شهرکرد - ایرنا - کارگروه آموزش، پژوهش و فناوری چهارمحال‌ و بختیاری روز یکشنبه در نشستی ۳۵ طرح اولویت‌دار پژوهشی این استان را از میان ۱۴۵ طرح پیشنهادی انتخاب، بررسی و برای اجرا در سال جاری تعیین کرد.

استاندار چهارمحال و بختیاری روز یکشنبه در نشست کارگروه آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری این استان با بیان اینکه تعریف محورهای پژوهشی برای جهت‌دهی به طرح‌های پیشنهادی ضروری است، گفت: طرح‌هایی که برای اجرا گزینش و نهایی می‌شود باید به معنای واقعی پژوهشی، کاربردی و قابل‌ سنجش باشند.

اقبال عباسی با بیان اینکه طرح‌های میدانی و اثرگذار در اولویت تصویب و اختصاص اعتبار قرار دارند، افزود: لازم است مطالعات پژوهشی به ارائه راهکارهای عملی منتهی شود تا بتوان با استفاده از این راهکارها، بخشی از مشکلات موجود در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را رفع کرد و برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تری را برای آینده در نظر گرفت.

وی ایجاد اشتغال و توسعه کارآفرینی را به عنوان یکی از اولویت‌های مهم پژوهشی در چهارمحال و بختیاری نام برد و تصریح کرد: با وجود فراهم شدن امکانات زیرساختی در روستاها، همچنان در برخی مناطق، مهاجرت به شهرها و حاشیه‌نشینی در حال افزایش است که نبود شغل و بیکاری جوانان روستایی را می‌توان به عنوان اصلی‌ترین علت این مهاجرت‌ها بیان کرد، از این رو اجرای طرح‌های پژوهشی و کاربردی که زمینه را برای توسعه اشتغال در استان فراهم می‌کند باید در راس قرار گیرد.

عباسی بر ادامه اجرای طرح جامع نیاز آبی بخش‌های مختلف استان در حوضه کارون و تکمیل آن تاکید کرد و یادآور شد: این طرح به عنوان یک سند علمی معتبر قابل استناد برای تعیین صحیح حقآبه‌های حوضه آبریز کارون خواهد بود.

دستگاه‌های اجرایی عملکرد یک درصد اعتبار پژوهشی خود را گزارش دهند

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری در ادامه این نشست با اشاره به اختصاص یک درصد از اعتبارات هزینه دستگاه‌های اجرایی به امور پژوهشی و توسعه فناوری گفت: با ارائه گزارش عملکرد و چگونگی هزینه‌کرد این اعتبارات می‌توان برای تعیین مطلوب‌تر طرح‌های پژوهشی در استان برنامه‌ریزی کرد.

علی شهریارپور افزود: دستگاه‌های اجرایی چهارمحال و بختیاری از ابتدای امسال تاکنون ۱۴۵ طرح پژوهشی پیشنهادی خود را به دبیرخانه کارگروه آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری ارسال کرده‌اند که با تشکیل گروه کاری آموزش و پژوهش و حذف برخی طرح‌های همسو و تکراری، ۳۵ طرح پژوهشی به ‌عنوان طرح‌های اولویت‌دار انتخاب شدند.

وی یادآور شد: پس از بررسی نهایی ۳۵ طرح تعیین‌شده در مرحله بعدی از دستگاه‌های اجرایی خواسته خواهد شد تا بر اساس فراخوانی، پیشنهادهای پژوهش خود را با مراجعه به سامانه تقاضا و عرضه پژوهش به کارگروه استانی اعلام نمایند.

وی اعتبار اختصاص یافته برای اجرای طرح‌های پژوهشی سال ۱۴۰۰ استان را در این مرحله حدود ۶ میلیارد ریال اعلام و تصریح کرد: با توجه به محدود بودن اعتبارات حوزه پژوهشی استان، تلاش می‌شود تا با همکاری بانک‌ها و همچنین دستگاه‌های اجرایی که امکان جذب اعتبارات ملی را در این حوزه دارند، بخشی از نیاز مالی طرح‌های پژوهشی تامین شود.

شهریارپور همچنین به ثبت اطلاعات ۴۸۰ طرح پژوهشی از ۳۸ دستگاه‌های اجرایی و مرکز آموزش عالی استان در بانک اطلاعاتی طرح‌های پژوهشی اشاره کرد و گفت: عنوان طرح، نام دستگاه اجرایی، نام مجری، میزان اعتبار، زمان اجرا، روش تحقیق، کلمات کلیدی، چکیده، نتایج حاصله و اطلاعات پژوهشگر و همکاران از جزئیات ثبت‌شده در بانک اطلاعات طرح‌های پژوهشی به نشانی http://chb.mpedu.ir است.

وی با بیان اینکه ارتقای هم‌افزایی، سهولت در دسترسی به اطلاعات و نتایج طرح‌های پژوهشی و کاهش هزینه‌ها و جلوگیری از اجرای طرح‌های تکراری بخشی از اهداف راه‌اندازی این بانک اطلاعاتی به شمار می‌رود از دستگاه‌های اجرایی به ویژه دانشگاه‌ها و موسسات و مراکز آموزش عالی خواست تا نسبت به بارگذاری اطلاعات پژوهشی اقدام و زمینه را برای ساماندهی و اولویت‌بندی طرح‌های تحقیقاتی در آینده را فراهم کنند.

به گزارش ایرنا، اعضای حاضر در این کارگروه درباره ضرورت توجه به خلاقیت‌ها و نوآوری‌های محققان در فرآیند اجرای طرح‌های پژوهشی، اولویت قرار دادن طرح‌های محصول محور و کارآفرین، حرکت در مرز تبدیل دانش به فناوری، تعیین رویکردهای فراتحلیلی در پژوهش‌ها، افزایش ارتباط علمی میان دستگاه‌های اجرایی و مراکز دانشگاهی و پرداختن به ظرفیت‌های بومی و محلی و همچنین تحقیقات فرهنگی و اجتماعی به بحث و تبادل‌نظر پرداختند.