"ام کلثوم امیدی" روز جمعه در گفتوگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: حوزه علمیه خواهران در راستای رسیدن به اجتهاد در مسائل جامعه به ویژه زنان و خانواده و هدایت اثرگذار تحولات اجتماعی اقدامات مطلوبی را انجام داده است.
وی افزود: رشد علمی و معرفتی پژوهشگران، محققان و طلاب مستعد و نخبه خواهر در سالهای اخیر نشان میدهد که نقش بانوان طلبه در حوزههای علمی و معرفتی بیش از گذشته در حال پررنگ تر شدن است.
مدیر حوزه علمیه خواهران استان همدان اظهار داشت: نظام برنامه ریزی حوزه های علمیه خواهران از نظام مرکزی محور به مدرسه محور تبدیل شده که در این زمینه برای انجام کارهای علمی، پژوهشی، زیرساختی، آموزشی و معرفتی برنامه ریزی های گستردهای انجام شدهاست.
امیدی، توجه اسلام به زنان و فعالیت اجتماعی آنان را موجب گسترش حوزههای علمیه خواهران در انقلاب اسلامی ایران دانست و اظهار داشت: نهضتی در میان بانوان برای کسب معارف دینی، تولید علم و نظریه پردازی در عرصههای مختلف علوم اسلامی انسانی به ویژه پیرامون زن و خانواده شکل گرفته است.
وی خاطرنشان کرد: خواهران طلبه در ایام کرونا در کنار رسالت همسرداری، خانه داری و فرزند پروری به صورت مجازی با جدیت دروس خود را دنبال کردند.
به گفته وی، حوزههای علمیه خواهران استان همدان ظرفیت پذیرش ۵۰۰ طلبه به صورت روزانه و خوابگاهی را دارد که در شرایط همه گیری ویروس کرونا کلاس ها به صورت مجازی و در سامانه «مَدرَس» برگزار می شود.
امیدی با بیان اینکه سامانه مدرس بعد از شیوع کرونا و با توجه به ضرورت حفظ سلامت طلاب خواهر برای آموزش غیرحضوری طلاب راهاندازی شد، خاطرنشان کرد: در این سامانه طلاب مدارس علمیه خواهران به صورت برخط در کلاسها حاضر شده و آموزشها را فرامیگیرند.
به گفته وی، در سال تحصیلی جدید از ۶۱۳ طلبه ثبت نام شده، ۲۸۰ نفر در مقطع ۲ تحصیلی موفق به کسب حد نصاب نمره و قبولی در آزمون شدند که این عدد نسبت به سال گذشته ۲۰.۹۱ درصد رشد داشته است.
مدیر حوزه علمیه خواهران استان همدان اظهار داشت: در رشته فقه و اصول و گرایش خانواده نیز شاهد استقبال ۳۵ نفر برای تحصیل در مقطع چهار هستیم و این رشته از سال آینده راه اندازی خواهد شد.
استان همدان دارای ۱۱ مدرسه علمیه فعال برای خواهران است که هزار و ۲۱۱ طلبه در سال تحصیلی جاری در مدارس حوزه های علمیه استان همدان مشغول به تحصیل و هزار و ۸۱۰ نفر نیز فارغ التحصیل هستند.