به گزارش روز یکشنبه گروه فرهنگی ایرنا از کانون، محمد گودرزیدهریزی دبیر این رویداد با بیان اینکه ۱۷۰۰ اثر رسیده از سوی یک گروه ۵ نفره پایش شده، تاکید کرد این آثار در مرحله دوم از سوی یک گروه ۳ نفره از داوران مجرب پایش و برترینها معرفی خواهد شد.
وی اظهار امیدواری کرد با تلاش همکاران و داوران جشنواره، طی ۱۰ روز قبل از اختتامیه و مرحله کشوری، برگزیدگان قصههای صوتی مشخص و در اختتامیه جشنواره بیست و سوم معرفی شوند. به گفته این مدرس قصهگویی، حداکثر تا ماه آبان، آثار راهیافته به مرحله نهایی انتخاب و معرفی خواهد شد.
دبیر بیستوسومین جشنواره بینالمللی قصهگویی کانون پرورش فکری در ادامه گفت: بعضی از آثار فرستادهشده استانداردهای لازم برای راه یافتن به مرحله دوم را نداشتند، به طور مثال بعضی از شرکتکنندگان نمایشهای رادیویی را به جای پادکست برای جشنواره فرستاده بودند.
وی ادامه داد: یکی از مشکلات شایع در آثار رسیده، عدم توجه به مدیریت زمان برای ساخت پادکست بود که موجب حذف برخی از آثار در مرحله اول شد.
مرحله پایانی بیستوسومین جشنواره بینالمللی قصهگویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همزمان با شب یلدا برگزار میشود.
اسامی آثار راهیافته به این مرحله در پایگاه اینترنتی جشنواره و یا پایگاه خبری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در دسترس عموم علاقهمندان است.
راهیافتگان به مرحلهی دوم بخش پادکست قصهگویی
سومین مهرواره شعر آفرینش کانون برگزیدگان خود را شناخت
برگزیدگان سومین مهرواره شعر آفرینش، از سوی انجمن شاعران نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، همزمان با روز ملی شعر و ادب فارسی معرفی شدند و از میان نزدیک به ۹۰۰ اثر رسیده به دبیرخانه سومین مهرواره شعر آفرینش از سراسر کشور و پس از دو مرحله داوری ۹۰ نفر از اعضای انجمنهای شاعران نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان (در دو گروه سنی نوجوان و ارشد) در فهرست برگزیدگان جای گرفتند که از این تعداد ۱۷ نفر به عنوان برگزیدگان بخش ویژه (شعر طنز) معرفی شدند.
اعضای هیئت انتخاب در مرحله اول مهرواره شعر، از میان کارشناسان و مربیان ادبی شاعر از مراکز کانون انتخاب شده بودند که فاطمه سلیمانی از زنجان، محدثه الماسی از خوزستان، رقیه هاشمی از خراسان شمالی، مسلم محمدی از همدان و محسن حسینی از لرستان را شامل میشود.
هیئت داوران مرحله پایانی سومین مهرواره شعر آفرینش را مریم اسلامی، حسین دهلوی و حسین تولایی از شاعران و کارشناسان کانون تشکیل دادهاند.
همانند مهروارههای گذشته قرار است آثار برگزیدگان در مجموعهای از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شود.
همانند دوره دوم این مهرواره، امسال نیز به دلیل شیوع ویروس کرونا، اختتامیه به شکل حضوری برگزار نخواهد شد. اما بهزودی برای برگزیدگان، کارگاههای تخصصی نقد و بررسی شعر به شکل مجازی از سوی داوران مرحله پایانی مهرواره برگزار و لوح تقدیر و هدایای برگزیدگان نیز در هفتههای آینده به استانها ارسال خواهد شد.
اسامی برگزیدگان سومین «مهرواره شعر» آفرینش
ابوالقاسم سلیمانی، دبیر هفته ملی کودک شد
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با صدور حکمی، ابوالقاسم سلیمانی را به عنوان دبیر هفتهی ملی کودک منصوب کرد.
امسال با پایان یافتن ماههای محرم و صفر، هفتهی ملی کودک از ۱۶ مهرماه و همزمان با آیین گرامیداشت روز جهانی کودک آغاز میشود و تا ۲۲ مهرماه در سراسر ایران ادامه دارد.
مهدی علیاکبرزاده درحالیکه چندهفته تا شروع برنامههای این رویداد سراسری باقی مانده، ابوالقاسم سلیمانی مدیرکل روابط عمومی و امور بینالملل کانون را به عنوان دبیر هفته ملی کودک منصوب کرده و در حکم او آورده است: هفته ملی کودک فرصتی مغتنم برای تعامل، همفکری و همکاری وزارتخانهها، سازمانها و نهادهای مرتبط در این حوزه ایجاد میکند تا نظر و توجه اقشار مختلف جامعه نسبت به کودک و حقوق قانونی و انسانی آنها بیشتر شود.
علیاکبرزاده در این حکم خطاب به دبیر هفته ملی کودک سال ۱۴۰۰ اظهار امیدواری کرده است که با بهرهمندی از ظرفیت دستگاههای اجرایی، فرهنگی، آموزشی و اجتماعی، و همچنین همکاری ارزشمند سازمانهای مردمنهاد فعال در حوزه کودک و با رعایت سیاستها و جایگاه فرهنگی کانون در جامعه و طراحی فعالیتهای مورد استقبال کودکان و خانوادهها با در نظر گرفتن شرایط بیماری کرونا در سراسر کشور، در جهت پرورش و آموزش و مهارتآموزی آیندهسازان ایران اسلامی گامهای موثری برداشته شود.
