کرد: بحث روابط منطقه‌ای و بین المللی برای الکاظمی بخصوص تا آنجا که به مصالح و منافع عراق برمی‌گرد،د مهم است.
نعیمی نظر مشورتی ایران را برای الکاظمی مهم دانست و گفت: روابط ایرانی-عربی هم از جمله دغدغه‌های الکاظمی و مهم است.

وی با بیان اینکه نباید نگاه سیاه و سفید به مسائل عراق ومقامات این کشور داشته باشیم،‌ گفت: نگاه سیاه و سفید که گفته می‌شود الکاظمی به آمریکایی‌ها نزدیک است، در اوضاع پیچیده عراق دقیق نیست. نخست وزیر کنونی عراق گرایش‌ها و نظراتی دارد که با اتکا به آن تلاش می‌کندعراق را از بحران خارج کند و به دنبال تنش‌زدایی  در عراق است.

این کارشناس مسائل منطقه جایگاه ایران را نزد الکاظمی مهم ارزیابی کرد کرد و افزود: الکاظمی ایران را عامل ثبات و اقتدار منطقه می‌داند و در جهت تعامل بین ایران و اعضای شورای همکاری خلیج فارس قدم‌های مثبتی برداشته است. علاوه بر این وی نشان داده که به دنبال همگرایی کشورهای منطقه است و آن راعامل ثبات در منطقه و حتی عامل ثبات عراق در برابر آسیب‌ها می‌داند.

این فعال رسانه ای خاطرنشان کرد: الکاظمی معتقد است ایران می‌تواند کمک زیادی به عراق بکند و از طرف دیگر ایران هم به او و هم به نخست وزیران پیشین عراق کمک کرده است.

وی با اشاره به تلاش‌های الکاظمی برای نزدیک کردن ایران و عربستان سعودی گفت: چند دوره مذاکرات بین ایران و عربستان با پا درمیانی عراق برگزار شد. گرچه دو کشور تاکنون به توافق قابل ذکری نرسیده‌اند اما الکاظمی تلاش دارد سطحی از توافق را بین دو کشور ایجاد کند.

نعیمی یادآورشد: از طرف دیگر آیت الله رئیسی نظر مثبتی در رابطه با رفع اختلافات با عربستان و کشورهای منطقه دارد و آنها هم از این رویکرد استقبال کرده‌اند. تا جایی که مبادله سفیر بین دو کشور ایران و عربستان و باز شدن سفارتخانه‌های دو کشور قریب‌الوقوع است.
 این کارشناس مسائل منطقه یادآورشد: الکاظمی سخت به دنبال این است که اگر بتواند قبل از انتخابات روابط ایران و عربستان در سطح سفیر برقرار شود. این کار در انتخابات پیش رو برای او برگ برنده محسوب می‌شود.

 وی درباره دیگر اهداف سفر الکاظمی به تهران بیان کرد: الکاظمی اعلام کرد، در حال مذاکره با ایران برای ایجاد یک خط آهن از شلمچه به بصره و از عراق به اردن و مصر است. پروژه‌ خط آهن دیگری هم به سمت ترکیه در نظر دارند که نیازمند مشارکت ایران را در ایجاد و راه‌اندازی آن هستند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه هدف دیگر الکاظمی از این سفر را بحث انرژی عنوان کرد و گفت:  ایران و عراق در خصوص برق در تلاش هستند در ایجاد نیروگاه‌ها مشارکت کنند و مازاد تولید را با کشورهای همسایه تهاتر کنند. پروژه‌ها و طرح‌های زیادی از جمله در بخش نفت، گاز و نیروی برق و مدیریت آب بین دو کشور مطرح است که البته نیازمند میلیاردها  دلار سرمایه گذاری است و به نظر می رسد دو کشور به دنبال تخصیص منابع هستند.