با گسترش استفاده از اینترنت در کشور، کسبوکارهای بسیاری تمایل داشتند تا بهجای استفاده از تبلیغات در محیط آفلاین که غیرقابلبررسی بود، از محیط دیجیتال با بازدید بالا و برخوردار از امکان اندازهگیری تبلیغات استفاده کنند. از سوی دیگر رسانههای دیجیتالی بسیاری در سالهای اخیر بهعنوان رقیب مطبوعات سنتی ایجاد شدند که تکثر آنها، احتمال گردش آزاد اطلاعات را در کشور بالا میبرد اما این رسانهها نیز همچون دیگر انواع رسانهها برای رشد و گسترش کمی و کیفی نیازمند درآمدزایی از طریق خوانندگان خود بودند.
با توجه به این نیازها، پلتفرم یکتانت، اردیبهشتماه ۱۳۹۶ فعالیت خود را بهعنوان رابطی میان کسبوکارها بهعنوان تبلیغکننده و صاحبان رسانه بهعنوان نمایشدهنده تبلیغات شروع کرد.
پیش از آن اما ایده اولیه یکتانت در آذرماه ۱۳۹۵، با نام mygearbox آغاز شده بود که فعالیت خود را در زمینه تبلیغات همسان شروع کرد. بعد از گذشت چند ماه، این گروه تصمیم به تغییرِ نام خود گرفت و در اردیبهشت ۱۳۹۶ با عنوان یکتانت فعالیت خود را آغاز کرد. این پلتفرم از یک سو به دنبال کسب بهترین نتیجه برای تبلیغکنندگان از طریق تبلیغات اینترنتی بوده و از سوی دیگر، ایجاد درآمد بالاتر برای رسانههای آنلاین را هدف قرار داد.
پلتفرم یکتانت امروز و پس از ۴ سال فعالیت در بازار دیجیتال مارکتینگ ایران، با ارائه سرویسهایی همچون پوش نوتیفیکیشن، تبلیغات ویدئویی، بنری و برخی خدمات مبتنی بر هوش مصنوعی که برای نخستینبار در ایران ارائه شده، همچون تبلیغات همسان، تبلیغات هدفمند شامل کلید واژهای، رفتار محور و موضوعی و ریتارگتینگ هدفگذاری پیش روی خود را تبدیل شدن به مقصد دیجیتال مارکتینگ ایران قرار داده و در این مسیر به دنبال پاسخگویی به تمام نیازهای حوزه تبلیغات آنلاین است. نیازهای متنوعی که موجب ایجاد یکتانت و ۸ شرکت زیرمجموعه آن شامل تریبون، نجوا، جریان، هارمونی، چاوش، ادیوری، فرست ادز و یک لینک شد. سفری کوتاه با هم داشته باشیم تا ببینیم یکتانت در ۴ سال گذشته چه فراز و نشیبهایی را برای رسیدن به نقطهای که هم اکنون قرار گرفته، پیموده است.
شکل گیری اکوسیستم تبلیغات آنلاین در ایران و خلاء موجود در این بازار در خصوص وجود پلتفرمی به عنوان واسطه بین سایت های منتشر کننده تبلیغ و تبلیغ دهندگان، بنیانگذاران یکتانت را بر آن داشت تا این خلاء را پر کنند. آن ها فعالیت خود را با تبلیغات همسان که تا آن زمان خیلی جدی گرفته نمیشد آغاز کردند. در آذرماه ۹۶، نمایش ماهانه تبلیغات یکتانت به ۲۰ میلیون دستگاه شامل موبایل و دسکتاپ رسید که این آمار نهتنها خبر از کوچ بسیاری از ساکنان تبلیغات آفلاین به آنلاین میداد بلکه مژدهی شکل گرفتن بزرگترین پلتفرم تبلیغات آنلاین در ایران را نیز در خود داشت. شرکتی که چند ماه بعد، یعنی در بهمن ۹۶، بهعنوان برترین کسبوکار حوزه تبلیغات از نگاه داوران جشنواره وب و موبایل انتخاب شد.
پس از آن، یکتانت به سرعت شروع به ارائه سرویسهای بهروز خود در زمینه تبلیغات آنلاین کرد و پس از آنکه در فروردین ۹۷، سرویس تبلیغات بنری کلیکی خود را ارائه داد، در خرداد همان سال برای نخستینبار در ایران، سرویس تبلیغات ریتارگتینگ را رونمایی کرد. سرویسی که یک سال بعد و در دی ۹۸ بهعنوان محصول برتر از نگاه فاب(جشنواره فناوری اطلاعات برتر) انتخاب شد.
