مشهد- ایرنا- گذار از خیزهای پی در پی شیوع ویروس کرونا جز با تلاش و مجاهدت مدافعان سلامت ممکن نمی‌شد که در آن میان اورژانس ۱۱۵ نقش مهمی در فرآیند درمان مبتلایان به کووید ۱۹ و انتقال بیماران بدحال به مراکز درمانی، به‌ویژه در موج پنجم اوج‌گیری این ویروس ایفا کرده است.

به گزارش ایرنا، ۲۶ شهریورماه سالروز تاسیس اورژانس پیش بیمارستانی در ایران، روز ملی اورژانس و فوریت های پزشکی نامگذاری شده است.
تاریخچه تاسیس اورژانس پیش بیمارستانی در ایران به سال ۱۳۵۴ باز می گردد که کشور ما پس  از آمریکا، کانادا و استرالیا، چهارمین کشور جهان بود که به شبکه اورژانس پیش بیمارستانی مجهز شد.
فرو ریختن سقف سالن فرودگاه مهرآباد در آذرماه  سال ۱۳۵۲ به دلیل ارتعاشات ناشی از صداهای موتورهای جت در باند پرواز و آسیب دیدگی سازه منجر به جان باختن و مجروحیت ۲۷ نفر از هموطنانمان شد و این در حالی بود که در آن زمان در کشور سیستم مشخصی برای امدادرسانی و انتقال مجروحان به بیمارستان وجود نداشت و این سانحه وحشتناک، جرقه ای برای تاسیس مجموعه ای شد که امروز با عنوان سازمان ملی اورژانس کشور شناخته می شود.
در  استان خراسان رضوی اکنون ۲۴۸ پایگاه شهری و جاده ای اورژانس ۱۱۵ دایر است که ۱۵۵ پایگاه از این تعداد زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد قرار دارد.
خدمات رسانی اورژانس ۱۱۵ در استان پهناور خراسان رضوی با ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفر جمعیت در قالب ۶ دانشکده و دانشگاه علوم پزشکی مستقر در این استان شامل مشهد، سبزوار، گناباد، تربت حیدریه، نیشابور و تربت جام در حال انجام است.
در دوران شیوع کرونا تعداد تماس ها و  ماموریت های اورژانس ۱۱۵ در استان خراسان رضوی رشد چشمگیری یافته است، به طوری که تماس های با اورژانس در سال جاری و همگام با اوج گیری امواج چهارم و پنجم کرونا در استان رشدی سه برابری نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است.

امدادرسانی به ۲۰ هزار بیمار کرونایی توسط اورژانس ۱۱۵

رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: اورژانس ۱۱۵ از ابتدای امسال در مناطق زیر پوشش این دانشگاه در خراسان رضوی به حدود ۲۰ هزار بیمار با علائم مشکوک به کرونا امدادرسانی و آنها را به بیمارستان منتقل کرده است.
دکتر علی یزدانی افزود: در سال جاری بیش از ۱۶۳ هزار ماموریت اورژانسی در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شده است که کمتر از ۱۵ درصد آن مربوط به مبتلایان به کرونا بوده است.
وی گفت: بقیه ماموریت های اورژانس مربوط به سوانح رانندگی، ماموریت های غیرتصادفی مانند سکته قلبی و مغزی بوده است.
وی تصریح کرد: در این مدت حدود ۱۰ هزار نفر از بیماران توسط اورژانس ۱۱۵ به مراکز درمانی منتقل شده و بیش از ۹ هزار نفر نیز در محل درمان شده اند.
مدیر حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: اورژانس پیش بیمارستانی در سه حوزه ماموریت های تصادفی اورژانس، غیرتصادفی، هوایی و کووید ۱۹ به بیماران خدمت رسانی می کند که ارائه خدمات باکیفیت و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از مهمترین اهدافی است که دنبال می شود.
دکتر یزدانی توسعه پایگاهها و بازسازی ناوگان آمبولانس  اورژانس پیش بیمارستانی، طرح پوشش فراگیر اورژانس پیش بیمارستانی در حرم رضوی و اطراف آن، همکاری با مراکز واکسیناسیون کرونا و استقرار آمبولانس ها در این اماکن، جذب نیروهای فوریت های پزشکی در آزمون استخدامی و توسعه سیستم بی‌سیم دیجیتال در استان را از مهمترین اقدامات این حوزه در سال جاری عنوان کرد.

تماس سه برابری مردم با اورژانس ۱۱۵ در اوج کرونا 

 معاون مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از افزایش سه برابری تماس با اورژانس ۱۱۵ در مناطق زیر پوشش این دانشگاه در استان خراسان رضوی در سال جاری، همزمان با موج های چهارم و پنجم شیوع کرونا نسبت به مدت مشابه پارسال خبر داد.

دکتر حسین محزون افزود: اورژانس پیش بیمارستانی به عنوان خط مقدم همراهی با بیماران کرونایی، خدمات اولیه را به آنان ارائه می کند.
وی افزود: در پنج ماه ابتدای سال جاری بیش از ۵۴۸ هزار تماس با اورژانس ۱۱۵ خراسان رضوی گرفته شده که این میزان سه برابر مدت مشابه سال گذشته بوده است.
وی گفت: بخشی از تماس‌ها به اورژانس مزاحمت‌های تلفنی یا تماس های غیرمرتبط و یا به منظور دریافت مشاوره تلفنی برای بیماران حاد بوده است.
محزون افزود: اورژانس ۱۱۵ پاسخگوی مشاوره تلفنی در موارد عادی نیست و سامانه‌های مختلف مانند ۱۹۱ و ۱۹۰ برای این امور وجود دارد لذا از مردم تقاضا داریم با اشغال کردن تلفن اورژانس، بیماران نیازمند را از خدمات رسانی محروم نکنند. 

