به گزارش ایرنا، گرچه ارزشیابی و نمره هایی که در کارنامه دانش آموزان درج شده نشانی از افت تحصیلی ندارد و برخی موارد نمره ها بهتر از سال های پیش از مجازی شدن آموزش ها است اما اولیا و حتی معلمان بر این عقیده اند که غیرحضوری بودن آموزش ها سبب افت تحصیلی در فرزندان شده است، این چالش گرچه اولیا و معلمان را نگران کرده اما امید می رود تا با حضوری شدن آموزش ها، این عقب ماندگی ها جبران شود.
به عقیده کارشناسان افت تحصیلی زمانی رخ می دهد که استعدادهای بالقوه دانش آموز به خوبی بالفعل نشود این امر در سال تحصیلی گذشته بسیار مشاهده شد و دانش آموزان زیادی را درگیر کرد.
کوچ زودهنگام آموزش به فضای مجازی در حالی که هنوز بسترها مهیا نبود، دانش آموزان و معلمان را گریبانگیر مشکلات زیادی کرد.
ضعف زیرساخت ها در استان محروم خراسان شمالی، نبود بستر اینترنت در بسیاری از روستاها، ناتوانی بسیاری از خانواده ها در تامین تجهیزات نوین آموزشی سبب شد تا بسیاری از دانش آموزان از حضور در کلاس درس مجازی بازمانند و از آموزش عقب بمانند همچنین ناآشنابودن اولیا و معلمان با آموزش در فضای مجازی، در دسترس نبودن تجهیزات و تکنولوژی در بسیاری از خانواده ها، بالا بودن هزینه های اینترنت، ناتوانی از دیگر مواردی است که سبب شد تا دانش آموزان در یادگیری دروس دچار افت شوند.
کارنامه درخشان و افت سواد دانش آموزان
یکی از اولیای دانش آموزان در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: با شیوع کرونا و کوچ نسبتا به یک باره به فضای مجازی، وضعیت آموزش بر هم ریخت، هرچند اولیا از همان ابتدا که آموزش به فضای مجازی کشانده شد در کنار فرزندان بودند و البته بار زیادی را بر دوش کشیدند اما تعطیلی کلاس های حضوری و کاهش ارتباط میان معلمان و دانش آموزان و معلمان سبب افت یادگیری در فرزندان شد.
زهرا نوری افزود: در ابتدا، بسیاری از اولیا و حتی معلمان با نحوه آموزش در فضای مجازی آشنایی لازم نداشتند، حتی در اوایل سال تحصیلی گذشته هم هنوز معلمان با آموزش در فضای مجازی آشنایی کامل و لازم نداشتند.
وی درباره افت تحصیلی و ارزشیابی نمره امتحانات دانش آموزان گفت: با وجود اینکه نمرات درج شده در کارنامه پسرم، خوب است اما باید اذعان داشت که این نمره ها واقعی نیست، آزمون ها به صورت آنلاین برگزار شد و دانش آموزان در بسیاری موارد پاسخ سوال ها را با کمک والیدن و اعضا خانواده داده اند.
والدین خواستار تکرار پایه فرزندان
یکی از معلمان هم در این باره با اشاره به اینکه دسترسی نداشتن به گوشی هوشمند بسیاری از دانش آموزان را دچار مشکل کرد گفت: نداشتن گوشی هوشمند بویژه در دانش آموزان دوره متوسطه سبب شد تا این نوجوانان قید مدرسه را بزنند و به اشتغال در مکانیکی ها و یا سایر مشاغل روی آورند، البته شمار زیادی از دانش آموزان هم که در برنامه شاد حضور داشتند، مستمر نبود، غیبت دانش آموزان در فضای مجازی بسیار زیاد بود که این امر سبب افت تحصیلی آنان شد.
وی گفت: افت تحصیلی دانش آموزان به حدی است که برخی خانواده ها خود خواستار تکرار پایه فرزندان شده اند، این مورد در دانش آموزان دوره ابتدایی بیشتر مشاهده می شود، والدین به علت نارضایتی از وضعیت تحصیلی، ترجیح می دهند فرزندشان در سال جدید در همان پایه و به صورت حضوری تحصیل کند.
