به گزارش ایرنا، حسین حسننژاد روز شنبه در آیین نواختن زنگ بازگشایی مدارس مازندران که به صورت نمادین در دبیرستان دخترانه علوم معارف اسلامی شهر ساری برگزار شد، افزود: آموزش فرصتی برای سئوال کردن است و اساس تمام فعالیتها در آموزش و پرورش باید مبتنی بر پرسشگری باشد.
وی با بیان اینکه برای تغییر در برخی روشها نباید هراس داشته باشیم، اظهار داشت : فلسفه وجودی ارایه آموزش برای ایجاد تغییرات در بین نسل جوان جامعه به عنوان آینده سازان ایران اسلامی است و در صورت تحقق این مهم می توان به اهداف از پیش تعیین شده دست یافت.
معاون استاندار مازندران ایجاد تحول در دستگاه تعلیم و تربیت را با مشارکت خانوادهها و والدین دانشآموزان امکان پذیر دانست و گفت : هدایت کردن دانش آموزان در مسیر درست، زمینه توسعه بیش از پیش ایران اسلامی را در بخشهای مختلف فراهم میکند.
وی با تاکید بر این که برای ساختن بهتر ایران اسلامی، آموزشهای ارایه شده به دانش آموزان باید مبتنی بر شناخت و نیازهای روز جامعه باشد ، افزود : باید با اتخاذ راهکار درست و اصولی، کنجکاوی و کنکاش را باید در بین دانش آموزان تقویت کرد چرا که سئوال کردن و توانایی و قابلیت شنیدن پاسخ نیز بسیار مهم و ضروری است.
حسننژاد اظهار کرد : باید به نیازهای دانش آموزان پاسخ داده شود که در این صورت قشر جوان جامعه اقناع سازی را تجربه خواهد کرد و در صورت تحقق این مهم بسیاری از مشکلات رفع خواهد شد.
وی گفت: در نظام آموزشی، اصل باید بر انجام فعالیتهای گروهی باشد و در صورت تحقق این مهم علاوه برشناسایی و کشف استعدادها، تصمیم گیری ها نیز آسان خواهد شد و زمینه لازم نیز برای رفع مشکلات فراهم میشود.
معاون استاندار مازندران با اشاره به شیوع ویروس کرونا که تعطیلی کلاسهای درس را نیز به همراه داشت گفت: با تعطیلی کلاس های درس، فرصت و امکان فراگیری آموزش در کمترین زمان برای دانش آموزان فراهم شد که این امر بیانگر وجود زیرساختهای توسعه در کشورمان است.
وی افزود: برای برگزاری کلاسهای درس به صورت حضوری در سال تحصیلی جدید، اقدامات و تلاشهای مطلوبی در راستای رعایت پروتکلهای بهداشتی در مدارس مازنداران صورت گرفت تا خانوادهها از آرامش خاطر بیشتری نسبت به فرستان فرزندان خود بر سر کلاسهای درس برخوردار شوند.
مدارس مازندران که از روز پنجشنبه اول مهر بر روی دانش آموزان پیش دبستانی و اول ابتدایی به صورت حضوری بازگشایی شده بودند ، از امروز به صورت فراگیر به دو شیوه حضوری و مجازی سال تحصیلی جدید را شروع کرده اند.
بر اساس اعلام وزارت آموزش و پرورش ، تمامی مدارس روستایی و عشایری که کمتر از ۱۰۰ دانشآموز دارند از اول مهر به صورت حضوری فعالیتشان را آغاز کردند. سهم مازندران در این زمینه فعالیت حضوری ۲۰۲ مدرسه عشایری شامل ۱۸۷ مدرسه ابتدایی و ۱۵ مدرسه متوسطه بوده است که عمدتا کمتر از ۵۰ دانشآموز در هر یک از آنها تحصیل میکنند. از این تعداد ۱۰۰ مدرسه هم کمتر از ۱۰ دانشآموز دارند. با توجه به این که دسترسی به اینترنت در این مناطق مطلوب نیست و همچنین تعداد دانشآموزان کم است، همه این مدارس با رعایت پروتکلهای بهداشتی ابلاغ شده و فاصلهگذاری اجتماعی از اول مهر پذیرای دانشآموزان شدند.
همچنین طبق تصمیم آموزش و پرورش مدارس روستایی کمتر از ۱۰۰ دانشآموز نیز باید حضور برگزار شود که بر این اساس در استان مازندران غیر از مدارس عشایری ، یکهزار و ۱۳۰ مدرسه شامل ۸۰۸ مدرسه ابتدایی و ۳۲۲ مدرسه متوسطه اول و دوم و معادل یک سوم کل مدارس استان کمتر از یکصد دانشآموز دارند که از امروز به صورت حضوری فعال شده اند. بر اساس ارزیابی آموزش و پرورش تعداد دانشآموزان در کلاسهای این مدارس عمدتا کمتر از ۱۵ نفر است ، اما در صورتی که بیش از ۱۵ نفر باشد برای زمانبندی فعالیت این مدارس و پذیرش دانشآموزان طبق شیوهنامههای در نظر گرفته شده به مدیران مدارس این اختیار داده شده تا در صورت نیاز با تقسیم دانشآموزان به دو گروه و نوبتبندی حضورشان در کلاس به صورت زوج و فرد یا ضربدری کردن ساعات درس برای گروهها آموزش حضوری را از سر بگیرند.
طبق اعلام مسئولان وزارت آموزش و پرورش ، در تمامی مدارسی که بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ دانشآموز دارند اعم از روستایی و شهری برنامهریزیها متفاوت است و بازگشایی تدریجی از هفته دوم آبان آغاز میشود. این مدارس باید فرم۰۶ را که مربوط به معیارهای بهداشتی بازگشایی مدارس در دوران کرونا است ، تکمیل کنند و پس از ارزیابیهای انجام شده و تایید وضعیت میتوانند نهایتا از هفته دوم آبان بسته به شرایط آن زمان کلاسهای حضوری را برگزار کنند.
بر اساس الگوی فعالیت آموزشی و تربیتی مدارس در شرایط کووید۱۹ که ۲۴ شهریور به همه استانها ابلاغ شد، در مدارس با جمعیت بالای ۳۰۰ نفر در سراسر کشور با توجه به جمعیت دانشآموزیشان برای بازگشایی حضوری از نیمه دوم آبان باید تقسیم کلاسها به دو یا سه گروه بسته به تعداد دانشآموزان انجام شود. در این صورت برنامهریزی برای دسترسی همه دانشآموزان به فرصتهای یادگیری در متوسطه اول و دوم قدری پیچیدهتر خواهد بود و نیازمند روشهای خلاقانه در مدرسه است که این ظرفیت برای مدارس مطابق الگو وجود دارد. همچنین در این شیوهنامه عنوان شده که معیار فاصلهگذاری کلاس درس ۲.۲۵ متر مربع برای هر دانشآموز و فاصله بین دانشآموزان نیز ۱.۵ متر باید باشد.
مازندران امسال در مقاطع مختلف تحصیلی حدود ۵۲۰ هزار دانشآموز دارد که نزدیک به ۲۶۱ هزار دانشآموز در مقطع ابتدایی تحصیل میکنند.