به گزارش روز شنبه پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، کامبیز گنجهای، داور چندین دوره بخش تنبک جشنواره موسیقی جوان با مثبت ارزیابی کردن این جشنواره، اظهار داشت: جشنواره جوان در ردیف معدود جشنوارههای موسیقایی است که در این سالها به دلیل برنامهریزی منسجم و بهرهگیری از حضور هنرمندان در حیطه داوری، توانست گامهای موثری در ارتقای انگیزه هنرمندان جوان بردارد.
وی افزود: بر این اساس، کارنامه جشنواره موسیقی جوان را می توان مطلوب و قابل قبول ارزیابی کرد چرا که چنین جشنوارهای بستر مناسب و سالمی به منظور تجربه آزمایی هنرمندان جوان فراهم کرد.
گنجه ای با اشاره به ارزیابی از شرکت کنندگان بخش تنبک، گفت: هر سال شاهد رشد و رویش جوانان مستعدی از بطن جشنواره موسیقی جوان هستیم؛ این هنرمندان در بخشهای مختلف جشنواره به شایستگیهای زیادی دست یافتند اما مسأله این است که هنرمندان جوان برای تداوم فعالیت خود در عرصه موسیقی نیازمند شرایط بهتر هستند.
این نوازنده تنبک با بیان اینکه هنرمند به تنهایی نمیتواند در این زمینه به جلو حرکت کند، بیان کرد: سیاستگذاران فرهنگی باید با در اختیار قرار دادن بودجه و سایر امکانات در ارتقای سطح کیفی موسیقی جامعه قدم بردارند. آینده موسیقی کشور باید به دست جوانانی باشد که از درون جشنواره ها معرفی و شناسایی می شوند.
این عضو هیات داوران جشنواره موسیقی جوان درباره تاثیر جشنواره ها در فراهم کردن زمینه اشتغال برای برگزیدگان هر دوره نقش، تاکید کرد: هر کدام از جوانانی که در جشنوارهها مانند جشنواره موسیقی جوان حضور مییابند، بعد از گذراندن دورههای تخصصی، علاقه به حضور در بازار کار دارند که این مسأله برای جوانان از طریق ورود به ارکسترها میسر میشود.
داور جشنواره موسیقی جوان ابراز امیدواری کرد دولت با حمایت بیشتر از نسل جوان در جشنوارههایی نظیر موسیقی جوان به فراهم کردن زمینه اشتغال آنها کمک کند و بهترین جایزهای که میتوان برای برگزیدگان جشنواره در نظر گرفت، فراهم کردن زمینه اشتغالزایی برای آنها است.
گنجهای با اشاره به دیگر مولفههای جشنواره موسیقی جوان، یادآور شد: مهمترین ویژگی یک جشنواره، استمرار آن در برگزاری است و جشنواره موسیقی جوان توانست با داشتن چنین شاخصهای، هرسال قویتر از سال گذشته در مسیر حفظ و احیای موسیقی اصیل ایرانی نقش داشته باشد.
این هنرمند اضافه کرد: یکی از اقداماتی که میتواند در جشنوارههایی مثل جشنواره موسیقی جوان صورت بگیرد، آشنایی هنرمندان جوان با پیشینه و زندگینامه هنرمندان پیشکسوت است؛ در جامعه جوانان به نواختن یک ساز مشغول هستند اما نسبت به پیشینه نوازندگان بزرگ سازها آشنایی چندانی ندارند.
جشنواره موسیقی جوان بین المللی شود
علیرضا تفقدی، نوازنده گیتار و مدرس که داوری چندین دوره جشنواره موسیقی جوان را بر عهده داشت با اشاره به برگزاری جشنواره در سایه شیوع ویروس کرونا، گفت: دومین دوره جشنواره موسیقی جوان هم تحت تاثیر همهگیری کرونا برگزار میشود، بنابراین تاثیرگذاری جشنواره تغییری ندارد و جوانان هنوز از این جشنواره استقبال میکنند.
این مدرس موسیقی درباره سطح کیفی آثار ارایه شده در جشنواره موسیقی جوان، اظهار داشت: هنرآموزان جوان از شهرستانهای دور از پایتخت در این جشنواره شرکت کردند و درخشیدند. بسیاری از آنها در حالی در چنین رقابتی به چشم آمدهاند که هنرآموزان تهرانی به کلاسها و استادان خوب دسترسی دارند. بسیاری از هنرمندان جوان در سایر شهرستان ها از استعدادهای ذاتی و تواناییهای غریزی برخوردارند.
وی افزود: این امکان وجود دارد که یک هنرجوی بااستعداد در گوشهای از کشور باشد که در این شرایط متاثر از کرونا و تعطیلیهای مداوم در جریان برگزاری جشنواره قرار نگرفته باشد.