این معلم بجنوردی اظهار داشت: غیرحضوری شدن آموزش و دوری از کلاس و مدرسه در افت تحصیلی دانش آموزان تاثیر بسیار زیادی دارد، امید می رود امسال با حضوری شدن آموزش عقب ماندگی ها و افت تحصیلی دانش آموزان جبران شود.
فضای مجازی نتوانست جای آموزش حضوری را پرکند
یک مدرس دانشگاه در خراسان شمالی هم در این باره گفت: متاسفانه با کوچ آموزش به فضای مجازی، شاهد افت تحصیلی دانش آموزان بودیم و البته برخی هم به علت هایی از حضور در این آموزش ها بازماندند.
قنبرعلی خوش آیینه اظهار داشت: خراسان شمالی رتبه سه استان های کشور در پراکندگی روستاها دارد، روستایی بودن این استان، ضعف زیرساخت ها و پایین بودن سطح درآمد این مردم سبب شد تا خیلی از خانواده ها در تامین ابزار و تکنولوژی برای حضور در کلاس های مجازی ناتوان باشند از این رو دانش آموزان از آموزش در فضای مجازی بازماندند.
وی افزود: زیرساخت ها در استان بویژه در روستاها ضعیف است، برخی روستاها فاقد امکانات برای دستیابی دانش آموزان به فضای مجازی هستند، البته در این زمینه اقدامات خوبی انجام شد و بسیاری از مشکلات رفع شد اما به هر حال آموزش دانش آموزان را تحت تاثیر قرار داد.
خوش آیینه با اشاره به اینکه حاشیه نشینی در شهرهای بجنورد و شیروان زیاد است گفت: شغل های کاذب پدران، زندانی و بیسوادی اولیا، معتاد و یا بیکار بودن والدین آسیب هایی است که به تبع آن خانواده های ساکن در سکونتگاه های غیررسمی را با مشکل مالی روبه رو کرده است، در این وضعیت با شیوع کرونا و مجازی شدن آموزش ها دانش آموزان به ناچار به کاری اشتغال یافته و حضور این کودکان و یا نوجوانان در کلاس های درس مجازی محدود شد.
وی با اشاره به اینکه در اوایل شیوع کرونا شمار زیادی از معلمان هم نتوانستند در فضای مجازی به خوبی ایفای نقش داشته باشند و در آموزش با دانش آموزان ارتباط برقرار کنند تصریح کرد: آموزش و پرورش تلاش داشت تا برای جلوگیری از افت آموزشی دانش آموزان، درسنامه ها توزیع شود و معلمان و مسوولان مطالب و محتوای آموزشی را تهیه و به دانش آموزان رساندند اما درسنامه نتوانست جایگزین آموزش حضوری باشد.
خوش آیینه افزود: تمام این موارد دست به دست داد تا آموزش دانش آموزان در فضای مجازی را تحت تاثیر قرار دهد، در آموزش به شیوه مجازی، شاهد افت تحصیلی دانش آموزان و کاهش کیفیت آموزش بودیم، اما به نظر می رسد نمی توان عنوان ترک تحصیل را برای این دانش آموزان گذاشت.
وی تصریح کرد: عنوان ترک تحصیل حتی برای آن دسته از دانش آموزان که تکرار پایه دارند و یا کلاس اولی هایی که پارسال به علت ممانعت والدین از حضور در کلاس بازماندند هم نمی تواند مصداق ترک تحصیل باشد.
این مدرس دانشگاه در خراسان شمالی گفت: سال تحصیلی گذشته آموزش و پرورش تمام تلاش خود را به کار بست تا در فضای مجاز و در بستر برنامه شاد آموزش تعطیل نشود اما آموزش مجازی کافی نبود و نتوانست جای کلاس حضوری را بگیرد از این رو شاهد افت تحصیلی هستیم.
