به گزارش روز سه شنبه ایرنا، «محمدحسین رزاقی» امروز در نشستی خبری با اشاره به اینکه تامین خوراک «لوبکات» به عنوان ماده اولیه تولید روغن موتور با مشکل مواجه بوده است، ادامه داد: مهمترین دلیل کمبود خوراک لوبکات، استفاده از نفت سنتزی در پالایشگاهها بوده است.
به گفته رزاقی، «نفت سنتزی» ترکیبی از نفت خام و میعانات گازی است و به همین دلیل سهم تولید فرآوردههای سنگینتر مانند لوبکات در سبد پالایشگاهها کاهش داشته است.
وی تاکید کرد: بر اساس آمار بورس کالا، از ابتدای سال جاری تا ۱۵ شهریور ماه حجم لوبکات معامله شده پالایشگاه تهران و اصفهان در این بورس نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۳۰ هزار تن معادل ۳۰ درصد کاهش داشته است.
رزاقی از مکاتبه با شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی برای تامین لوبکات خبر داد و افزود: اگرچه به دلیل افزایش تولید گاز از پارس جنوبی، میعانات گازی باید به مصرف پالایشگاهها برسد اما خواسته ما این است که نفت سنتزی به پالایشگاههایی تحویل شود که سهم کمتری در تولید لوبکات دارند و یا پالایشگاههای تبریز و آبادان، لوبکات بیشتری تولید کنند.
وی از تولید گرید جدید روغن موتور در این شرکت خبر داد و افزود: این گرید خاص تاییدیه خودروسازی بنز را دریافت کرده و به دنبال دریافت تاییدیه از سوی ۳ شرکت دیگر هستیم.
رزاقی ادامه داد: تولید این روغن موتور، اتفاق بزرگی برای صنعت روغن موتور محسوب میشود و امیدواریم با دریافت تاییدیههای بیشتر، این محصول را با کیفیت و قیمت رقابتی در بازارهای جهانی عرضه کنیم و بازار هدف ما کشورهای حاشیه خلیج فارس است.
وی با بیان اینکه در تولید این محصول، انتقال تکنولوژی به کشور انجام شده است، گفت: میتوان در آینده، محصولات دیگری را نیز تولید کنیم.
مدیرعامل نفت سپاهان از افزایش ۱۰ درصدی فروش حجمی این شرکت در ۵ ماهه اول امسال خبر داد و افزود: تولید نیز در همین بازه زمانی، افزایش ۵ درصدی را نشان میدهد.
وی با بیان اینکه در سال جاری پالایشگاه اصفهان ۳ اورهال(تعمیرات اساسی) در برنامه داشته که ۲ مورد آن انجام شده و اورهال سوم از نیمه مهرماه آغاز خواهد شد، گفت: به دلیل این اورهالها، ۳۰ هزار تن کاهش دریافت خوراک از پالایشگاه اصفهان داشتیم که از طریق پالایشگاه بندرعباس تامین شد.
مدیرعامل نفت سپاهان حداکثر ظرفیت سالانه برای دریافت خوراک لوبکات در کشور را ۲ میلیون تن عنوان کرد و افزود: اما به دلیل کمبود خوراک، واحدهای روغن سازی معمولا با ۷۰ درصد از ظرفیت خود کار میکنند.
وی از افزایش ۵۰ درصدی قیمت لوبکات نسبت به سال گذشته به دلیل افزایش قیمت نفت خبر داد و گفت: با این حال قیمت روغن موتور نسبت به سال گذشته ثابت بوده است.
رزاقی به برنامه ریزی برای ایجاد تعویض روغنیهای زنجیرهای در کشور اشاره کرد و افزود: با اینکار روغن موتور با قیمت واقعی خود به دست مصرفکننده میرسد.
اکنون نیز برای تامین نیاز ناوگان حمل و نقل دیزلی بار و مسافر، در برخی بنادر کشور، عرضه و تعویض روغن موتور خودروهای دیزلی انجام میشود.
به گفته رزاقی، فروش داخلی روغن موتور در کشور ۳۳ درصد رشد داشته است.
وی با تاکید بر اینکه امیدواریم امسال به ۳۰۰ میلیون دلار صادرات برسیم، ادامه داد: ارز حاصل از صادرات به جز مواردی که برای خرید و واردات تجهیزات مورد استفاده قرار میگیرد، در سامانه نیما عرضه میشود.
به گزارش ایرنا، لوبکات جزء اصلی و ماده اولیه تولید روغن موتور که حدود ۸۵ الی ۹۵ درصد آن را تشکیل میدهد، یکی از برشهای (محصولات) نفتی بنام برش روغن یا لوبکات (lube cut) است که از پالایشگاههای نفت خام تأمین شده و در پالایشگاههای روغن، عملیات پالایش روی لوبکات انجام شده و مادهای به نام روغن پایه به عنوان ماده اصلی روغنهای موتوری ، صنعتی و گریس از آن بدست میآید.