در چند سال اخیر به دلیل کاهش قدرت خرید و همچنین افزایش قیمت خانه، صاحبان املاک برای از دست ندادن مشتری‌های خود و حفظ رونق بازار مسکن فرصت‌های بیشتری را ایجاد می‌کنند. امکان پیش خرید مسکن از مهمترین تسهیلات به شمار می رود. در این مقاله با پیش خرید خانه از پروژه ستین آشنا می شوید.

در چند سال اخیر به دلیل کاهش قدرت خرید و همچنین افزایش قیمت خانه، صاحبان املاک برای از دست ندادن مشتری‌های خود و حفظ رونق بازار مسکن فرصت‌های بیشتری را ایجاد می‌کنند. به این ترتیب هم مشتریان این فرصت را بدست می آورند تا صاحب خانه شوند و هم فروشندگان می‌توانند ساختمان‌ها و خانه هایی که قصد فروششان را دارند به مردم عرضه کنند. یکی از این تسهیلات، امکان پیش خرید مسکن است. همان طور که از لفظ پیش فروش یا پیش خرید مشخص است، این اصطلاح به معنای "از قبل فروختن" یا "از قبل خریداری کردن" است و در اکثر معاملات به کار می‌رود. در زمینه خرید و فروش املاک اگر ساختمان‌ها یا خانه‌ها قبل از اینکه ساخت و سازشان تکمیل شود، خریداری شوند، پیش خرید می‌گویند. در این حالت هنوز ملک قابل سکونت نیست و خریدار باید تا تکمیل پروژه و ساخت و ساز منتظر بماند.

 مشکلات پیش فروش ملک

در کنار حسن‌ها و فرصت هایی که پیش فروش مسکن برای صاحبان املاک و خریداران دارد، رفته رفته با رواج بیشتر و استقبال طرفین معامله از این امکان، مشکلات حقوقی مربوط به این نوع معاملات هم به صورت چشم گیری گسترش پیدا کرده اند. از آنجا که در خرید و فروش مسکن، ساختمانی که برای معامله در نظر گرفته شده است به صورت تکمیل شده وجود ندارد، ممکن است بعدا باعث بروز مشکلات و اختلافات شود، بنابراین بهتر است تمامی شروط و انتظارات طرفین به صورت کتبی در بیاید و به تایید و امضای طرفین برسد. برای جلوگیری از بروز هرگونه مشکل و اختلاف حقوقی سرمایه گذاران پروژه ستین روش عادلانه ای را برای پیش فروش پروژه‌های خود در نظر گرفته اند. . نکته با اهمیت دیگر اینکه برخلاف برخی از پروژه های پیش فروش دیگر که از تحویل به موقع پروژه سر باز می زنند، در هنگام عقد قرارداد پیش خرید خانه از پروژه ستین، در همان ابتدای کار تعهدی مبنی بر تحویل به موقع سند خانه بعد از به پایان رسیدن کار در مراجع معتبر به ثبت می رسد.

1+4 مرحله قانونی پیش خرید خانه

1- تنظیم شناسنامه فنی برای ساختمان

اولین مرحله برای پیش فروش یک واحد از یک آپارتمان این است که فروشنده پروانه ساختمان را از شهرداری دریافت نموده و برای هر کدام از واحدها شناسنامه فنی جداگانه تنظیم کند. به طوری که مشخصات اساسی و جزئیات واحد به صورت دقیق در آن ذکر شده باشد. پس از آن فروشنده می‌تواند برای تبلیغات ساختمان خود اقدام کند. نکته حائز اهمیت در این میان این است که بر اساس قانون پیش فروش مسکن، لازم است تمام مراحل پیش خرید خانه در دفاتر اسناد رسمی به ثبت برسند و خریداران و فروشندگان فقط به عقد قرارداد در نزد بنگاه‌ها و مشاورین املاک بسنده نکنند.