آموزش مجازی و افت تحصیلی دانش آموزان
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی هم در این باره گفت: کوچ آموزش به فضای مجازی با آسیب های زیادی همراه بود، آنچه در آموزش در کلاس و مدرسه انتظار می رود از فضای مجازی نمی توان انتظار داشت، گرچه دانش آموزان آموزش در فضای مجازی را در کنار پدر و مادر بوده و درس را فراگرفتند اما آسیب در این زمینه متوجه دانش آموزان شد.
مهدی مودی اظهار داشت: مجازی بودن آموزش سبب شد تا مسوولیت پذیری و نقش پذیری دانش آموزان تحت تاثیر قرار گیرد و فرزندان دچارکم تحرکی شوند.
وی افت تحصیلی را از آسیب های کرونا و کشانده شدن آموزش به فضای مجازی عنوان کرد و گفت: امسال افت کمی درآموزش استان مشاهده نمی شود اما افت کیفی دور از انتظار نیست که آن هم در آزمون ها مشخص می شود.
وی گفت: آموزش مجازی سبب افت کیفیت آموزش شد، سال تحصیلی گذشته ۱۳ هزار و ۷۳۱ دانش آموز دوره ابتدایی استان نیاز به تلاش بیشتر برای یادگیری داشتند که کلاس های جبرانی برای این افراد در تابستان دایر شد و ۶۳۱ معلم در این کلاس جبرانی به تدریس مشغول شدند.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی خاطرنشان کرد: به یقین با حضوری شدن آموزش ها افت تحصیلی دانش آموزان کمتر می شود.
ثبت نام بیش از ۲۰ هزار کلاس اولی در مدارس استان
مودی گفت: ثبت احوال استان شمار واجدان شرایط برای ورود به کلاس اول در سال تحصیلی جاری ۱۹ هزار و ۵۸۶ نفر اعلام کرده اما اکنون اکنون ۲۰ هزار و ۴۳۳ نفر کلاس اولی در مدارس استان ثبت نام کردند.
وی اظهار داشت: سال تحصیلی گذشته خانواده های ۲۴۰ نفر کلاس اولی، به علت کرونا مانع حضور فرزندشان در کلاس درس شدند که این افراد امسال جذب شده اند.
وی افزود: اکنون هیچ عقب ماندگی در زمینه ثبت نام دانش آموزان وجود ندارد، در سال گذشته شماری از والدین مانع حضور فرزند کلاس اولی خود در مدرسه شدند اما امسال این دانش آموزان در کلاس درس جذب شدند.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی خاطرنشان کرد: امسال بیش از ۱۴ هزار ۵۴۰ نفر واجد شرایط برای ثبت نام در پایه هفتم هستند که اکنون ۱۰۰ درصد این دانش آموزان ثبت نام کردند، شمار دانش آموزان استان در پایه دهم هم بیش از هشت هزار و ۳۰۰ نفر است که همه آنان ثبت نام کرده اند.
آغاز سال تحصیلی از سوم مهرماه
مودی با اشاره به اینکه سال تحصیلی جدید از سوم مهرماه در مدارس استان به صورت حضوری و غیرحضوری آغاز می شود، اظهار داشت: براساس تصمیمات ستاد کرونا، تمامی مدارس روستایی و عشایر و دروس عملی هنرستانهای فنی و حرفه ای و کاردانش که جمعیت کلاس های آنها کمتر از ۱۵ نفر است، به صورت حضوری اجرایی می شوند.
وی افزود: همچنین در مدارس روستایی که کلاس ها ۳۰ نفره هستند، نیز با تقسیم بندی کلاس ها در دو زمان مختلف آموزش حضوری خواهد بود، در سایر مدارس برگزاری حضوری کلاس اولی ها با تقسیم بندی ها و رعایت پروتکل های بهداشتی انجام می شود.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی تصریح کرد: در مدارس با جمعیت بیش از ۳۰۰ دانش آموز، آموزش حضوری از ۱۵ آبان ماه با شیفت بندی و تدریس دروس اصلی و تخصصی آغاز می شود و سایر دروس در فضای شاد و مدرسه ایران به صورت مجازی اجرا می شود.
بیش از ۱۸۰ هزار دانش آموز در بیش از ۲ هزار مدرسه خراسان شمالی زیر نظر ۱۴ هزار نفر معلم تحصیل می کنند.