حسن ملکی روز شنبه در آیین بازگشایی مدارس که در مدرسه شهید روغنی زنجانی در زنجان برگزار شد، با گرامیداشت یاد و خاطره دانش آموز قهرمان، علی لندی، افزود: همه در این ایام، در جریان قهرمانی این نوجوان قرار گرفتند، نوجوانی که وقتی دید ۲ تن از همسایگانشان گرفتار آتش شدند، قبلا از آتشنشانان خود را به آتش زد و آنان را نجات داد.
وی ادامه داد: این دانش آموز قهرمان بار دیگر نشان داد بین انقلاب اسلامی و خون پاک نوجوانان، گویی رابطه خاصی وجود دارد، چون هم در پیروزی انقلاب نوجوانان خون دادند، هم در جنگ تحمیلی در عرصه دفاع پیشقدم بودند، فداکاری دانش آموز قهرمان علی لندی نیز در ادامه همان نقش نوجوانان باید معنا شود.
ملکی اظهار داشت: نوجوانان باید افتخار کنند که چنین نمونه هایی از میان آنان برمی خیزد و علم انقلاب را در دنیا به اهتزاز در می آورد و اعلام می کند که ملت ایران در برابر استکبار و یا در برابر سایر نیروهایی که علیه این نظام توطئه می کنند، خستگی ناپذیر هستند و در برابر آنان خواهند ایستاد.
رییس سازمان پژوهش و برنامهریزی درسی وزارت آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود به تفاوت آموزش های حضوری و غیرحضوری اشاره کرد و اظهار داشت: تفاوت آموزش غیرحضوری و حضوری با هر ابزار و فناوری پیشرفته ای هم که باشد، فاصله اش از زمین تا آسمان است.
ملکی افزود: این تعبیر مبالغه نیست، چرا اگر دقت کنیم می بینیم که چه سرمایه ای در آموزش حضوری وجود دارد که هرگز در آموزش های غیرحضوری نمی توان آن را یافت.
وی اظهار داشت: آموزش های حضوری سرمایه هستند ولو در حد نازل بخواهد برگزار شود، در آموزش حضوری است که دانش آموز و معلم همدیگر را می بینند، سوال و جواب ایجاد می شود، در این تعاملات است که دانش آموز و معلم ساخته می شوند. اصولا اگر بین مربی و متربی اگر واسطه باشد به همان اندازه تعلیم و تربیت افول می کند.
ملکی گفت: خداوند پیامبران را برای یک ماموریت فرستاد و آن تعلیم و تربیت انسان ها است، اگر انبیاد سراغ جنگ و جهاد رفته اند، اگر سراغ مسائل سیاسی زمان خود رفته اند، اینها همه معبر بوده است نه مقصد، همه برای این بوده است که از پیش روی مردم موانع را بردارند تا انسانیت و معنویت رشد کند از این رو انبیا و امامان به طور مستقیم با مردم در تماس بودند و مردم بدون واسطه با آنان ارتباط برقرار می کردند.
وی به دغدغه مسوولان کشور در خصوص ایجاد آموزش های حضوری در مدارس اشاره کرد و گفت: شکل گیری آموزش های حضوری در این شرایط به صورت تدریجی و اقتضایی باید باشد، ولی باید بدانیم این مسیر آغاز شده است و از این مسیر کسی نباید برگردد و تردید کند.
مکلی اظهار داشت: باید قدم به قدم به تدریج حرکت می کنیم تا به کمک معلمان، دانش آموزان و والدین بار دیگر در کلاس های درس دور هم بنشینیم، با هم بخندیم، باهم درس بخوانیم و مباحثه کنیم و تعامل داشته باشیم.
وی افزود: کلاس درس جای مقدس و بار ارزشی است و هر کسی به جایی رسیده است از کلاس درس رسیده است نه از تعلیم و تربیت باز و رها و غیر حضوری. هر چند آموزش غیرحضوری در جای خود دارای ارزش است و باید در جای خود از ابزار های فناوری هم استفاده کرد.
رییس سازمان پژوهش و برنامهریزی درسی وزارت آموزش و پرورش گفت: بر اساس بخشنامه آمزش و پرورش قرار است در سه مرحله به سوری حضوری شدن مدارس حرکت و در این مسیر نباید تردید کنیم، باید گام های محکم برداریم و نباید چیزهای حاشیه ای دیگر مطرح شود.
وی خاطرنشان کرد: باید این مسیر را عالمانه، هوشیارنه، تدریجی و مدبرانه طی کنیم، راه حرکت به سوی آموزش های حضوری راه تردید پذیر نیست و به کمک هم می توانیم به آن سمت حرکت کنیم.
ملکی با بیان اینکه آنچه برای ما اصل است سلامت دانش آموزان است، گفت: در هر جایی اگر مدیر مدرسه ای احساس می کند در آموزش حضوری سلامت دانش آموزان به خطر می افتد، آنجا خط قرمر ماست.
بیش از ۲۱۱ دانش آموز در استان زنجان سال تحصیلی جدید را آغاز کردند.