2- مشخصات مالک

در هنگام عقد قرارداد باید درستی و صحت مدارک فروشنده بررسی شود. از طرف دیگر مشخصات در نظر گرفته شده برای ساختمان باید در زمان عقد قرارداد برای خریدار مشخص شود، چرا که خریدار بر اساس مشخصات و ویژگی‌های ذکر شده توسط فروشنده تصمیم به پیش خرید خانه می گیرد و حتما باید ملک نهایی که تحویل مشتری داده می‌شود با موارد درج شده در قرارداد یکسان باشد. جزئیاتی که لازم است در هنگام انجام معامله ثبت شوند، عبارتند از:

  • موقعیت مکانی آپارتمان
  • تعداد طبقات آپارتمان و همچنین تعداد واحدها
  • شماره طبقه و واحد ملک معامله شده

  • متراژ کل خانه و تعداد اتاق‌
  • نحوه تخصیص یافتن پارکینگ و انباری
  • امکانات رفاهی مانند سرمایش و گرمایش
  • مصالح به کار رفته در طول ساخت و ساز  

 3-نحوه تسویه‌ حساب پیش خرید

 بهای تعیین شده برای ملک باید به صورت مرحله به مرحله و متناسب با پیشرفت پروژه تعیین شود. بنابراین در هنگام عقد قرارداد به صورت دقیق مشخص شود که در هر کدام از مراحل ساخت و ساز و در چه تاریخ هایی، چه مقدار هزینه توسط خریدار باید پرداخت شود. معمولا نحوه پرداخت به این صورت است که 10 درصد هزینه در همان ابتدای معامله پرداخت می‌شود و خریدار بقیه مبلغ را با توجه به پیشرفت کار در اقساط تعیین شده می پردازد. اگر پیش خریدار قسط‌ها را تا حداکثر سه ماه پرداخت نکند، صاحب ملک می‌تواند قراردادشان را فسخ کند. همچنین اگر پیشرفت پروژه متناسب با توافق طرفین نباشد، خریدار می‌تواند اقساط خود را دیرتر پرداخت کند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نحوه تسویه حساب و امکانات پروژه ستین در این زمینه، می‌توانید با دفتر فروش پروژه ستین تماس برقرار کنید.

4-زمان تحویل ملک

زمان تحویل منزل از مهم‌ترین عوامل مورد توجه در زمان پیش خرید آپارتمان می‌باشد به طوریکه در آغاز بطور شفاف باید بیان شود. فرد یا شرکت هایی که مسئول ساخت آپارتمان‌ها می‌باشند باید زمان دقیق اتمام ساخت و ساز و در نتیجه زمان انتقال نهایی سند به خریداران را در دفتر اسناد رسمی قید کنند. در بسیاری موارد سازندگان قادر به اتمام پروژه نیستند و در نتیجه تحویل خانه به خریداران در موعد مقرر امکان پذیر نیست، به همین دلیل پیش فروشنده باید مبلغی بابت تاخیر به خریدار بدهد و یا تلاش کند که رضایت خریدار را جلب کند.

5- متراژ ساختمان

از دیگر عوامل مهم و تاثیر گذار در پیش خرید آپارتمان‌ها متراژ ساختمان می‌باشد. ذکر این نکته الزامیست که میزان متراژ تعیین شده در زمان عقد قرارداد ممکنه است با اندازه نهایی آن متفاوت باشد و این موضوع باعث ایجاد درگیری‌های زیادی بین خریدار و فروشنده می‌شود. البته در این زمینه نیز قوانینی وجود دارد که مانع بروز اختلاف و درگیری می‌شود، بر اساس این قوانین اگر میزان اختلاف متراژ کمتر از 5 متر باشد مشکلی ایجاد نمی‌شود و در نتیجه هیچ کدام از طرفین قرارداد حق اعتراض به این موضوع را ندارند، اما اگر این اختلاف بیش از 5 متر باشد، پیش خریدار می‌تواند بخاطر این موضوع قرارداد را فسخ کند یا برای پرداخت مبلغی جداگانه با هم به توافق برسند. و فروشنده باید تلاش کند رضایت پیش خریدار را جلب کند و خسارت‌های وارد شده بر او را جبران کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه پیش خرید خانه از آرین سازه می‌توانید در ساعات اداری با دفتر فروش شرکت با شماره‌های 02144719129 – 02144718398 و تماس ضروری با 09120872537 تماس حاصل فرمایید.

 م. خ 

منبع: با مشارکت سایت ستین| ایرنا مسئولیتی در خصوص محتوای این خبر یا آگهی تبلیغاتی ندارد