تفقدی اضافه کرد: افرادی را در نقاط دور از پایتخت با سن کم اما با استعداد مشاهده کرده ام. اگر برگزیدگان ۱۴ دوره جشنواره را به لحاظ آماری بررسی کنید، بسیاری از آنها اهل سایر شهرهای کشور هستند و بین ۱۰ تا ۱۲ سال سن دارند.
این نوازنده و مدرس گیتار پیشنهاد کرد با عبور از کرونا، داورانی را برای بین المللی کردن جشنواره دعوت کرد. در سایر کشورها جشنوارههای ملی مانند فیلم در جهان منوط به ارزیابی داخلی نیست. همچنان که یک فیلمساز ایرانی در جشنواره کن قضاوت میکند یا میتواند عضو آکادمی اسکار باشد، جشنواره موسیقی جوان هم میتواند از حضور و همراهی داوران خارجی بهره بگیرد.
داور بخش گیتار پانزدهمین جشنواره موسیقی جوان با اشاره به بخشهایی مثل موسیقی نواحی و موسیقی سنتی ایرانی، تاکید کرد: شاید داوران خارجی در این زمینهها حرفی برای گفتن و ارتقای جشنواره نداشته باشند اما در بخشهای موسیقی کلاسیک میتوانند موثر عمل کنند.
تفقدی بر این باور است که حضور داور خارجی به جشنواره وسعت میدهد و باعث رسمیت بیشتر جشنواره میشود. از سوی دیگر، اعتبار آن را بالاتر میبرد و راهی برای توسعه جشنواره و راهیابی هنرمندان ایرانی به ارکسترهای بینالمللی باز می کند.
وی این نکته را هم یادآور شد که برگزاری جشنواره به صورت بینالمللی باعث تبلیغ آن در خارج از کشور می شود؛ فردی که در یک جشنواره بینالمللی جایزه کسب کند، اعتبار بیشتری هم دارد و در رقابتهای بینالمللی بیشتری حضور می یابد.
گرایش جوانان به یادگیری ساز اُبوا بیشتر شده است
یاسمن کیمیاوی که از ۲ سال گذشته تاکنون داوری این جشنواره را در بخش سازهای بادی بر عهده دارد، در خصوص اثرگذاری این جشنواره در جامعه گفت: جشنواره ملی موسیقی ایران انگیزه خوبی برای شرکت کنندگان جوان است که در این زمینه فعالیت می کنند. این جشنواره در کنار ایجاد رقابت، میان شرکت کنندگان ارتباط دوستی ایجاد کرد تا با مشاهده اجراهای یکدیگر توجه بیشتری به کارهای هم گروهی های خود داشته باشند.
وی ادامه داد: محور این جشنواره بر حضور گروه های سنی مختلف برنامه ریزی شده است؛ شرکت کنندگان مختلفی که ممکن است در دیگر جشنواره ها امکان حضور نداشته باشند. این جشنواره در سطح کیفی بالایی هدف گذاری شده و بر این اساس رپرتوارهای (مجموعه قطعههای موسیقی است که تکنواز برای ارکستر یا کنسرت آماده میکند.) تعریف شده بسیار قوی است و انگیزه نواختن و اجرایی شدن این رپرتوارها در شرکت کنندگان وجود دارد.
به گفته این استاد موسیقی، جشنواره ملی موسیقی جوان در این سال ها تلاش کرد استانداردهای خود را حفظ کند و این موضوع از نگاه من بسیار حائز اهمیت است.
داور پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با بیان اینکه تعداد نوازندگان ساز اُبوا در ایران اندک است، خاطرنشان کرد: این ساز با وجود تعداد اندک نوازندگان در چند سال اخیر علاقه مندان بسیاری را جلب کرده است. در این سال ها هنرجویان بسیاری یادگیری این ساز را در هنرستان به صورت جدی دنبال می کنند.
کیمیاوی تاکید کرد: جشنواره موسیقی جوان در خصوص این ساز، انگیزه خوبی میان هنرجویان ایجاد کرد و شرکت در این جشنواره، بخشی از هدف گذاری زندگی آنها محسوب می شود.
این نوازنده اُبوا در خصوص ارزیابی خود از سطح کیفی آثار شرکت کنندگان، گفت: جشنواره موسیقی جوان در هر ۲ بخش نوازندگی سازهای کلاسیک و ایرانی از مناطق مختلف ایران، متقاضیان و علاقهمندان بسیاری دارد. این شرکتکنندگان جوان در طول سالها در سطح بالایی ظاهر شدند. برگزاری چنین جشنوارهایی برای نوازندگان جوان فرصت مهمی است و به آنها انگیزه و اشتیاق می دهد.
به گزارش ایرنا، پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان به صورت مجازی و در چهار بخش «موسیقی دستگاهی ایران»، «موسیقی کلاسیک»، «موسیقی نواحی ایران» و «آهنگسازی» برگزار میشود.