مهرماه ۹۷ و پس فیلتر شدن وان سیگنال در ایران و نیاز بازار به خدمتی مشابه در کشور، سرویس ارسال وب پوش نجوا، بهعنوان یکی از زیرمجموعه های یکتانت، برای نخستینبار در کشور راهاندازی شد. این سرویس برای تعامل بهتر کسبوکارها یا تولیدکنندگان محتوا با مخاطب راهاندازی شد. تا قبل از ورود نجوا به بازار، هیچ سرویس پوش تحت وب در ایران فعالیت نداشت. دی ماه ۹۷ یکی از محصولات خاص یکتانت با نام کمپین پروداکت رونمایی شد. دلیل راهاندازی کمپینهای پروداکت، کمک به فروش e-commerce ها بوده و تبلیغات هدفمند با انواع مختلف خود موجب رساندن پیام کسبوکارها به گوش جامعه هدف خاص آنها بوده است.
در این زمان بود که استقبال روبهرشد وبسایتهای ایرانی از خدمات یکتانت به حدی رسید که اسکریپت ریتارگتینگ این شرکت بر روی بیش از ۱۰۰ وبسایت ایرانی قرار گرفت. وبسایتهای مشتری نجوا نیز در فاصله کوتاهی، از مرز ۵۰۰ وبسایت عبور کرد و در بهمنماه همان سال، برای دومین سال متوالی، یکتانت بهعنوان برترین کسبوکار حوزه تبلیغات از نگاه داوران جشنواره وب و موبایل انتخاب شد. در پایان این سال بود که یکتانت از مرز ۱۰۰۰ مشتری عبور کرد و به سمت رکوردزنیهای جدیدی در سالهای بعدی رفت. این آمار در شهریور ۹۸ به ۱۰ هزار مشتری رسید.
۹۸ و «تریبونی» که به «جریان» افتاد
در ادامه مسیرِ پوششِ همهی حوزههای تبلیغات آنلاین از سوی یکتانت، نوبت به ورود به حوزهی رپرتاژ آگهی رسید. پلتفرم انتشار رپرتاژ آگهی تریبون، عضو تازهی یکتانت بود که ۲ ماه بعد از آغاز به کار خود، از مرز انتشار ۱۰۰ رپرتاژ آگهی در ماه عبور کرد. سرویس ارسال پوش نوتیفیکیشن تبلیغاتی نیز محصول دیگری از یکتانت بود که در فروردین ۹۸ به بازار تبلیغات آنلاین ایران عرضه شد. تیرماه این سال تعداد سابسکرایبرهای یکتای نجوا از عدد ۱۰ میلیون عبور کرد و در مردادماه نیز سرویس ارسال پوش نوتیفیکیشن اندروید نجوا رونمایی شد. عرضهی محصولات جدید تنها حوزهی در حال گسترش یکتانت نبود. این شرکت در کنار ارائه خدمات بهروز و جدید خود، در عرصه سرمایهگذاری بر روی ایدههای موفق نیز وارد شده و در شهریور ۹۸، بر روی پلتفرم مدیریت شبکههای اجتماعی «نوین هاب» سرمایهگذاری کرد.
پس از دستاوردها و اثربخشیهای محصولات یکتانت، بسیاری از کسبوکارهای مطرح در کشور همچون دیوار، آپ، اسنپ فود، شیپور، شهر فرش، بانک آینده و ... اسکریپت ریتارگتینگ آن را بر روی سایتهای خود قرار دادند تا جایی که در دیماه ۹۸، این خدمت، بر روی بیش از ۱۰۰۰ وبسایت ایرانی قرار گرفت. آخرین ماه پاییز این سال خبرهای خوش تازهای برای یکتانت با خود به همراه داشت. رونمایی از پنل انتشار رپرتاژ آگهی تریبون و عبور از عدد ۱۰۰۰ ثبتنامکننده بر روی سایت یکتانت در یک ماه از جمله این خبرها بود. همراه با توسعه محصولات، تیمهای تخصصی یکتانت نیز رو به افزایش داشت و خانوادهی یکتانت به ۸۰ نفر رسید. در پایان این سال نیز، پلتفرم تبلیغات شبکههای اجتماعی «جریان» برای پاسخگویی به نیازهای تبلیغاتی در فضای مجازی رونمایی شد.
