بیرجند - ایرنا - رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی گفت: سند آمایش سرزمین استان خراسان جنوبی تا افق ۱۴۱۵ تدوین و در سند ملی آمایش سرزمین، افق ۱۴۲۴ دیده شده است که باید با سند ملی تطبیق و به‌روز رسانی کنیم.

مجید پورعیسی روز دوشنبه در شانزدهمین نشست ستاد توسعه خاوران که به ریاست استاندار خراسان جنوبی برگزار شد، افزود: تاکنون ۵۰ درصد سند آمایش سرزمین استان با سند ملی تطبیق داده شده است اما باید از وزارتخانه‌ها تاییدیه لازم را برای تطبیق سند داشته باشیم.

وی گفت: تا پایان سال جاری سند آمایش سرزمین استان با سند ملی تطبیق و تعارضات احتمالی رفع می‌شود.

وی اظهار داشت: در سطح کشور سند ملی آمایش سرزمین تصویب شده و دستور کار ما در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی بازنگری سند استان متعاقب با اسناد ملی است.

وی بیان کرد: مشکلی که اسناد استانی دارند اینکه وقتی سند استان را نوشتیم هنوز سند ملی آماده نبود اکنون بنا شده علاوه بر سند استانی که باید با سند ملی مطابقت پیدا کند، اسناد منطقه‌ای نیز تدوین شود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی گفت: براساس برنامه‌ها و دستورالعمل‌های این سازمان، خراسان جنوبی با استان‌های خراسان رضوی و خراسان شمالی باید هماهنگ شود تا در این منطقه سند آمایش سرزمین استان خراسان جنوبی را مجدد بازنگری کرده و برای تایید ارسال کنیم.

وی افزود: سند آمایش استان اکنون تاییدیه ضمنی کشور را دارد و بنا شده با یک فرمت و شرح خدمات دیگری سند را با هماهنگی دستگاه‌های اجرایی کار کرده و تطابق منطقه‌ای و ملی را تا پایان سال داشته باشیم.

مجرح طرح مطالعات آمایش سرزمین استان خراسان جنوبی هم گفت: مهمترین گام در سند آمایش سرزمین، چشم‌انداز توسعه استان است که بر این اساس خراسان جنوبی در افق ۱۴۱۵ با چشم‌انداز تربیت نیروی انسانی متخصص، فرآوری مواد معدنی، استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، استفاده از روحیه مردم، حفظ منابع طبیعی و محیط زیست، استفاده از ارتباطات با افغانستان، ناحیه اوراسیا با ملاحظه امنیتی و سایر موارد دیده شده است.

محمدمهدی خطیب افزود: در این سند نقش استان در تقسیم کار ملی و منطقه‌ای مبتنی بر تحلیل روندها و گرایشات پیشین، الزامات اسناد فرادست ملی و منطقه‌ای و بررسی دقیق بر منابع، استعدادها و شایستگی‌های بالقوه یا بالفعل و نیز تخصص‌ها و مزیت‌های فعلی یا آتی استان در دو سطح جداگانه ملی و منطقه‌ای متناسب با شعاع عملکردی هر نقش یا تخصص شناسایی و تعریف شده است.

وی با بیان اینکه در این سند ظرفیت‌های استان در حوزه‌های متعدد ذکر شده است عنوان کرد: اولویت‌هایی هر کدام از مسائل مربوط به صنعت و معدن، بازرگانی، گردشگری، خدمات، حمل و نقل، انرژی، بخش کشاورزی و سایر حوزه‌ها در شهرستان‌ها تعیین شده است.

عضو هیات علمی گروه زمین شناسی دانشگاه بیرجند گفت: براساس این سند اسـتان خراسـان جنوبی در افق چشم‌انداز ۱۴۱۵  اسـتانی توسعه یافته با جایگاه برتر در حوزه‌های تربیت نیروی انسـانی متعهد و متخصـص، فرآوری مواد معدنی، کشاورزی پایدار، بهره‌وری بالا در منابع آب، اسـتفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، استفاده از روحیه مشارکت مردم، اقتصـاد دانش بنیان، توسـعه گردشـگری، حفظ منابع طبیعی و محیط زیسـت، اسـتفاده بهینه از فناوری اطلاعات و ارتباطات در تعامل سـازنده با کشـور افغانسـتان است.

وی ادامه داد: برای رسیدن به چنین جایگاهی اهداف بنیادین در سند تعریف کرده‌ایم و در مجموع این سند در هشت هزار و ۸۰۰ صفحه تهیه شده که باید با سند ملی و در افق ۱۴۲۴ تطبیق داده شود.