به گزارش ایرنا، دولت هند در ابتدای ماه جاری "سپتامبر" به بازگشایی بخشی از مدارس در ایالتهای مختلف این کشور چراغ سبز نشان داد.
این امر به این معنی است که دانش آموزان بیشتری در هند میتوانند پس از ۱۸ ماه دوری بار دیگر وارد کلاسهای درس شوند. موافقت دولت هند با وجود نگرانی برخی والدین و نشانههایی از افزایش مجدد موارد ابتلا به کرونا انجام میشود.
پایگاه خبری "ایندیا تودی" در این خصوص نوشت: اکنون مدارس و دانشگاهها در حداقل شش ایالت هند اعلام کردهاند که به تدریج و با رعایت تمهیدات بهداشتی در ماه سپتامبر بازگشایی خواهند شد. در دهلی نو، همه کارکنان مدارس و دانشگاهها باید واکسینه شوند و کلاسها باید با ۵۰ درصد ظرفیت برگزار شده و صندلیها و میزهای این کلاسها ضدعفونی شوند.
در پایتخت هند فقط دانش آموزان پایههای نهم تا دوازدهم مجاز به حضور در کلاسها هستند، هرچند این امر نیز اجباری نیست. برخی از والدین میگویند که فرزندان خود را به مدارس و دانشگاهها نخواهند فرستاد.
پس از موج طوفانی ویروس کرونا در هند در اوایل سال جاری میلادی، زندگی در این کشور به آرامی به حالت عادی باز میگردد. در موج دوم کرونا در هند، دهها میلیون نفر بیمار شدند و صدها هزار نفر جان خود را از دست دادند. ماه گذشته تعدادی از ایالتهای هند آموزش حضوری را آغاز کردند.
هند در دو ماه گذشته به طور متوسط روزانه ۴۰ هزار مورد جدید کرونا را به ثبت رسانده است. این درحالی است که در ماه مه سال جاری موارد روزانه کرونای این کشور به ۴۰۰ هزار ابتلا رسیده بود. در چند هفته اخیر روند ابتلا به کرونا در هند بار دیگر افزایشی بوده و این امر سبب شده است تا کارشناسان در مورد بازگشایی مدارس اخطار دهند. برخی دیگر میگویند خطر ویروس برای کودکان کم است و افتتاح مدارس برای دانش آموزان فقیری که به اینترنت دسترسی ندارند و یادگیری آنلاین برای آنها تقریباً غیرممکن است، ضروری میباشد.
بر اساس گزارش یونیسف، آموزش آنلاین در هند همچنان یک امتیاز محسوب میشود و در این کشور از هر چهار کودک تنها یک نفر به اینترنت و دستگاههای دیجیتالی دسترسی دارد. شاواتی شرما کوکرا رییس بنیاد مرکزی میدان (یک موسسه آموزشی غیرانتفاعی) گفت: کلاس مجازی نابرابریهای موجود در هند را عمیقتر کرده و افراد دارا از ندار را متمایز ساخته است.
مطالعهای که در ژانویه سال جاری توسط دانشگاه "عظیم پرمجی" روی ۱۶ هزار کودک در هند انجام شد، سطوح قابل توجهی از کاهش و ضعف یادگیری را نشان داد. محققان دریافتند ۹۲ درصد از کودکان مهارتهای زبانی مهم خود مانند توانایی توصیف یک تصویر یا نوشتن جملات ساده را از دست دادهاند. به طور مشابه، ۸۲ درصد از کودکان مورد بررسی فاقد مهارتهای ریاضی اولیه بودند که سال قبل آموخته بودند.
آموزش کودکان باید جایگزین آموزش برنامه درسی شود
نشریه "اکونومیک تایمز" در این خصوص نوشت: بحران کرونا باعث شده است تا در کلاس درس ناهمگونی ایجاد شود. برخی از کودکان توانستند از امکانات آموزشی آنلاین و از راه دور بهتر از دیگران استفاده کنند.
کودکان اکنون به زندگی خارج از مدرسه عادت کردهاند. بسیاری از کودکان به خصوص دختران، به ویژه آنهایی که در اوایل نوجوانی یا بزرگتر هستند، ممکن است چه در خانه و چه در خارج مشغول به کار شده باشند. ادغام مجدد آنها در سیستم مدرسه بسیار مهم است، به ویژه برای جلوگیری از بروز مسائل اجتماعی بزرگتر.
