قزوین - ایرنا - معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان این که نبود آموزش حضوری موجب اختلالات رفتاری در دانش آموزان شده است، گفت: بازگشایی مدارس در سال تحصیلی پیش رو به صورت تدریجی، اقتضایی و با ملاحظات بهداشتی انجام خواهد شد.

به گزارش ایرنا، شاهپور محمدزاده روز سه شنبه در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و روسای آموزش و پرورش استان قزوین که با موضوع "پروژه مهر و بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید" در اردوگاه شهید بابایی قزوین برگزار شد،افزود: برای مناطقی که دانش آموزان کمتری دارند از ابتدای مهر، کلاس ها به صورت حضوری برگزار می شود و ما اختیار این موضوع را به مناطق واگذار کردیم تا بر اساس اقتضای هر منطقه اقدام شود.

وی اظهار داشت: طی ۲ سال اخیر و در شرایط کرونایی پای کار آوردن همکاران و دانش آموزان در کلاس درس کار آسانی نبود و در سال تحصیلی پیش رو نیز کار ما مشکل تر شده و نیاز به تدابیر ویژه تر برای برگزاری پروژه مهر داریم.

رییس سازمان نهضت سوادآموزی تصریح کرد: تعطیلی مدارس اثرات نامطلوبی روی دانش آموزان و اولیا می گذارد و  باید این اصل را بپذیریم که هیچ چیزی جایگزین مدرسه نمی شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: تعطیلی مدارس چندین دهه از یادگیری ها را هدر می دهد و متاسفانه موجب ایجاد پدیده بی سوادی و کم سوادی می شود بنابراین باید تلاش کنیم با حفظ شرایط ویژه بهداشتی، مدارس بازگشایی شوند.

تاثر منفی تعطیلی مدارس بر سلامت جسمی دانش آموزان

وی ادامه داد: باید آخرین جایی که تعطیل می شود و اولین جایی که بعد از بحران بازگشایی می شود مدارس باشد چرا که اگر این اتفاق ایجاد نشود عواقب جبران ناپذیری را برای جامعه به دنبال خواهد داشت. 
این مسوول تاکید کرد: بر اساس گزارش های دریافتی پس از شیوع بیماری کرونا، دانش آموزان به طور روزانه پنج هزار قدم کمتر از دوران پیش از کرونا قدم برمی دارند و این امر عواقب منفی را برای سلامت آنان به دنبال دارند.  
وی با بیان اینکه آموزش حضوری هیچ جایگزینی ندارد، افزود: مدرسه بر اساس نظرات بزرگان تعلیم و تربیت، جایی است که افراد یاد می گیرند و پرورش می یابند و تعاملات اجتماعی می آموزند لذا هیچ پرده و نمایشگری جایگزین کلاس و معلم نیست و بهترین آموزش، آموزش حضوری است و ما امروز نیاز داریم آموزش را با آموزش حضوری احیا کنیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: عدم آموزش حضوری موجب ایجاد اختلالات رفتاری در دانش آموزش شده که باید در راستای کاهش این اختلالات قدم برداریم، ضمن اینکه هیچ کجا نشان نداده باز بودن مدارس موجب افزایش بیماری ها از جمله کرونا شده باشد. 

محمدزاده به وضعیت فعالیت مدارس در کشورهای مختلف دنیا در شرایط کرونا پرداخت و ادامه داد: در ایام کرونا بیش از یک میلیون دانش آموز در کشور تحت تاثیر تعطیلات کرونایی بودند و باید اذعان کرد طبق آمار جهانی، مدارس ۱۰۷ کشور جهان کاملا باز، سی کشور کاملا تعطیل و هفتاد کشور نیمه تعطیل بوده است.

وی با اشاره به اینکه تاکید رییس جمهوری این است که مبنای آموزش و پرورش بازگشایی مدارس است، خاطرنشان کرد: امسال با توجه به نظر رییس جمهور مشکلات مربوط به بازگشایی مدارس باید به حداقل برسد. این مسوول گفت: برای برخوداری از سال تحصیلی با نشاط، سه مسیر برای آموزش و پرورش مشخص شده که اولین آن، مدرسه تلویزیونی با نقش جبرانی و تکمیلی است که در مناطقی که امکان دسترسی به اینترنت ندارند این مسیر بسیار مهم است.

شبکه شاد همچنان رایگان است
معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه خاطر نشان کرد: مسیر دوم مسیری است که در فضای مجازی به آن می پردازیم که بیشتر شبکه شاد مدنظر ماست و باید یادآور شد این شبکه همچنان رایگان است.

محمدزاده افزود: مسیر سوم، آموزش حضوری است که دغدغه اصلی ماست و برای مناطقی که دانش آموزان کمتری دارند از ابتدای مهر، کلاس ها به صورت حضوری برگزار می شود.

این مسوول گفت: آموزش و پرورش استان ها می توانند با صلاحدید خود در مناطقی که فضای لازم برای فاصله گذاری وجود دارد به شرط رعایت کامل پروتکل های بهداشتی، آموزش های حضوری را از سربگیرند.

وی ادامه داد: برای مدارس متوسط جمعیت، تلاش ما این است که کلاس ها حضوری برگزار شود و از بیستم مهرماه می توانیم این شرایط را ایجاد کنیم که کلاس ها در این مدارس حضوری برگزار شود. 

رییس سازمان نهضت سوادآموزی کشور افزود: برای مدارس با جمعیت بالا چاره ای نداریم که تا زمانی که ایمنی لازم و واکسیناسیون انجام نشده همچنان مجبوریم کلاس ها را همچنان به صورت مجازی برگزار کنیم.

بنابراین با توجه به این که مقرر شده برای افراد ۱۲ تا ۱۸ ساله واکسن تهیه شود، دانش آموزان مدارس پرجمعیت نیز پس از دریافت واکسن می توانند از نعمت آموزش حضوری بهره مند شوند. 

محمدزاده اشاره به ضرورت تعامل و همکاری بین دستگاه ها، اولیا و مدارس برای پیشبرد اهداف آموزشی در کشور، گفت: اگر همه با هم تعامل داشته باشند کارها راحت تر پیش می رود چرا که چند صدایی مانع پیشرفت در آموزش می شود.