سنندج - ایرنا - معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی کردستان گفت: میانگین حداکثر دمای هوای استان با کاهش سه درجه‌ای روبرو بوده و از ۳۱ درجه به ۲۸ درجه سانتی‌گراد کاهش یافته است.

علی پناهی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: امروز و فردا صبح همچنان دمای هوای استان همچنان تمایل به کاهش داشته و یک تا ۲ درجه خُنک‌تر می‌شود اما در مناطق مرتفع در سطح خاک به محدوده یخبندان خواهد رسید.

وی افزود: از بعداز ظهر یکشنبه دما در حدود یک تا ۲ درجه تمایل به افزایش را نشان می دهد و از روز دوشنبه در مجموع تا پایان هفته تغییرات آنچنانی را شاهد نخواهیم بود.

معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی کردستان ادامه داد: در شبانه روز گذشته "قاملو" و "بابارشانی" با چهار درجه سانتی گراد خُنک‌ترین و سلین با ۳۵ درجه سانتی گراد گرمترین نقطه استان بودند.

وی اضافه کرد: در این مدت دمای شهر "سنندج" مرکز استان نیز در سردترین حالت ۱۰ درجه و در گرمترین ساعت ۳۲ درجه سانتی گراد گزارش شد.

پناهی با اشاره به اینکه در شبانه روز گذشته سرعت وزش باد در شهر سقز به ۱۵ متر بر ثانیه رسید، افزود: پیش بینی می شود که امروز هم شاهد وزش باد قابل ملاحظه در استان باشیم که سبب خیزش گرد و خاک محلی و کاهش دید افقی می شود.

اداره کل هواشناسی کردستان دارای ۲۲ ایستگاه هواشناسی شامل ۹ ایستگاه سینوپتیک (هر ساعت یک بار تغییرات هواشناسی در آن اندازه گیری و ثبت می‌شود) و ۱۳ ایستگاه اقلیم‌شناسی، ۷۹ ایستگاه باران‌سنجی و سه ایستگاه جاده‌ای است و این ایستگاه‌ها در طول شبانه روز پارامترهای هواشناسی را اندازه‌گیری و ثبت می‌کنند.

میانگین بارندگی‌های استان از آغاز سال زراعی جاری(اول مهر پارسال) تاکنون ۳۰۲ میلی‌متر بوده که نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته (۵۲۲ میلی‌متر) ۴۲ درصد و در مقایسه با دوره بلندمدت (۲۵ تا ۳۰ سال قبل) حدود ۴۵۲ میلی‌متر، ۳۳ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

سال زراعی از اول مهر هر سال شروع می‌شود و تا ۳۱ شهریور سال بعد ادامه می‌یابد.