تا جایی که مربوط به همه گیری است، مدارس باید آماده تغییر سریع شرایط باشند. در صورت تعطیلی مجدد مدارس، باید انواع راهکارهای آموزشی و یادگیری وجود داشته باشد.
این امر مستلزم تغییر نحوه اولویتبندی اهداف یادگیری، همسویی عناصر مختلف سیستم برای تحقق برنامههای هدف از جمله آموزش معلمان، نظارت، پشتیبانی و ارزیابی است. به طور کلی، تغییر بزرگ مورد نیاز جایگزینی "آموزش به کودکان" در مقابل "آموزش برنامه درسی" است. برنامه درسی وسیلهای برای رسیدن به هدف است.
آمادهسازی مدارس برای بازگشایی
شبکه خبری "ان دی تی وی" در این خصوص نوشت: موفقیت عملیاتی به رهبری مدرسه بستگی دارد. برای آماده سازی، رهبری مدرسه ابتدا باید در مورد شواهد جهانی مبنی بر اینکه مدارس ایمن هستند و همکاری با یکدیگر میتواند هرگونه خطرات را کاهش دهد، متقاعد شود.
نگاه به بازگشایی مدارس نباید محدود به باز بودن یا بسته بودن مدارس باشد. فعالیت مدارس برای چند ماه آینده یک فرایند بسیار پویا خواهد بود که به شرایط محلی گسترش بیماری کرونا وابسته است. اول مدارس باید باز شوند و معلمان به مدرسه بیایند تا به کلاسهای آنلاین مدارس عادت کنند. این به درک چالشها و تطابق آنها با شیوه جدید کمک میکند. مدارس ممکن است مجبور به انجام اصلاحات و ترتیبات مورد نیاز شوند. سپس، دانش آموزان میتوانند وارد مدرسه شوند.
مدارس باید اقداماتی را برای ضدعفونی سطوح، افزایش تهویه و کاهشاندازه کلاسها و یا به تعویق انداختن کلاسها انجام دهند. اصلاح مناسب در حمل و نقل مدارس نیز مورد نیاز خواهد بود. در زنگهای تفریح و تغذیه باید تجدید نظر شود.
مدیریت مدرسه (مدیر و معلمان) وظیفه دارند در مورد ایمنی کودکان به والدین اطمینان دهند. تمام کارکنان هر مدرسه باید برای واکسیناسیون اولویتبندی شوند. معلمان باید بزرگترین نقش را در تبدیل مدارس به مکانی امن ایفا کنند. بنابراین، باید به آنها اطلاعات مناسب برای محافظت از خود داده شود و رفتار مناسب در ارتباط با کرونا را اتخاذ کنند. معلمان به عنوان رابط اصلی بین مدارس و والدین، باید اعتماد لازمه را کسب کرده و به سوالات والدین پاسخ دهند.
تصور مجدد، نوآوری
اگر زمانی برای ایجاد خلاقیت و ابتکار در اداره مدارس و بهبود یادگیری وجود داشته باشد، اکنون زمان آن است. مدارس و سیستم آموزشی باید همه گیری را به عنوان چالشی برای نوآوری در یادگیری در نظر بگیرند. میتوان از خود دانش آموزان دعوت کرد تا ایدهها و راه حلهای ابتکاری برای یادگیری آینده ارائه دهند. دولت هند یک سال پیش سیاست آموزش ملی جدیدی را منتشر کرد که در آن از تبدیل چالش بازگشایی مدارس به یک فرصت سخن گفته شده است.
در چند هفته گذشته ایدههای زیادی برای بازگشایی مدارس مطرح شده است. مسلما کلاسها کمتر از روال قبلی خواهند بود. کلاسها میتوانند در روزهای متناوب، سه روز یکبار یا حتی یک بار در هفته برگزار شوند. نکته اصلی بازگشت کودکان به مدارس برای ارتباط هرچند مختصر با معلمان است. ترکیبی از کلاس درس و آموزش آنلاین باید ادامه یابد. والدین باید حق انتخاب کامل داشته باشند و حضور در کلاسها اجباری نخواهد بود.