به گزارش روز چهارشنبه مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، علیرضا کاظمی در متن پیام خود به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاههای فرهنگیان و شهید رجایی آورده است: ایران و ایرانیان به انتظار حلول بهار دیگری میایستند که به زیبایی و شکوه بهار طبیعت، همزمان با پاییز رنگارنگ از راه میرسد و بهار تربیت است. «مهر»، این نوروز دانش و بینش، بار دیگر دست افشان و پای کوبان، حلقه بر در میزند و سرای دانشجو و دانشگاه را سرشار از درود و سرریز از سرود میکند.
وی در ادامه نوشت: مسرورانه، فُروزش دوباره مهر تابان ماه مهر و وَزش جانبخش نسیم دانش و بینش را به تمامی دانشجویان و استادان در دانشگاههای فرهنگیان و شهید رجایی، شادباش میگویم. با این امید که با جُستار در نماد و نمود ماه مهر و کاوش در چیستی، چرایی و چگونگی آن، توانشهای نهفته در این ماه دانایی و توانایی را دریابیم، آنگاه با تلفیق آن با آموزههای عبرتآموز عاشورا و اربعین، زمینه پرورش این فصل رویش و پویش را بیش از پیش فراهم آوریم.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: نیم نگاهی گزیده و گذرا به یافتههای صاحبنظران حوزه دین و دانش کافی است تا این نکته بسیار مهم را دریابیم که تعلیم و تربیت، ماهیتاً در امتداد رسالت انبیا و اوصیا تعریف و تعیین میشود. از این رو، تربیت انسان به عنوان خطیرترین رسالت هستی بر عهده آموزش و پرورش نهاده شده است. همان رسالت سنگینی که نقطه آغازِ تحقق آن، «تربیت معّلم» است!
کاظمی عنوان کرد: چنانچه پذیرای این اصل اساسی باشیم که توسعه پایدار در گرو توسعه سرمایه انسانی است؛ به تبع آن باید این نکته بنیادین را بپذیریم که تربیت صحیح نیروی انسانی قابل و قادر، یعنی تربیت معلّم، تسهیل گر، تسریع بخش و تعالیبخش طریق توسعه پایدار باشد.
وی در این پیام نوشت: دانشگاههای فرهنگیان و شهید رجایی، به عنوان تنها مراجع ذیصلاح تربیت معلّم، زیربناییترین نقش را در چرخه توسعه سرمایه انسانی ایفا میکنند. از این رو، بسیار ضروری است تمامی ایده پردازیها، سیاستگذاریها، برنامهریزیها، فعالیتها، نظارتها، ارزیابیها و دیگر رویکردها در این دو دانشگاه مادر، منتج به تربیت معلّم شود، نه تأمین معلّم!
سرپرست وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: این موضوع بسیار ظریف، هرگز نباید مغفول بماند که دانشگاههای فرهنگیان و شهید رجایی، ۲ دانشگاه مولّد هستند و پر اهمیت است که از طریق ارتقای دانش و اعتلای بینش دانشجو معلّمان، شاهد تولید معلّم متعهد، خلّاق، ماهر، ساعی و صبور باشیم؛ زیرا افزایش محفوظات و معلوماتِ صِرف در دانشجومعلمان، به هیچ وجه مطلوب نظام تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران نیست.