شهرکرد- ایرنا- فرماندار بروجن با اشاره به خشکسالی‌های افزون‌بر ۱۲ سال گذشته در چهارمحال و بختیاری گفت: در نیمه نخست امسال ۶ طرح آبخیزداری و آب‌خوان‌داری در این شهرستان اجرا شده است.

مسعود ملکی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: برای اجرای این طرح‌ها ۲۵ میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی و شهرستانی اختصاص یافته و هزینه شده است.

وی افزود: ظرفیت این طرح‌ها پنج هزار و ۳۰۰ متر مکعب است که با اجرای آن علاوه بر انجام آبخیزداری و آب‌خوان‌داری، نسبت به مهار آب‌های جاری، کنترل فرسایش رسوب، جلوگیری از فرسایش خاک، بهبود پوشش گیاهی و تقویت سفره‌های زیرزمینی اقدام می‌شود.

ملکی تصریح کرد: تامین آب زمین‌های کشاورزی پایین‌دست، کاهش جریان روان‌آب‌ها، کم شدن دبی موج سیلاب در هنگام بارندگی‌ها و ذخیره نزولات جوی از مهم‌ترین مزیت‌های اجرای طرح‌های آبخیزداری و آب‌خوان‌داری به‌شمار می‌رود.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری در حالی وارد سال آبی ۱۴۰۱ – ۱۴۰۰ شده است که با کاهش ۴۰ درصدی بارش‌ها در سال آبی گذشته روبرو بوده و دومین استان کم‌بارش کشور اعلام شده است.

خشکسالی‌های اخیر از سال آبی ۱۳۸۶ – ۱۳۸۵ در چهارمحال و بختیاری آغاز شده و در طول این سال‌ها بین یک‌هزار و ۲۰۰ تا یک‌هزار و ۵۰۰ میلیمتر کمبود بارش در استان گزارش شده که برابر نبود هیچ بارشی به‌مدت ۲ سال است.

۹۶.۱ درصد مساحت چهارمحال و بختیاری درگیر خشکسالی بوده که این موضوع بر اُفت ذخایر آب زیرزمینی این استان به شدت تاثیر گذاشته است.

چهارمحال و بختیاری سرچشمه رودخانه‌های زاینده‌رود، کارون و بخشی از دز است و افزایش یا کاهش بارش‌ها در این استان، استان‌های خوزستان، اصفهان و فلات مرکزی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

بروجن در ۶۰ کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری واقع شده است.