به گزارش روز سه شنبه روابط عمومی مرکز فقهی ائمه اطهار، آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی در اولین جلسه درس خارج اصول حوزه علمیه قم، افزود: ممکن است یک وقتی امام حسین (ع) عنایتی کند و هیچ کسی هم در حرم و مجلس ایشان مبتلا نشود و تردیدی در این وجود ندارد؛ ولی به حسب ظاهر مثل این است که بگوئیم در حرم امام حسین (ع) تفنگ کار نمیکند، در حالی که شاهد بودیم صدام با مامورین ملعونش به حرم امام حسین (ع) حمله کردند و جای گلولهها الآن بر دیوارهای حرم موجود است.
وی در ادامه بیان کرد: حوزهها همیشه گرفتار طوفانها و حوادث بودند، یعنی اگر کسی تاریخ حوزههای علمیه شیعه را از زمان شیخ طوسی دنبال کند میبیند زمانی نبوده که حوزهها به گرفتاریهای مختلف مبتلا نشده باشند که این گرفتاری ها یا از ناحیه حکام وقت، یا از ناحیه جنگها، یا از ناحیه فقر، مریضی یا کسالت بوده اما آنچه انسان میبیند این است که هیچ مانعی حرکت علمی شیعه را متوقف نکرده و همیشه چه حوزهی علمیه قم و نجف با قوت و جدیت به حرکت علمی خودشان ادامه دادهاند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: باید بدانیم بدون علم نمیتوان به جایی رسید ولو به مقامات عرفانی سیر و سلوک. منظور ما از علم، حقیقت علم است نه اینکه یک مقدار اصطلاحات و قواعد را علم بنامیم، بلکه حقیقت علم همان نوری است که باید در درون ما ایجاد شود.
وی علم را راه خشیت از خدا دانست و ادامه داد: «انما یخشی الله من عباده العلماء » راهش فقط علم است منتهی علما و علمی که به حقیقت علم رسیده باشند یعنی کسی که فعل او قول او را تصدیق کند.
فاضل لنکرانی با بیان اینکه عالم وقتی آیات خدا را دید نمیتواند عملاً از یاد خدا غافل باشد، گفت: عالم کسی است که وقتی حرف میزند، گوش میکند، غذا میخورد، کاری را انجام میدهد، درس میگوید یا درس میشنود خودش را در محضر خدا میبیند، اگر شخص خودش را در محضر خدا دید این میشود «یصدق فعله قوله»، این میشود عالم. بنابراین هر کسی، به هر بعدی از ابعاد علم و حقیقت علم رسید باید خشیت از خدا در او به وجود بیاید.
رییس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) با اشاره به یک مطلب منتشر شده در فضای مجازی از قول بعضی از کسانی که مراتبی در سیر و سلوک داشتهاند و به نقل از مرحوم آقای قاضی این علوم را حجاب دانسته و بعد تاکید میکند که این علوم مانع است، گفت: درباره مرتبهی مرحوم آقای قاضی نمیخواهیم حرفی بزنیم و قضاوت کنیم که این کار بر عهدهی اهلش هست، ولی این حرف، به نظر ما مطابق با قرآن و روایات نیست که بگوئیم این علوم مانع است چرا که این موضوع با آیه «والذین اوتوا العلم درجات»، مخالفت دارد.
فاضل لنکرانی افزود: قرآن این همه تشویق میکند به اینکه سراغ علم بروید، علم خشیت میآورد، خشیت هم درجه انسان را بالا میبرد ما بخواهیم به بهانه سیر و سلوک دور علم را خط بکشیم نه مطابق با قرآن است و نه مطابق با روایات است و هیچ ضابطهای ندارد.
وی ادامه داد: اینکه بگوئیم پنج سال، ده سال، درس خواندیم بقیهاش را سراغ سیر و سلوک برویم، سیر و سلوک سر جای خودش، ولی بزرگان ما تا آن لحظات آخر دست از علم برنداشتند، تا لحظات آخر دست از تحقیق و مطالعه و نوشتن برنداشتند، کنارش امور عبادی هم سر جای خودش بوده، نماز شب، قرائت قرآن، نوافل، اینها هم سر جای خودش بوده است.
وی در پاسخ به سؤال برخی که میگویند علم حجاب است گفت: بله علم حجاب است اما حجاب نورانی است و تا به این حجاب نورانی نرسیم به آن خشیت نمیرسیم، چرا که معنای حجاب این نیست که به سراغش نرویم، یک حجابهایی را باید سراغش رفت تا بتوانیم به مرحله بعد برسیم و الا انسان سراغش نرود اصلاً حجاب معنا ندارد و موضوعش منتفی میشود.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: ما باید سراغ علم برویم و خسته نشویم، چرا که یکی از کارهای شیطان این است که در مسیر علمی میخواهد انسان را فریب بدهد، لذا اهتمام خود را به درس روز به روز بیشتر کنیم، و بدانیم «رب زدنی علماً و عملاً و الحقنی الصالحین» دستوری بوده که خدا به پیامبر اکرم فرمود، او مأمور بود اینگونه دعا کند، علم هم منتهی ندارد و پایان پذیر نیست.
فاضل لنکرانی خاطرنشان کرد: وقتی انسان درس بخواند، همه موضوع و محمول و زوایا و ابعاد قضایا برایش روشن میشود، بنابراین تا میتوانیم درس بخوانیم، تا میتوانیم تلاش کنیم، چراکه مردم امروز به یک روحانی واجد شرایط بسیار نیازمند هستند.
رییس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع)گفت: تبلیغات علیه روحانیت فراوان است و این تبلیغات منفی همیشه بوده اما فراز و فرود داشته، ولی باید بدانیم مردم، حتی غیر مسلمانها به یک روحانی ملا، باتقوا، بصیر، خوش فکر، نیازمند هستند.
به گفته وی، در شروع سال اخلاص خودمان و قصد قربت خودمان را بیشتر کنیم متوسل به امام زمان(عج) بشویم، خودمان را در محضر آن حضرت ببینیم، آن حضرت را ناظر بر اعمالمان بدانیم و از حضرت هم استمداد کنیم برای ما و برای حفظ حوزههای علمیه، حفظ این درسها، تقویت این بحثها و رشد این بحثها دعا کنند./