آیین هفته ملی کودک، رویدادی سراسری است که در سالهای اخیر با محوریت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و با همکاری و همراهی بیش از سی وزارتخانه و سازمان، در کنار گروههای تخصصی صنفی و انجمنهای مردمنهاد در تمامی استانها برگزار میشود.
امسال با توجه به وضعیت کرونا، بخش عمده برنامهها به شکل مجازی و غیرحضوری برگزار میشود، هرچند که با توجه به تغییرات اندک جدول رنگبندی کرونا در هفتههای اخیر، برگزارکنندگان این رویداد برای اجرای برنامههای حضوری در سراسر کشور نیز پیشبینیهای لازم را داشتهاند.
کارگاههای آشنایی نوجوانان با تئاتر کاغذی
کودکان و نوجوانان استانهای مختلف در قالب فعالیت انجمنهای نمایش کانون پرورش فکری، به شکل آنلاین با تئاتر کاغذی آشنا شدند و شیوههای استفاده و اجرای آن را فرا گرفتند.
تدریس در این کارگاهها را ساغر لطفینژاد، مربی کانون و کارگردان تئاتر و عروسکگردان بر عهده داشته و هر هفته در یک استان، علاقهمندان نوجوان تئاتر و تئاترعروسکی، با تکنیکهای تئاتر کاغذی آشنا شدهاند.
بر همین اساس، بیست ودومین نشست انجمن نمایش استان هرمزگان با موضوع آشنایی با تئاتر کاغذی با حضور وی در فضای اسکای روم برگزارشد.
او در این نشست طی سخنانی خطاب به اعضای انجمن گفت که اولین هدف از این دورهها این است که به مخاطب شما لذت را بچشانیم؛ بنابراین دانستن همه تکنیکها و شیوهها باعث میشود که ما در مسیر واقعی درستتر حرکت کنیم.
وی در رابطه با اهمیت استفاده درست از تکنیک گفت: برای اجرا، مهم است بدانیم از چه تکنیکی استفاده کنیم. اگر آگاه باشیم و تکنیکهای مختلف را یاد بگیریم، قادر خواهیم بود از روش مناسب استفاده کنیم، تا بتوانیم حرفهای خود را به شیوه بهتری بیان کنیم.
این مدرس همچنین توضیح داد تکنیک عروسکهای تئاتر کاغذی به دو شکل مفصلدار و یا بدون مفصل میتواند باشد. وی در بخش دیگر آموزش این دوره، نکاتی نیز دربارهی استوریبُرد عنوان کرد.
به گفتهی لطفینژاد، تکنیک تئاتر کاغذی در قرن ۱۸ در اروپا بین خانوادههای اشراف جاری بود، آنان همزمان با ورود صنعت چاپ داستانهای فاخر خود را چاپ و در خانههای خود در قالب تئاتر کاغذی اجرا میکردند. پس از آمدن صنعت سینما این هنر در اروپا از بین رفت؛ ولی دوباره به همت اساتید و هنرمندان این هنر در دهههای اخیر احیا شد.
نمایش فیلمهای کوتاه از تئاترهای کاغذی مشهور، بخش دیگر این کارگاه آنلاین بود.
بر همین اساس، اعضای انجمن هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری سمنان نیز روز چهارشنبه گذشته (۲۴شهریور) در کارگاه مجازی تئاتر کاغذی ساغر لطفینژاد شرکت کردند.
وی در ابتدای سخنانش با اشاره به تکنیکهای نمایش عروسکی بر ضرورت آموزش این تکنیکها، تأکید و اظهار کرد: تسلط فرد روی یک فن، رشته و هنر میتواند توان انتقال مفاهیم او را بالا ببرد، تا درصورت انتقال پیام یا مطلبی به دیگران، در یک بستر، مسیر و تکنیک درست، آنها را ارائه دهد.
وی در این کارگاه توضیح داد که همزمان با اروپا، این تکنیک در ایران با عنوان «شهر فرنگ» به مردم ارائه میشد که به شکل جعبهای چهارگوش، سوار بر چهار چرخ و قابل حمل بود و مردم میتوانستند از سوراخهای دیواره آن، تصاویر کشورهای مختلف، آثار باستانی و مکانهای جذاب را از نزدیک ببینند.
مهمان انجمن هنرهای نمایشی کانون این استان در بخشی از این جلسه با ارائه عکس و فیلم کوتاهی از تئاترهای کاغذی، به تفاوت بین تکنیکهای نمایش عروسکی اشاره و بر شناخت ویژگیهای آنها تأکید کرد و از اعضای انجمن خواست تا در انتخاب تکنیک نمایش خود، دقت بیشتری داشته باشند.
لازم به ذکر است که شانزدهمین نشست انجمن هنرهای نمایشی کانون پروش فکری استان اصفهان نیز ماه گذشته با حضور ساغر لطفینژاد با همین موضوع برگزار شد.
در همین حال، پنجمین نشست تخصصی انجمن نمایش کانون ایلام هم با حضور این مدرس هنرهای نمایشی برگزار شده بود.