۹۹ و ورود به دنیای هوش مصنوعی با تبلیغات هدفمند
گستردگی محصولات، مشتریها و کاربران یکتانت از یک سو و نیازهای بهروز بازار تبلیغات آنلاین کشور از سوی دیگر این شرکت را به استفاده از تکنولوژیهای نوین و هوش مصنوعی سوق داد و موجب عرضه طیف تازهای از محصولات همچون تبلیغات هدفمند شد. فروردین این سال، اولین سرویس از سرویسهای تبلیغات هدفمند با نام تبلیغات موضوعی به بازار دیجیتال مارکتینگ کشور عرضه شد.
در این نوع تبلیغات، تبلیغکننده میتواند تبلیغ خود را صرفاً در صفحاتی با موضوع مدنظر خود منتشر کند. سرویس ایمیل مارکتینگ نجوا یکی دیگر از محصولات زیرمجموعههای یکتانت بود که در ابتدای این سال به بازار عرضه شد. دیگر سرویس عرضه شده در حوزه تبلیغات هدفمند، تبلیغات کلیدواژهای بود که این سرویس نیز برای نخستینبار در کشور ارائه شد.
ادیوری و هارمونی دیگر فرزندان متولد شدهی یکتانت در این سال بودند که اولی در حوزه تبلیغات درون اپلیکیشن فعالیت داشته و دومی نیز بهعنوان یک آژانس دیجیتال مارکتینگ فعالیت خود را آغاز کرد. در پاییز این سال، یکتانت همچنین در مسیر ارائهی همهجانبه و یکپارچهی سرویسهای دیجیتال مارکتینگ، بهعنوان نماینده رسمی گوگل، سرویس گوگل ادز خود را با نام first ads راهاندازی کرد. دیماه سال ۹۹ یکتانت با نمایش تبلیغات ویدئویی خود در وبسایتهای ورزش ۳ و تماشا، به بازار تبلیغات ویدئویی پیوست. تبلیغات رفتار محور نیز، سومین محصول یکتانت در حوزه تبلیغات هدفمند بوده که در دیماه ۱۳۹۹ به بازار عرضه شد.
افزودن امکان ریتارگتینگ به تبلیغات ویدئویی امکان جدیدی بود که در اسفندماه ۱۳۹۹ یکتانت برای نخستینبار در ایران ارائه داد. در پایان این سال و در آستانهی ورود به چهارمین سال فعالیت، یکتانت توانست از مرز ۳۰ هزار مشتری عبور کرده و بیش از ۲۷ میلیارد نمایش تبلیغات در ماه را ثبت کرد. یکتانت بهعنوان خانوادهای ۲۳۰ نفره به استقبال قرن جدید میرود.
۱۴۰۰ و خدماتی که همچنان در حال گسترش هستند
یک لینک و چاوش، ۲ عضو تازهی خانواده یکتانت در سال ۱۴۰۰ بودند. یک لینک، سرویس تجمیع لینکها در اینستاگرام بوده و به کمک آن میتوان تمام لینکهای مورد نیاز برای معرفی را در یک لندینگ با امکانات متفاوتی همچون گزارشدهی بازخوردها داشت. چاوش نیز در زمینه سرویس افیلیت مارکتینگ فعالیت دارد. پلتفرم تریبون نیز که چندی پیش از مرز ۱۰ هزار تبلیغکننده عبور کرده بود، در خردادماه ۱۴۰۰، با بیش از ۱۰۰۰ وبسایت پابلیشر همکاری داشته است.
نگاهی اجمالی به مسیر طی شده از سوی یکتانت و جامعیت خدمات ارائه شده از تبلیغات بنری تا هدفمند و از خدمات سئو تا اینفلوئنسرمارکتینگ و ... نشان می دهد که به دنبال تبدیل شدن به مقصد دیجیتال مارکتینگ ایران با وجود تنوع و گستردگی حوزه های موجود در آن است، به گونه ای که مشتریها و شرکت های تبلیغ کننده نیازی نداشته باشند که در یکتانت و شرکت های زیرمجموعه آن راه حلی برای آن وجود نداشته باشد.
م. خ