به گزارش ایرنا، بهمن مرادنیا روز دوشنبه در پنجمین جلسه شورای توسعه و برنامه ریزی کردستان اظهار داشت: تخصیص اعتبار قابل توجه به استان برای آسفالت و نیز بهسازی راههای روستایی می تواند بخش عمده ای مشکلات موجود در حوزه حمل و نقل روستایی را مرتفع کند.
وی با تاکید بر ضرورت اولویت بندی طرح های عمرانی از سوی فرمانداران و مدیران اجرایی استان، افزود: تعهدات بر زمین مانده از سوی دستگاههای اجرایی باید در ظرف مدت زمان فصل کاری باقی مانده انجام گیرد و کوتاهی از هیچ مدیری پذیرفتنی نیست.
استاندار کردستان با قدردانی از سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان برای توزیع سریع اعتبارات عمرانی در بین دستگاههای اجرایی گفت: یکی از ملزومات مهم برنامه ریزی ارائه آمار و اطلاعات است که مدیران اجرایی باید به آن توجه ویژه داشته باشند و مورد قبول نیست که مدیری اطلاعاتی از مجموعه خود نداشته باشد.
مرادنیا با بیان اینکه به فرمانداران تاکید شده است که طرح جدیدی برای برخورداری از اعتبار تعریف نشود، افزود: همه تلاش مجموعه استان باید برای اتمام طرحهای نیمه تمام باشد که در حوزه راه روستایی با تخصیص حدود ۴۶ درصد اعتبارا اختصاص یافته، فعلا تسویه بدهی های گذشته و تسویه حساب نباید در اولویت باشد و از مابقی تخصیص می شود برای این بخش هزینه کرد.
وی با تاکید بر اینکه شرایط فعلی کشور می طلبد تا بخش تولید و اشتغال بیش از پیش تقویت شود، اضافه کرد: تبصره ۸ فرصت مناسبی است تا سهم مناسبی برای استان در این زمینه جذب شود که سهم کل کشور ۳۲ هزار میلیارد تومانی کشور، ۴.۶ درصد است و فرصت مغتنمی پیش آمده است تا بتوانیم در این حوزه در استان تحول ایجاد کنیم.
وی در زمینه تهاتر هم با تاکید بر لزوم تشکلی جلسه ای با حضور پیمانکاران و بانکها، اظهار داشت:در این زمینه بصورت جدی کار نمی شود و از این محل به راحتی می شود ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان جذب کرد و کارهای بسیاری انجام داد.
بیش از ۳۵۳ میلیارد تومان به حوزه راه روستایی کردستان اختصاص یافت
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان گفت: در اعتبارات عمرانی قانون بودجه ۱۴۰۰ امسال ۳۵۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان به حوزه راه روستایی اختصاص یافته و ۲۰۰ میلیارد تومان آن تا امروز ابلاغ تخصیص گرفته است.
بهرام نصراللهی زاده اظهار داشت: اعتبار قابل توجهی به حوزه راهداری و حمل و نقل جاده ای برای بهبود وضعیت راههای روستایی تخصیص یاته است که موجب ارتقا شاخص برخورداری روستاییان استان از راه روستایی می شود.
وی با توصیه به ترک تشریفات از سوی اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای تاکید کرد: نباید زمان برای انجام این کار بزرگ را از دست داد چرا که تنها امروز ۱۷۵ میلیارد تومان برای این بخش اختصاص یافته که با مبلغ قبلی ۲۰۰ میلیارد تومان تخصیص را شامل می شود.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان گفت: ۲۳درصد خانوارهای روستایی استان فاقد راه روستایی آسفالت هستند و از سوی دیگر برخی راهها نیز عمر بالایی دارند که کاملا تخریب و به راه خاکی تبدیل شده اند که در توزیع اعتبارات این راهها نیز در نظر گرفته شده است.
نصراللهیزاده افزود: ۳۲ هزار میلیارد تومان براساس تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ برای پرداخت تسهیلات به حوزه تولید، ظرفیت ایجاد شده تا منجربه افزایش تولید و اشتغال شود که کردستان بیش از ۴درصد از آن سهم دارد و تفویض اختیار به مدیران اجرایی انجام گرفت تا از این تهسیلات استفاده کنند.
وی گفت: امسال در حوزه تولید و حمایت از واحدهای تولیدی و بهسازی و توسعه راه روستایی، سال پرکاری برای استان است و نتایج بسیار خوبی در بر خواهد داشت.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان افزود: تاکنون از اعتبارات عمرانی استان در قانون بودجه ۱۴۰۰( به غیر از ملی و ملی استانی شده) ۳۹۱ میلیارد تومان به دستگاهها تخصیص داده شده و سایر منابع نیز در طول هفته های آتی تخصیص می یابد.
آسفالت ۱۵۵ کیلومتر راه روستایی
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای کردستان هم در این نشست اظهار داشت: از خرداد ۱۳۹۹ تاکنون ۱۵۰ کیلومتر راه روستایی آسفالت شده در حالی که تعهد استان ۱۱۰ کیلومتر بود.
محمد راشد مدرس گرجی افزود: یکی از نگرانیهای اصلی در حوزه راه روستایی تخریب آنهاست که سرمایه ملی از دست می رود و در اعتبارات امسال با لحاظ بودجه برای این بخش امید برای بهسازی آنها قوت گرفته است.
وی افزود: برای راههای روستایی استان هیچ روکش آسفالتی تاکنون انجام نشده و برای اولین بار است که رد شاخص های توزیع اعتبار این بخش نیز دیده شده است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای کردستان با بیان اینکه هزینه متوسط اجرای هر کیلومتر راه روستایی حدود یک میلیارد تومان است، یادآور شد: با اعتبار تخصیصی ۲۰۰ میلیارد تومانی می شود ۲۰۰ کیلومتر راه روستایی در استان احداث کرد.
استان کردستان داری هشت هزار و هشت کیلومتر راه شریانی، غیرشریانی و روستایی بوده که شامل یک هزار و ۹۰۰ کیلومتر بین شهری (شریانی و غیرشریانی) و ۶ هزار و ۱۹۰ کیلومتر روستایی است.
هم اکنون از ۶ هزار و ۱۹۰ کیلومتر راه روستایی ۲ هزار و ۹۰۰ کیلومتر آسفالته، ۶۳۵ کیلومتر شنی و ۲ هزار و ۶۵۵ کیلومتر خاکی است.