مشهد- ایرنا- معاون حمل و نقل اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی گفت: تردد ناوگان ترانزیت ورودی و خروجی در این استان در نیمه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال به ترتیب ۸۶۳ و ۱۷۴ درصد افزایش داشته است.

جواد وحدتی‌فرد روز سه‌شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: تردد ناوگان حامل بار ترانزیت ورودی به استان در ۶ ماهه نخست پارسال هزار و ۱۵۹ دستگاه بود که این رقم در نیمه نخست امسال به ۱۱ هزار و ۱۶۵ دستگاه رسیده و نشانگر رشدی ۸۶۳ درصدی است.

وی گفت: طی نیمه نخست پارسال ۱۰ هزار و ۶۷۹ دستگاه کامیون حامل بار ترانزیت خروجی نیز در این اداره ثبت شده است که این تعداد در ۶ ماهه نخست امسال با ۱۷۴ درصد رشد به ۲۹ هزار و ۲۵۰ دستگاه رسیده است.
معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی ادامه داد: در بازه زمانی یاد شده تردد ناوگان حامل کالای صادراتی و وارداتی از پایانه های مرزی استان نیز به ترتیب ۲۱۸ و ۳۸۵ درصد رشد داشته است.
وحدتی فرد گفت: با توجه به اعمال سخت گیری های متعدد مرزی توسط ترکمنستان در گذرگاه های مشترک این کشور با خراسان رضوی، بیشتر رونق تجارت و ترانزیت کالا در استان مربوط به گذرگاه دوغارون با کشور افغانستان بوده است.
وی به تعطیلی موقت مرزها در ۶ ماهه نخست سال ۹۹ اشاره کرد و گفت: البته کاهش ترددهای تجاری به علت همه گیری کرونا طی سال قبل و رفع تدریجی محدودیتها در سال جاری یکی از دلایل رشد تجارت زمینی در مرزهای خراسان رضوی محسوب می شود اما دلیل اصلی رونق تجارت و ترانزیت در استان، ثبات مسیر ترانزیتی و تجاری ایران در مقایسه با کشورهای همسایه به خصوص ترکمنستان بوده است.
معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی خاطرنشان کرد: افزایش تولید در کشور و به تبع آن رونق صادرات از کشور و همچنین افزایش تجارت در قالب واردات از دیگر دلایل افزایش تردد ناوگان تجاری از پایانه های مرزی خراسان رضوی بوده است.
خراسان رضوی از سمت شمال و شمال شرق ۵۳۱ کیلومتر مرز مشترک با جمهوری ترکمنستان و از سمت شرق ۳۰۲ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان دارد.

پنج واحد گمرکی این استان در لطف آباد، سرخس، باجگیران، دوغارون، مشهد و ۲ بازارچه مرزی آن در تایباد و مرز افغانستان و باجگیران در مرز ترکمنستان فعالند.
میزان تردد ناوگان ترانزیت ورودی و خروجی کالا در دوره پیش از کرونا در استان خراسان رضوی در مجموع ۱۱۵ هزار دستگاه بوده است.
'ترانزیت' به عنوان یک صنعت نه تنها موجب توسعه زیرساختها، اشتغالزایی و توسعه محدوده جغرافیایی مرتبط با ترانزیت در داخل کشور می شود بلکه بر سایر نقاط از جمله مبدا و مقصد ترانزیت کالاها نیز تاثیرگذار بوده و رونق و توسعه اقتصادی را به همراه دارد. همچنین به واسطه توسعه اقتصادی ناشی از ترانزیت، وضعیت توسعه نیافتگی، فقر و بیکاری منطقه ای بهبود یافته و مسائل امنیتی ناشی از این کاستی‌ها مرتفع می شود.