به گزارش ایرنا، شیوع ویروس کرونا موجب نگرانی، اضطراب و دلهره والدین از بازگشایی مدارس شده و ترس آنها را از حضور فرزندانشان در اجتماع دوچندان کرده است تا آنجا که این روزها با نگرانی اخبار مربوط به بازگشایی مدارس را دنبال میکنند.
با وجود واکسیناسیون معلمان و اعلام وزارت بهداشت مبنی بر اینکه واکسن کرونا مخصوص جوانان زیر ۱۷ سال به تعداد مورد نیاز وارد شده و از چند روز آینده کار واکسیناسیون آغاز می شود و همچنین اعلام وزارت آموزش و پرورش که شرایط برای بازگشایی مدارس مهیاست ولی هنوز اما و اگرهایی وجود دارد.
برخی از والدین هنوز هم معتقدند که شرایط بهداشتی فضاهای آموزشی و مدارس استان برای حضور دانش آموزان فراهم نشده و برخی از ابهام ها در این زمینه به روشنی تشریح نشده است.
در کنار همه دغدغههایی که خانوادهها این روزها برای آموزشهای حضوری فرزندشان دارند همچنان موضوعات و مباحثی نظیر لزوم بهرهمندی همه اقشار از آموزش و دسترسی به ابزار هوشمند، توجه همه جانبه به آموزش حضوری و آسیبهای در خانه ماندن بیش از پیش مطرح است.
به گفته مسوولان آموزش و پرورش استان، ۲۳۵ هزار دانشآموز در مقاطع مختلف در استان تحصیل می کنند و تمهیدات لازم برای رفع نگرانی و دغدغه خانوادهها نسبت به بیماری کرونا اندیشیده شده است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین در این زمینه اعلام کرده است که حضور دانش آموزان در مدارس کم جمعیت با رعایت دستورالعملهای بهداشتی خواهد بود و نباید خانوادهها نگران رعایت این دستورالعمل ها در مدارس باشند.
خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی قزوین به سراغ برخی از خانوادههای دانش آموزان رفته است؛ جالب آنکه خانوادههای بسیاری به رغم دغدغه سلامتی فرزندشان، از آموزش مجازی و کیفیت پایین آن در مقابل آموزش حضوری نگراناند و تمایل دارند آموزش حضوری به طور کامل تعطیل نشود و با رعایت قواعد بهداشتی در ایامی از هفته برقرار باشد.
اکرم صفری مادر دانشآموز کلاس اول ابتدایی در خصوص آموزش حضوری مدارس، گفت: فرزند من سال گذشته کلاس اول بود و با تعطیلی مدارس در اسفند ماه و آموزش مجازی واقعاً نتوانست به خوبی درس بخواند.
وی با بیان اینکه آموزش مجازی برای مدارس ابتدایی جوابگو نیست، افزود: در سال تحصیلی جدید درخواست تکرار پایه برای فرزندم را داشتم تا بتواند دروس را به خوبی یاد بگیرد.
صفری با اشاره به مشکلات مادران شاغل، تصریح کرد: مجازی بودن آموزشهای دانش آموزان ابتدایی دغدغه مادران شاغل را چند برابر مادران خانهدار کرده است چرا که تنها بودن کودک در منزل و بیتوجهی به آموزشها از یک طرف و همچنین از لحاظ دسترسی به اینترنت و فضای مجازی نیز نگرانیهایی را به همراه دارد.
مهسا محمدی مادر یک دانش آموز قزوینی نیز در این خصوص گفت: حتی فرزندم را برای آشنایی با معلم به مدرسه نمیبرم، چون با وجود ویروس کرونا حضور در مدرسه برای فرزندم خطر دارد و به ریسک آن نیز نمیارزد بنابراین خودم به فرزندم آموزش میدهم و آموزش را از بستر مجازی و تلویزیون نیز دنبال میکنم.
محمدی تاکید کرد: با توجه به ارزشیابیهای که از دانش آموزان انجام شده است تدریس در فضای مجازی جواب داده و بهتر است این روش تدریس تا پایان کرونا ادامه پیدا کند.
مریم نجفی که فرزندش در دوره راهمایی مشغول تحصیل است، با اشاره به نگرانیها موجود و شیوع کرونا در جامعه، گفت: از یک طرف نگران بازگشایی مدارس و افزایش شیوع بیماری و خیز کرونایی از آبان ماه هستم و از طرف دیگر آموزشهای مجازی نیز جوابگوی نیاز آموزشی فرزندم نیست.
نجفی اظهار داشت: اگر امسال هم کلاسهای درس به صورت غیر حضوری باشد، تأثیر خوبی بر روی رفتارهای اجتماعی دانش آموزان نخواهد داشت از سوی دیگر چون اغلب خانواده ها تک فرزند هستند، بسیاری از دانش آموزان، رفتارهایی را که در کنار دوستان و همکلاسیهای خود یاد میگیرند در آموزش های مجازی به فراموشی می سپارند.
