لارستان – ایرنا- سرپرست شهرداری لار مرکز لارستان فارس یکی از چالش ها و معضلات اساسی در شهر جدید لار را وجود گره های ترافیکی به ویژه در میدان اصلی شهر اعلام کرد و گفت: بروز این مشکل تا حدودی به ساختار شهری و منحصربفرد آن بر می‌گردد.

محمدرضا قنبرنژاد سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: ساختار شهری در شهر جدید لار که پس از زلزله مهیب سال ۱۳۳۹ در فاصله چهار کیلومتری از شهر قدیم احداث شد برغم ظرفیت های منحصر به فرد آن از جمله تنها شهر بدون کوچه در ایران و حتی خاورمیانه، اما معضلات و چالش های مهم بر این شهر از جمله در حوزه ترافیکی حاکم است و مشکلاتی را برای شهروندان بایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه شهر لار از معدود شهرهای استان فارس هست که دارای طرح ترافیکی است، گفت: بر همین اساس و با پیگیری ها و جلسات متعدد تاکنون ۸۰ تا ۹۰ درصد نقاط حادثه خیز شهر جدید لار با همکاری سایر نهادها و دستگاه های مرتبط در شورای ترافیک شهرستان لارستان رفع شده است.

قنبرنژاد همچنین استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی را یکی از راهکارهای مهم برای کاهش گره های ترافیکی می داند و می گوید: حتی یک دستگاه اتوبوس شهری در شهرهای جدید و قدیم لار تردد نمی کند.

او معتقد است که با توجه به توسعه روزافزون ساختار شهرش و افزایش میزان مهاجرت به سمت شهر جدید لار و البته نبود پارکینگ ممکن است در آینده مشکلات بیشتری را برای شهروندان به دنبال داشته باشد.

طرح تفصیلی شهر لار نیز بهمن ماه سال گذشته در کمیسیون ماده پنج استان فارس به تصویب رسید که بر اساس این طرح ، تا سال ۱۴۰۸ محدوده شهر لار حدود ۲ هزار و ۱۰۰ هکتار تعیین شده و میزان جمعیت شهری نیز ۶۹ هزار و ۵۰۰ نفر پیش بینی شده است.

افزایش ۳۵ درصدی بودجه شهرداری لار

سرپرست شهرداری لار در بخش دیگری از سخنان خود نیز گفت:بودجه این شهرداری از سال ۹۶ و با شروع دوره پنجم شورای اسلامی شهر با بیش از ۳۵ درصد افزایش به حدود یک هزار و ۸۰ میلیارد ریال در سال جاری (۱۴۰۰) رسیده است.

قنبرنژاد یاداور شد که بودجه شهرداری لار نیز در سال ۹۶ کمتر از ۳۸۰ میلیارد ریال بود.

وی با بیان اینکه میزان بودجه شهرداری لار در سال ۹۸ نیز حدود ۴۲۰ میلیارد ریال بود که حدود ۳۵۰ میلیارد ریال آن نیز محقق شد، گفت: بودجه مصوب سال ۱۳۹۹ شهرداری لار نیز افزون بر ۶۴۰ میلیارد ریال بود.

سرپرست شهرداری لار گفت: تورم و گرانی مصالح طی این سال ها به ویژه از سال ۹۸ تاکنون سبب رکود بسیاری از پروژه ها و حوزه مبلمان شهری شد و قیمت هر تن قیر در سال ۹۶ از حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان هم اینک به بیش از هشت میلیون تومان رسیده است.

وی به برخی از مهمترین طرح های مهم در هشت سال فعالیت خود در مدیریت شهری لار نیز اشاره کرد وافزود: ساختمان جدید شهرداری با زیربنای افزون بر چهار هزار مترمربع و با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد و ترمینال مرکزی شهر نیز در زمینی به مساحت بالای ۴۷ هزار متر مربع و با پیشرفت حدود ۴۰ درصد از مهمترین طرح های عمرانی در حال اجرا است.

وی بدون اشاره به اعتبارات هزینه شده و یا مورد نیاز این طرح ها گفت: ساختمان فعلی شهرداری لارهم اینک قدمتی بالای ۱۰۰ سال دارد و بسیاری از اتاق ها و فضاهای اداری آن فرسوده شده و نیاز ضروری به بازسازی و یا احداث ساختمان جدید داشتیم.

او گفت: همچنین ساختمان ترمینال مرکزی لار که هم اینک در شهر قدیم واقع شده نیز فرسوده و به هیچ وجه در شان مردم و شهروندان و مسافران نبود.

سرپرست شهرداری لارهمچنین ساخت بوستان نخل با مساحتی حدود یک هکتار ، احداث فاز نخست بوستان محمدی با مساحت چهار هزارمترمربع، ساماندهی ورودی پارک ملت، احداث بوستان ایثار با مساحتی حدود چهار هزار مترمربع، احداث ایستگاه آتش نشانی و همچنین احداث و تکمیل ساختمان شورای اسلامی و سالن اجتماعات آن با ظرفیت حدود ۱۴۰ نفر را از مهمترین طرح های عمرانی بهره برداری شده طی هشت سال فعالیت خود در حوزه مدیریت شهری لارعنوان کرد.

قنبرنژاد ادامه داد: طی سال جاری و ظرف ۶ ماه گذشته ۶۳ پروژه کوچک و بزرگ در بخش های مختلف از سوی شهرداری لار با اعتباری افزون بر ۵۵ میلیارد ریال اجرایی شده است.

وی میزان فضای سبز به ازای هر نفر در شهر لار را با توجه به جمعیت حدود ۷۰ هزار نفری این شهر نیز هم اینک ۹ و نیم مترمربع اعلام کرد و گفت: ظرف چهار سال گذشته نیز افزون بر ۱۶ هکتار کمربند سبز در سطح شهر لار احداث شده است.
قنبرنژاد با نظر اعضای شورای اسلامی ششم تا معارفه شهردار جدید به عنوان سرپرست شهرداری لار مشغول فعالیت است.

شهر لار مرکز شهرستان لارستان به دو بخش قدیم و جدید تقسیم می شود؛ فرآیند شکل گیری این دو شهربا بروز یک زمین لرزه مهیب در اردیبهشت سال ۱۳۳۹ آغاز شد که با وقوع آن زلزله و کشته شدن بیش از صدها نفر و آوارگی مردمان شهر، دولت و مسئولان وقت در فاصله ای حدود چهار کیلومتری شهر قدیم لار و در زمینی به مساحت ۱۰۰هکتار در آن زمان ساخت شهری جدید با کالبد خاص و منحصر را پایه ریزی کردند.

از آن زمان تاکنون زندگی در هر دو شهر نیز جریان دارد.

شهر لار با تلفیقی از داشته ها و مکانیسم های بالقوه و نیز شرایط و ویژگی های خاص از سنت و مدرنیته و با  مشخصات فنی و ساختار و کالبد فیزیکی، شهری منحصر به فرد نزد مردم و شهروندان شناخته شده است.

شهرستان لارستان در سال ۱۳۸۸ با تصویب هیات دولت به فرمانداری ویژه ارتقا یافت.

این شهرستان به مرکزیت شهر لار  با جمعیتی حدود ۲۳۰ هزار نفر در فاصله حدود ۳۸۰ کیلومتری شیراز در جنوب استان فارس واقع شده است.