کمبود ۷۰ پایگاه اورژانس در مشهد

مدیر روابط عمومی اورژانس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: هم اکنون ۹۰ پایگاه اورژانس ۱۱۵ در شهر مشهد فعال است که برای ارتقای خدمات رسانی حدود ۷۰ پایگاه اورژانس دیگر در این شهر نیاز داریم.
محمد علیشاهی افزود: در بسیاری از کشورها،  شهرداری‌ها کمک‌های فراوانی به نیروهای امدادی می‌کنند، لذا حوزه‌های مختلف خارج از دانشگاه علوم پزشکی در این زمینه باید یاری کنند تا مانند آتش نشانی و پلیس بتوانیم خدمات اورژانس را هم در شهر توسعه دهیم. 
وی ادامه داد: همچنین خیّرین سلامت می توانند با احداث پایگاههای اورژانس ۱۱۵ در ارتقای سطح خدمات پیش بیمارستانی موثر باشند.
مدیر روابط عمومی اورژانس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به معضل گرانی زمین مورد نیاز برای احداث پایگاههای اورژانس گفت: در سال‌های اخیر توانسته ایم حدود ۵۰ درصد پایگاه‌های کانکسی اورژانس سطح شهر مشهد را به پایگاه‌ و ساختمان تبدیل کنیم. 
علیشاهی افزود: در دوران کرونا  با توجه به افزایش ماموریت ها، پرسنل اورژانس چندین برابر ظرفیت تعریف شده به بیماران خدمات رسانی کرده اند.

چالش بخش‌های اورژانس در خدمات دهی به بیماران کرونایی 

رییس اورژانس عدالتیان بیمارستان امام رضا(ع) مشهد با اشاره به برخی درمان‌های غیرعلمی و خانگی بیماران کرونایی گفت: در بخش پذیرش بیمارستان، چالش های زیادی داریم تا اعتماد مردم به بیمارستان حفظ شده و بیماران بدحال‌ خود را در خانه نگه نداشته و با مراجعه به بیمارستان از درمان‌های غیرعلمی پرهیز کنند. 
دکتر حمید زمانی مقدم افزود: به دلیل توسعه درمانهای غیرعلمی در موج اول کرونا، با تعداد زیادی مسمومیت‌های الکلی مواجه بودیم که پیش از آن هیچگاه با چنین حجمی از مسمولیت الکلی مواجه نبوده ایم.

رییس بخش اورژانس بیمارستان قائم مشهد نیز گفت: مشهد نیاز به توسعه اورژانس های مرتبط با سکته‌های مغزی و یا به طور کلی اورژانس‌های مغز و اعصاب دارد.

دکتر مهدی فروغیان افزود: در حال حاضر تنها بیمارستان قائم مشهد و بیمارستان رضوی به صورت محدودتری خدمات اورژانسی مرتبط با سکته‌های حاد مغزی را ارائه  می‌دهند که با توجه به زمان طلایی و محدود ارائه خدمات درمانی به بیماران سکته مغزی و جمعیت شهر، اورژانس های فعال کد ۷۲۴ ویژه بیماران سکته مغزی باید توسعه یابد. 

به گزارش ایرنا، پس از مدتها درگیری کشور با پنجمین موج طغیان ویروس کرونا، شمار ابتلا به بیماری کووید ۱۹ رو به کاهش گذاشته است. 

بر اساس آخرین آمار رسمی تاکنون پنج میلیون و ۳۹۶ هزار و ۱۳ نفر در ایران به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. بیماری کووید ۱۹ جان ۱۱۶ هزار و ۴۳۶ نفر را نیز تاکنون در کشورمان گرفته است. همچنین چهار میلیون ۷۰۸ هزار و ۱۹۵ نفر از مبتلایان به ویروس کرونا در ایران تاکنون بهبود یافته‌اند.  

هم‌اینک ۵۷ شهرستان کشور در وضعیت قرمز، ۲۳۸ شهرستان در شرایط نارنجی و ۱۳۶ شهرستان در وضعیت زرد شیوع ویروس کرونا قرار دارند. ۱۷ شهرستان نیز در وضعیت آبی قرار گرفته‌اند.

همچنین تاکنون ۲۷ میلیون و ۷۹۰ هزار و ۸۳۵ شهروند ایرانی دوز نخست واکسن کرونا و ۱۳ میلیون و ۴۵۹ هزار و ۶۲۵ نفر دوز دوم آن را تزریق کرده و واکسینه شده‌اند. بر این اساس مجموع واکسنهای تزریق شده در ایران به ۴۱ میلیون و ۲۵۰ هزار و ۴۶۰ دوز رسیده است.

"پاندمی کرونا" در سطح جهان ۲۲۸ میلیون و ۴۰۷ هزار و ۳۱۸ نفر را بیمار کرده و جان چهار میلیون و ۶۹۲ هزار و ۷۹۵  نفر را گرفته است. ۲۰۴ میلیون و ۹۸۳ هزار و ۴۱۹ نفر از افراد مبتلا به ویروس کرونا هم تاکنون در سطح جهان درمان شده‌اند.

آمریکا در این میان با ۴۲ میلیون ۷۹۹ هزار ۹۰۷ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ و همچنین ۶۹۰ هزار و ۷۱۴ قربانی ویروس کرونا، بیشترین آمار ابتلا و تلفات ناشی از پاندمی کرونا را در جهان به خود اختصاص داده است. پس از آمریکا کشورهای هند، برزیل و انگلیس بیشترین شمار افراد مبتلا به ویروس کرونا را دارند.

ایران بر اساس آخرین آمارهای رسمی جایگاه هشتم را در جدول بیشترین جمعیت مبتلایان به کرونا در میان کشورهای جهان دارد.