وی تصریح کرد: از طرفی، آموزش در فضای مجازی به تنهایی، پاسخگوی نیازهای درسی دانش آموز نیست بنابراین گاهی والدین مجبورند برای آموزش بهتر، از معلم خصوصی کمک بگیرند که این هزینه مضاعف برای خانوادهها است و برای همه این امکان وجود ندارد.
یکی از معلمان در این خصوص گفت: تغییر روش مجازی به حضوری باعث سردرگمی، استرس و اضطراب در کودکان میشود بنابراین باید روش آموزشی به طور کامل حضوری یا به صورت مجازی باشد.
حمید حسینخانی با اشاره به دشواریهای که آموزشهای مجازی و حضوری توامان با یکدیگر برای فرهنگیان دارد، افزود: اگر ما بخواهیم هر دو روش را با هم تدریس کنیم زمان زیادی باید صرف کنیم و آموزشها هم متفاوت میشود.
آمادگی سرویسهای مدارس برای سال تحصیلی جدید
رییس اداره انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش استان قزوین از آمادگی سرویسهای مدارس برای بازگشایی حضوری کلاسهای درس خبر داد و گفت: هیچ گونه مشکلی برای تردد دانش آموزان در صورت حضوری بودن کلاسهای درس نداریم.
مرتضی طاهرخانی افرود: با وجود آنکه هنوز زمان آغاز حضوری سال تحصیلی با توجه به شرایط کرونایی مشخص نیست، اما با این حال اقدامات لازم را در خصوص ساماندهی سرویسهای مدارس انجام دادهایم تا در هر زمانی که اعلام شد برای ساماندهی سرویسهای مدارس مشکلی نداشته باشیم.
وی با بیان اینکه کارگروه ماده ۱۸ برای ساماندهی سرویس مدارس تشکیل و فراخوانی برای جذب پیمانکار صادر شده است، اظهار داشت: هم اکنون ۴۰ پیمانکار اعلام آمادگی کردند و فرآیند پایش پیمانکاران با هماهنگی پلیس راهور و اداره آموزش و پرورش قزوین در کارگروه ماده ۱۸ انجام شده است.
طاهرخانی با بیان اینکه آموزشهای لازم ویژه رانندگان مدارس انجام شده است و آمادگی داریم حتی اگر آغاز سال تحصیلی از اول مهرماه به صورت حضوری باشد برای ارائه خدمات به دانش آموزان اقدام کنیم، تصریح کرد: سرویس مدارس بر اساس تقاضای مدارس خدمات خود را ارائه میکند و ما منتظر اعلام وزارت آموزش و پرورش در مورد نحوه فعالیت مدارس در سال تحصیلی جدید هستیم.
این مسوول تاکید کرد: فرآیند نظارت بر سرویس مدارس توسط سه دستگاه شامل آموزش و پرورش، نیروی انتظامی و شهرداری انجام میشود.
طاهرخانی با اشاره به واکسینه شدن کلیه رانندگان سرویسهای مدارس استان، افزود: رانندگانی که هر دو واکسن کرونا را دریافت کرده باشند با ما همکاری خواهند داشت.
وی خاطرنشان کرد: هرگونه فعالیت سرویس مدارس در سال جدید منوط به تصمیم ستاد ملی کرونا است و باید به دغدغههای اولیا در خصوص امنیت و چگونگی حضور دانش آموزان در مدارس به ویژه در شرایط کرونایی توجه کرد.
رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش استان قزوین درباره افزایش شهریه سرویس مدارس، گفت: این افزایش شهریه را شورای شهر هر استان ابلاغ میکند و امسال ۳۰ درصد افزایش سرویس مدارس را نسبت به دو سال پیش مصوب کرده اند.
نمیتوان یک نسخه واحد برای بازگشایی مدارس استان قزوین پیچید
مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین با بیان اینکه نمیتوان برای بازگشایی مدارس، یک نسخه واحد پیچید، گفت: سال تحصیلی ۱۴۰۰ ترکیبی از آموزشهای مجازی و حضوری خواهد بود و در بازگشایی حضوری کلاسها به صورت تدریجی، هوشمندانه و با روشهای متفاوت عمل خواهیم کرد.
حسنعلی اصغری افزود: قطعاً مدارس از روز اول مهرماه بازگشایی خواهند شد اما با توجه به شرایط جامعه به دلیل شیوع کرونا، اصراری بر حضوری بودن کلاسهای درس نداریم.
وی اظهار داشت: تدابیر لازم برای بازگشایی مدارس اندیشیده شده است و طرح پروژه مهر به طور پیوسته در جلسات، کارگروهها و کمیتههای مختلف در حال پیگیری است تا فضا را از جهات مختلف برای ورود دانش آموزان به کلاسهای درس آماده کنیم.
اصغری اضافه کرد: با توجه به شرایط گسترش ویروس کرونا به نظر میرسد باید تصمیمات مسوولانه و واقع بینانه گرفته شود چون قرار شده است همه برنامه های تشکیل کلاس ها به صورت مجازی، نیمهحضوری یا حضوری برای سال تحصیلی چیده شود.
وی اضافه کرد: ما تابع نظرات تخصصی دانشگاه علوم پزشکی و مصوبات ستاد پیشگیری از کرونا هستیم تا بتوانیم با اخذ بهترین تصمیمات آرامش خاطر بیشتری را برای دانش آموزان و خانوادههای آنها ایجاد کنیم.
این مسوول با بیان اینکه ۱۳۰ روستای استان قزوین فاقد پوشش اینترنت هستند، افزود: ۱۳۲ مدرسه در استان، کمتر از ۱۰ دانش آموز دارند و همچنین تعداد دانش آموزان ۵۴۸ مدرسه کمتر از ۵۰ نفر است که با در نظر گرفتن گسترش بیماری کرونا در این مناطق و با توجه به تراکم جمعیت مدرسه، آموزشهای حضوری در این مدارس و نحوه برگزاری کلاسهای درس با نوبت دهی توسط مدیریت مدرسه به صورت تدریجی از آبان ماه انجام خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: در شهرستانها و مناطقی که شیوع ویروس کرونا بیشتر است کلاسها مجازی بوده و در شبکه "شاد" برگزار میشود.
مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین، مدرسه محوری را یکی از مهمترین روشهای آموزش و پرورش برای برونرفت از مشکلات عنوان کرد و افزود: سلامت دانشآموزان به اندازه خود آموزش برای ما مهم است و در اولویت قرار دارد و در شیوه تعامل با ذینفعان شامل فرهنگیان، دانش آموزان و خانوادهها به خوبی به این نکته توجه شد و شبکهسازی بین خانواده، دانشآموز و معلم برای پیگیری اهداف توسعه آموزشی و تربیتی در دستور کار قرار گرفت.
وی اضافه کرد: با توجه به دسترسی نداشتن دانش آموزان مناطق محروم به آموزشهای مجازی، درسنامه هایی آماده شده است که به دست تمام دانش آموزان در مناطق کم برخوردار خواهد رسید.
مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین افزود: آموزش از طریق شبکه آموزش سیما در سال تحصیلی جدید ادامه دارد که این اتفاق، تجربهای نو در نحوه یادگیری بود و مدرسه تلویزیونی گام مؤثری در عدالت آموزشی برای دسترسیهای عادلانهتر به فرصتهای آموزشی با آموزشهای باکیفیت و معلمان برتر است.
وی تصریح کرد: تجارب سال گذشته باعث شده تا بر جامعه آماری خود، نظارت دقیقتر و جامعتری داشته باشیم و تمام تلاش خود را برای رفع نگرانی خانوادهها به کار بگیریم.
اصغری با بیان اینکه آموزش حضوری نیز در مدارس به صورت تدریجی خواهد بود، افزود: کلاسهای درس در مدارس با تعداد دانش آموزان کمتر از ۵۰ نفر و کمتر از ۱۵ دانش آموز در هر کلاس، به صورت کاملاً حضوری از سوم مهرماه برگزار میشود.
وی اظهار داشت: این مدارس بیشتر در مناطق روستایی، مدارس عشایری و مناطقی که فاقد پوشش اینترنت هستند و دانش آموزان نمیتوانند از شبکه شاد بهره ببرند، قرار دارند.
اصغری اصافه کرد: همچنین کلاسهای درس در مدارس با جمعیت دانش آموزی ۵۰ تا ۱۵۰ نفر به صورت ترکیبی برگزار میشود به این شکل که دانش آموزان نوبت بندی میشوند و تعدادی از آنها سه روز را در هفته به صورت حضوری به مدرسه می روند و تعداد دیگر از شبکه شاد بهره میبرند.
وی یادآور شد: در حال حاضر بیش از ۹۸ درصد فرهنگیان و عوامل اجرایی استان واکسینه شده اند و در این خصوص هیچ گونه مشکلی نداریم.
کلام آخر:
در شرایط کرونایی فعلی، آغاز سال تحصیلی جدید به صورت حضوری با رعایت تمامی دستورالعمل های بهداشتی برای بسیاری از خانواده ها از اهمیت زیادی برخوردار است که جز با تعامل و برنامه ریزی صحیح متولیان آموزش و پرورش، مدارس و اولیا میسر نخواهد شد.